آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

آیفکس دنباله‌رو تعديل در شاخص كل



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار فرابورس

 

اخبار اقتصادی - افت شرکت‌های فرابورسی در سایه چالش‌های قیمتی و سیاستی
آیفکس دنباله‌رو تعديل در شاخص كل

افت سريع شاخص بازار فرابورس در يك ساعت اول معاملات ديروز نشان داد كه بازار همچنان ناگزير از تعديل است. ديروز شاخص بازار فرابورس با بيش از 7 واحد كاهش به 731 واحد رسيد.

بررسي روند تغييرات منحني شاخص اين بازار مشخص مي‌كند كه بخش اعظم افت در همان ابتداي معاملات رخ داده و روند تغييرات در ادامه ساعات كاري بازار تا پايان معاملات به آرامي ادامه يافته است. در اين بازار در روز گذشته در مجموع 65 ميليون برگه اوراق بهادار به ارزش 418 ميليارد ريال در بيش از 16 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت.


تاثير‌گذاران اصلي بر شاخص كل این بازار در روز گذشته به ترتيب ميدكو، ذوب، زاگرس، جم، مارون، شاوان، ارفع، بمپنا، وزمين، شراز، سمايه، وگردشگر، وخاور، خراسان و شركت پتروشيمي خراسان بوده‌اند كه دراين ميان تنها نماد ارفع (شركت آهن و فولاد ارفع) با تاثير مثبت بر شاخص ظاهر شد و ساير نمادها قرمز ماندند.


شرايط عمومي بازار در اين روزها منفي است و در حالي كه برخي از كارشناسان اين اتفاق را امري مثبت و در جهت بيرون رفتن ناخالصي‌هاي به‌جاي مانده از حركت‌هاي سوداگرانه سال قبل از بازار سرمايه تفسير مي‌كنند، عده‌اي نيز قوانين و مقررات دست و پاگير را عاملي براي افت تقاضا براي خريدهاي جايگزيني سهامداران مي‌دانند. سهم عمده‌اي از خريدهاي كلان بازار بر عهده حقوقي‌ها است. نهادهايي كه با گرفتن حق فروش‌هاي كلان در بازار از آنها و مشروط كردن قطعيت برخي فروش‌هاي آنها به خريدهاي جايگزيني، انگيزه مانور دادن آنها در گريز از ريسك‌هاي عملياتي و سيستمي بازار را كاهش داده‌اند. به عبارت بهتر در حالي كه شركتي نتواند امكان فروش براي سهام مورد معامله فعلي متصور بشود، با چه انگيزه‌اي مي‌تواند به خريدهاي كلان اقدام كند.


اين روند البته در كنار برخي از تنگناهاي ايجاد شده در شركت‌هاي توليدي و صادراتي تا حدودي قابل پيش‌بيني بود. برخي نيز اعتقاد دارند كه فضاي عمومي اقتصاد واقعيت‌هاي خود را دارد و شاخص‌هاي بازار سرمايه به عنوان دماسنج اقتصاد عمل می‌کند.  برخي از صنايع بورسي مانند خودرويي‌ها در روزهاي اخير با پشت سرگذاشتن برخي خوش‌بيني‌ها در خصوص نتايج محتمل مذاكرات هسته‌اي، واقعيت‌هاي توليد خود را بر مبنای نبود توافق با شوراي رقابت بر سر قيمت‌هاي پيشنهادي به نمايش گذاشته‌اند.  در حالي كه قيمت‌هاي مشخصي بر اساس برخي فرمول‌هاي قيمتي براي آنها از سوي شوراي رقابت به عنوان يك نهاد مرجع اقتصادي تدوين شده‌بود، خودرو سازان اين قيمت‌ها را قبول ندارند و معتقدند كه هزينه‌هاي تمام شده توليد خودرو به مراتب بيشتر از اين رقم‌ها است.


