سیف: نرخ ارز باید با حداقل نوسان تعدیل شود



اخبار ,اخبار اقتصادی ,نرخ ارز

 

اخبار اقتصادی - سیف: نرخ ارز باید با حداقل نوسان تعدیل شود

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که مهم‌ترین هدف دولت تسریع رشد اقتصادی است، گفت: براین اساس می‌باید رشد منفی جبران شده و برنامه‌های خروج از رکورد تورمی تدوین شود.

ولی‌الله سیف در بیست‌وچهارمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی افزود: اگرچه باید برای خروج از رکود و رشد اقتصادی در رشد پایه پولی و افزایش نقدینگی سخت‌گیری شود، اما در کنار این می‌باید اعتبار لازم برای بنگاه‌های تولیدی نیز از سوی بانک‌ها تامین شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ ثبات در بازار ارز گفت: نرخ ارز باید در مسیری آرام و متناسب با تغییرات عوامل بنیادی در اقتصاد حرکت کند، اما این حرکت باید به لحاظ زمانبندی و ترتیبات متناسب با اقتضائات اقتصادی و سیاست‌های مربوط به آن باشد.

رییس کل بانک مرکزی گفت: سیر تعدیل نرخ ارز باید با حداقل نوسان همراه بوده و از ایجاد تلاطم در بازار‌ ارز جلوگیری شود.

وی همچنین با اشاره به تجربه‌های سیاست‌گذاری در بازار ارز گفت: در دهه 80 به دلیل بالا‌رفتن منابع ارزی حاصل از درآمد‌های نفتی با وجود این‌که نرخ تورم هم بالا بود امکان ثبات فراهم شد، اما در سال‌های آغازین دهه 90 با تلاطم‌هایی که در بازار ارز ایجاد شد نشان داد که تداوم چنین روندی امکان‌پذیر نیست و عدم تعادل انبار‌شده دیر یا زود بروز خواهد کرد.

سیف تاکید کرد: اصلاح عوامل بنیادین تعیین‌کننده نرخ ارز در اصلاح ساختار ارزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین عملکرد‌های بانک مرکزی در سال 92 گفت: بهبود ارزش پول ملی، کاهش عمق رکود اقتصادی، خروج از تلاطم‌های‌ ارزی، ثبات نسبی در اقتصاد و بهبود چشم‌اندازهای اقتصادی در سال گذشته قابل توجه بوده که معلول جهت‌گیری و انضباط بانک مرکزی و سیاست‌های پولی بانکی بوده که آرامش قابل ملاحظه‌ای را ایجاد کرده است. 

اخبار اقتصادی - فرارو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------