آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

تقابل داعش و «فدرال رزرو» در بازار طلا



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار جهانی طلا

 

اخبار اقتصادی - تقابل داعش و «فدرال رزرو» در بازار طلا

بازار جهانی طلا در حالی از امروز - دوشنبه - هفته جدید کاری را آغاز می‌کند که دو عامل مهم مورد توجه فعالان و ناظران بازار است؛ عواملی که می‌توانند در جهت عکس یکدیگر عمل کنند. از سویی تشدید درگیری‌ها در عراق می‌تواند باعث افزایش قیمت‌ها شود و از سوی دیگر ادامه تعدیل سیاست‌های تسهیل کمی از سوی فدرال رزرو می‌تواند قیمت‌ها را کاهش دهد.

آیا فلز زرد سطح مقاومتی را می‌شکند؟
با افزایش 23 دلاری قیمت طلا در هفته کاری گذشته و اصلاح نمودارهای فنی، حالا بیشتر کارشناسان افزایش قیمت‌ها را برای این فلز گرانبها پیش‌بینی می‌کنند. با این حال عوامل دیگری نیز وجود دارد که احتمالات دیگری را هم مدنظر قرار می‌دهد.


اخبار عراق در جهت افزایش و نتیجه نشست این هفته فدرال رزرو ممکن است در جهت کاهش قیمت‌های بازار طلا عمل کند.


بیشتر کارشناسان طرف مشاوره «کیتکو» این هفته با تشدید تنش‌ها در عراق، از افزایش قیمت‌ها در روزهای پیش‌رو گفته‌اند. از 33 کارشناسی که کیتکو از آنها نظرسنجی می‌کند، این هفته 24 نفر به پرسش‌های کیتکو پاسخ داده‌اند. این نظرسنجی نشان می‌دهد که 16 کارشناس افزایش و 3 نفر کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند و پنج نفر هم مشخص نبودن یا خنثی بودن روند طلا را محتمل دانسته‌اند. این کارشناسان که شامل معامله‌گران شمش، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران طلای آتی و تحلیلگران نمودارهای فنی می‌شوند، هفته گذشته بیشتر روی کاهش قیمت‌ها حساب باز کرده بودند، اما تشدید بحران‌ها در خاورمیانه و بازگشت سرمایه به بازار به دلیل کاهش قیمت‌ها، باعث رشد دوباره طلا در هفته کاری گذشته شد.

 

اکنون با رسیدن قیمت فلز زرد به 1275 دلار در هر اونس، از بازگشت قیمت‌ها به بالای 1300 دلار برای میان‌مدت صحبت می‌شود. کسانی که برای این هفته افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند، عمدتا می‌گویند که اخبار درگیری‌های عراق، باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد. با وجود این، بیشتر حامیان افزایش قیمت، مانند آدام کلاپ فنستاین، استراتژیست بازار در موسسه خدمات مالی «آرکر»، بر این عقیده‌اند که طلا با نزدیک شدن به سطح مقاومتی جدید، افزایش شدیدی در این هفته نخواهد داشت. این کارشناسان معتقدند که سطح مقاومتی طلا در حال حاضر قیمت 1280 دلار برای هر اونس است.  اما کارشناسان هوادار کاهش قیمت‌ها باور دارند که ارزش طلا افت پیدا خواهد کرد؛ چراکه اوضاع ژئوپلیتیک می‌تواند تغییر کند و تحولات عراق ممکن است شتاب خود را از دست بدهد. به‌علاوه، این هفته نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا نیز برگزار می‌شود و مواضع مقامات آن ممکن است تاییدکننده تداوم رشد آهسته اقتصاد ایالات‌متحده باشد. افشین نبوی، رئیس بخش بازرگانی در MKS سوئیس می‌گوید: «من فکر می‌کنم وضعیت عراق همه را شوکه کرد. قیمت نفت به شدت بالا رفت و بازار قیمت طلا را هم افزایش داد اما من متقاعد نشده‌ام که ما شاهد کاهش قیمت طلا نخواهیم بود.

 

1300 دلار سطح مقاومتی بزرگ خواهد بود. اگر اخبار جدیدی از راه نرسد، احتمالا به سطح 1240 دلار باز خواهیم گشت. نشست این هفته کمیته بازار آزاد فدرال رزرو نیز ارزش پیگیری دارد. نتایج این نشست می‌تواند همه چیز را به سرعت تغییر دهد.»


دست آخر کارشناسانی که معتقد به مشخص نبودن یا خنثی بودن روند طلا در روزهای پیش‌رو هستند، اشاره می‌کنند که با توجه به ناکافی بودن شدت اخبار ژئوپلیتیک برای عبور دادن طلا از سطوح مقاومتی 1280 یا 1300 دلار و همچنین کافی نبودن نتیجه نشست بازار آزاد برای عبور دادن طلا از سطوح حمایتی 1250 یا 1240 دلار، قیمت فلز زرد در بازه‌ای خاص خواهد ماند.