مثال از خودرو البته نبايد اين تصور را به وجود بياورد كه ساير بخش‌ها و صنايع موجود بورسي از اين قاعده بيرون مانده‌اند، چراكه افزايش هزينه‌هاي توليدو قيمت تمام شده در شركت‌هاي توليدي موجب برخي واكنش‌ها در بازار شده است. در پتروشيمي‌ها به عنوان ليدر‌هاي عمومي بازار، محدوديت‌هاي توليد و قيمت‌هاي تمام شده داخلي و در عين حال محدوديت قدرت رقابت در فروش كالاهاي صادراتي آنها را پس از اعمال فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها مجبور به واكنش كرد. در صنعت سيمان نيز همچنان با وجود دريافت مجوز افزايش چند دلاري قيمت صادراتي به كشورهاي آسياي ميانه، همچنان به دنبال افزايش قيمت هستند.

 

اين مهم البته با موانعي از سوي دولت روبه‌رو است كه تلاش دارد تا در هنگامه كنترل نقدينگي‌هاي جاري كه دراين ماه‌ها دوباره تا مرز 600 هزار ميليارد تومان نيز بالارفته، از تكانه‌هاي جديد تورمي جلوگيري كند. در ميان لبني‌ها افزايش محسوس قيمت‌ها در بازار البته مشهود است اما رسما مجوزي دريافت نشده است.

 

سايه بلاتكليفي ناشي از اعمال بهره مالكانه 30 درصدي صنايع معدني كه در ماه‌هاي اخير بحث مهمي را درخصوص كاهش سود آوري در اين صنعت به همراه داشت، نيز همچنان بر فضاي عمومي بازار حاكم است. اين موارد به وضوح حاشيه سود شركت‌هاي بورسي را كاهش داده و البته انتظار تعديل منفي بازده بازار نيز از هيجان سال قبل كاسته است. در اين ميان توقع براي خواب حداقل 6 ماه سهامداران روي سهام خريداري شده و هشدار به پرهيز از سفته‌بازي‌هاي روزانه و آني توسط مقامات بازار سرمايه و كارشناسان عمده توصيه‌هايي است كه شنيده مي‌شود. در بخش‌هاي مالي و پولي نيز بنگاه‌ها همچنان به دريافت جرايم ديركرد و بهره‌هاي مركب متهم هستند و با وجود حمايت‌هاي مقامات بانك مركزي از رعايت نرخ سودهاي يكسان سپرده‌ها، برخي از كارشناسان از دور زدن برخي موسسات و حتي بانك‌ها از اين مقررات گلايه دارند.

 

در برخي بانك‌هاي تازه خصوصي شده بورسي نيز نبود مديريت مشخص و لحاظ نكردن منافع سهامداري، موجب فروش‌هاي كلان آنها شده تا جايي كه بيشترين سهم را در بين معاملات روزانه، هفتگي، ماهانه و حتي فصلي بازار سرمايه به خود اختصاص داده‌اند. مجموعه اين شرايط بازار سرمايه را همچنان در آستانه نتيجه‌گيري از مذاكرات پيش رو در معرض افت قرار داده است. در بازار فرابورس اما اتفاق مهم ديگر محدوديت‌هاي موجود بر سر راه معاملات سفته‌بازانه اوراق تسهيلات مسكن است. محدوديت فروش اين اوراق تا حداقل 2 ماه از ابتداي تير ماه انگيزه دامن زدن به معاملات در اين بخش را كاهش داده است. بازار فرابورس در روزهايي به شدت ازاين محل تاثير پذير بود.


ساير اوراق نيز همانند اوراق مشاركت و اوراق اجاره 3 ماهه با نرخ سود 20 درصدي نيز البته مامن خوبي براي سهامداران است كه در شرايطي كه مجموعه بازار با برخي سردرگمي‌ها مواجه است، از اين محل بتوان به سودهاي بهتري رسيد.


بازار فرابورس اما در اين روزها به دنبال تمركز بر رسميت بخشيدن به صندوق‌هاي پروژه است.

 

تمركز فرابورس بر صندوق‌هاي پروژه
مديرعامل فرابورس ايران با تشريح مزاياي تامين مالي از طريق بازار سرمايه و اهداف راه‌اندازي صندوق‌هاي پروژه گفت: يكي از مزيت‌هاي صندوق پروژه اتصال بازارهاي موازي به يكديگر است.