به این ترتیب می‌توان گفت که مهم‌ترین اخبار روزهای آینده، گسترش یا محدود شدن تنش‌ها بین گروه «دولت اسلامی عراق و شام» و دولت مرکزی عراق و همچنین نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا است. هفته گذشته قیمت طلا به بالاترین سطح از بیست و هفتم ماه مه رسید و این فلز گرانبها اکنون در حال آزمایش سطح مقاومتی 1280 دلاری است. سطح مقاومتی طلا تا همین چند هفته پیش 1275 دلار تعریف می‌شد، اما کاهش شدید ارزش فلز زرد باعث شد که برخی به‌دنبال تعریف سطوح حمایتی و مقاومتی جدید باشند.


کوین گرادی، مالک موسسه «فینیکس فیوچرز اند آپشنز» می‌گوید که اخبار عراق در جهت افزایش قیمت طلا عمل خواهد کرد؛ اما بازار هم اکنون در حال آزمایش سطح بالایی بازه موجود یعنی همان سطح مقاومتی است. او می‌گوید: «بازار برای بالاتر بردن قیمت طلا و عبور از سطح مقاومتی دچار تردید است.» ولی او و دیگر ناظران بازار به این نکته نیز اشاره می‌کنند که برخی معامله‌گران در حال حرکت به سوی بازار انرژی هستند تا خود را با اخبار عراق وفق داده باشند. این معامله‌گران می‌خواهند از نفت به عنوان سرمایه امن استفاده کنند و به این ترتیب از طلا فاصله بگیرند؛ چراکه طلا روی نمودارهای فنی، در حال نزدیک شدن به سطح مقاومتی است. با این حال چنان‌که اشاره شد از احتمال عبور طلا از سطح مقاومتی نیز صحبت‌هایی در میان است. گرادی می‌گوید در حالی که با توجه به قیمت‌های آتی، خرید طلا با تردید روبه‌رو شده، با در نظر گرفتن اوضاع عراق، افزایش معاملات دور از ذهن نیست.


اما چنان‌که گفته شد نشست کمیته آزاد فدرال رزرو نیز به همان اندازه اخبار عراق مهم است. نشست این هفته مانند بیشتر اوقات دو روزه خواهد بود و بیشتر کارشناسان بر این گمان هستند که فدرال رزرو باز هم 10 میلیارد دلار دیگر از برنامه خرید دارایی خود خواهد کاست. این برنامه‌های تسهیل کمی در تمام چند نشست اخیر دچار اصلاح شده‌اند. تحلیلگران موسسه «نومورا» در گزارشی آورده‌اند: «ما در مواضع کمیته آزاد یا کنفرانس رسانه‌های جنت یلن، رئیس بانک مرکزی پیگیر این خواهیم بود که حرفی از استراتژی‌های تازه بشنویم. همچنین به‌دنبال میزان شتاب اصلاح نرخ‌های سود خواهیم بود. با توجه به آمار تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماه نخست سال‌جاری که ضعیف بود، انتظار داریم که پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی کمیته بازار آزاد نیز برای امسال با کاهش مواجه شود.»

 

رابین بهار، رئیس بخش پژوهش‌های فلزات در بانک «سوسیت جنرال» می‌گوید که نشست کمیته بازار آزاد تمرکز بازار را به اقتصاد آمریکا باز خواهد گرداند. پس با توجه به داده‌های کلی اقتصاد آمریکا که همچنان نشانه‌های احیا را در بر دارد، ممکن است فشار روی طلا افزایش پیدا کند.  با این اوصاف در روزهای آینده شاهد نبرد «داعش» و «فدرال رزرو» در بازار طلا خواهیم بود!

افت دلار و سکه در روز خوش‌بینی بازار
یکشنبه، در روزی که بازار ارز نسبتا آرام و حضور دلالان کمرنگ بود، دلار به قیمت 3220 تومان رسید. در حالی که خوش‌بینی به مذاکرات پیش رو همچنان مهم‌ترین احساس فعالان بازار است، دلار آمریکا روز یکشنبه با 15 تومان کاهش به 3220 تومان رسید. به این ترتیب آشکار است که فعالان بازار ارز ایران به نتیجه مذاکرات روزهای آینده خوش‌بین هستند. این در حالی است که چند نفر از تجار بازار در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» اشاره کرده‌اند که تغییر عمده‌ای در میزان عرضه و تقاضا به‌وجود نیامده است. به گفته آنها سطح مورد نظر بازار برای اسکناس سبز آمریکایی در حال حاضر پیرامون همین سطح 3220 تومان است و افت بیشتر قیمت‌ها به زیر 3200 تومان چندان محتمل نیست. با این حال برخی دیگر از حاضران و ناظران بازار ارز از احتمال کاهش بیشتر دلار تا سطح 3150 تومان هم سخن می‌گویند. اما بازار سکه یکشنبه شاهد نزول اندک قیمت‌ها بود. با وجود افزایش قیمت اونس طلا در بازارهای جهان، سکه در بازار ایران با توجه به افت دلار با کاهش روبه‌رو شد. یکشنبه سکه‌های بهار آزادی، نیم‌سکه و ربع به ترتیب با 4 هزار، 3 هزار و 2 هزار تومان افت روبه‌رو شدند. با این حال یک گرم طلای 18 عیار رشد 2 هزار تومانی را تجربه کرد.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------