 با اشاره به اينكه رسميت بخشيدن به صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جسورانه يا مخاطره پذير از جمله محورهاي اقدامات فرابورس ايران در سال جاري خواهد بود، اظهاركرد: يكي از راه‌هاي تامين مالي در حوزه‌هاي مختلف از طريق صندوق‌هاي پروژه امكان‌پذير خواهد بود و فرابورس ايران در اين زمينه فعاليت‌هاي خود را گسترش خواهد داد. وي درباره مزيت‌هاي راه‌اندازي صندوق‌هاي زمين و ساختمان گفت: يكي از مزيت‌هاي صندوق‌هاي زمين و ساختمان اين است كه بازارهاي موازي به يكديگر متصل شوند.

 

وي گفت: قطعا ريسك‌هاي بازارهاي موازي و نوسانات آن در بازار سرمايه دروني خواهد شد. وي با اشاره به اينكه انتقال پول از بازارهاي موازي به يكديگر در فاصله كوتاهي امكان‌پذير نيست، گفت: با راه‌اندازي صندوق‌هاي پروژه انعطاف‌پذيري زيادي در انتقال بازارها وجود خواهد داشت، به طوري كه در صندوق‌هاي تامين و ساختمان امكان جذب منابع در زمان اندكي وجود دارد. مديرعامل فرابورس ايران با تاكيد بر اينكه تامين مالي يكي از مهم‌ترين‌ اهداف دولت، شوراي عالي بورس و نهاد ناظر بازار سرمايه است گفت: اميدواريم با راه‌اندازي ابزارهاي جديد بيش از پيش در تقويت بازار اوليه نقش‌آفريني كنيم.

  عرضه عمده سهام يك شركت توليد كاشي
بلوك 27/48 درصدي از سهام شركت توليد كاشي گرانيت و كاشي لعاب زهره كاشمر توسط سازمان خصوصي‌سازي در بازار سوم فرابورس به فروش مي‌رسد. به‌گزارش روابط‌عمومي فرابورس ايران، 59 ميليون و 370 هزار سهم از سهام شركت توليد كاشي گرانيت و كاشي لعاب زهره كاشمر كه متعلق به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران است روز يكشنبه هشتم تيرماه به قيمت پايه هر سهم 787 ريال عرضه مي‌شود.  قيمت پايه كل سهام قابل عرضه اين شركت 123 ميليارد ريالي كه يكجا و نقد يا نقد و اقساط به صورت 20 درصد نقد و مابقي اقساط 4 ساله با نرخ 15 درصد عرضه خواهد شد، 46 ميليارد و 724 ميليون و 190 هزار ريال اعلام شده و سپرده شركت در اين رقابت نيز يك ميليارد و 401 ميليون و 725 هزار و 700 ريال است. انجام عمليات مربوط به صنايع كاشي سراميك، گرانيت و كاشي لعاب و تهيه ماشين‌آلات، ابزارآلات، ادوات و ... از جمله موضوعات فعاليت شركت توليد كاشي گرانيت و كاشي لعاب زهره كاشمر است.


ديروز در بازار اما معامله 40 ميليارد ريالي اوراق تسهيلات مسكن ارديبهشت 93 به تعداد 1537 مورد و حجم 48 هزار برگه، اين اوراق را در رده بيشترين ارزش معاملات بازار قرار داد. اوراق اجاره سپهر با نرخ سود 20 درصدي 3ماهه نيز در رده دوم با ارزش 20 ميليار دريال قرار گرفت.


همچنين در بازار ديروز فرابورس سهام شركت سرمايه گذاري مسكن تهران با معامله 8/8ميليون سهم بالاترين حجم معاملات را به خود اختصاص داد. ديروز البته بيشترين تقاضا به نماد ارفع و بيشترين عرضه به نماد بمپنا تخصيص يافت.


همچنين در بازار ديروز فرابورس خبر رسيد كه سازمان خصوصي سازي در نظر دارد، تعداد 509 سهم معادل 93/33 درصد از سهام شركت ساختماني عمران تكلار (سهامي خاص) متعلق به شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران را به‌طور يكجا و نقد يا نقد و اقساط در 7 تير ماه در بازار سوم فرابورس ايران عرضه كند.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------