آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خرید حلقه طلا برای عروس و دامادها آرزو شد / یک‌جفت حلقه ساده ۲۳ میلیون آب می‌خورد!

قیمت طلا از مرز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرده تا خرید نیم‌ست ۱.۸ گرمی طلا نزدیک ۹ میلیون تومان هزینه داشته باشد. به…

واكنش محدود طلا به تحولات سياسي



اخبار ,اخبار اقتصادی ,واکنش طلا به تحولات سیاسی

 

اخبار اقتصادی -  اونس در هفته‌اي كه گذشت
واكنش محدود طلا به تحولات سياسي

در هفته‌ ميلادي گذشته پيامدهاي رواني تصميم اخير بانك مركزي اروپا در اجراي برنامه‌هاي حمايتي بيشتر با هدف كمك به اقتصاد منطقه پولي يورو و آغاز جنگ داخلي در عراق همراه با انتشار گزارش‌هايي از اوضاع اقتصادي آمريكا، اروپا و چين نوساناتي را در نرخ برابري ارزها و كالاها از جمله طلا موجب شد.

انتشار گزارش مطلوبي از بازار كار آمريكا كه در روز پنجشنبه گذشته موجي از اميد را نسبت به روند رشد اقتصادي اين كشور به راه انداخت در اين هفته نيز به نوعي به عنوان محرك اصلي خوش‌بيني سرمايه‌گذاران، به بازارهاي روز دوشنبه رونق خواهد بخشيد. 


تصميم اخير بانك مركزي اروپا مبني بر اجراي سياست‌هاي انبساطي بيشتر و كمك به بانك‌هاي اروپايي در اعطاي وام‌هاي كم بهره كه راه را براي تزريق پول به اقتصاد و درنتيجه خروج از ركود باز كرده است موجب شد در اولين روز هفته از يك سو شاهد افزايش ريسك‌پذيري و از سوي ديگر افت نرخ برابري يورو به نسبت دلار باشيم.


در اين ميان بالا رفتن حجم صادرات چين هم در بهبود جو رواني فعلي تاثير داشت. در بازار طلا نيز گمانه‌زني‌ها از رشد تورم در آمريكا و اروپا در پي بهبود شرايط، عامل موثري در قوت گرفتن بهاي طلا بود كه البته رونق بازارهاي سهام، افزايش قيمت آن را محدود کرد.


در حالي كه به نظر مي‌رسيد معامله‌گران ترجيح مي‌دهند حتي در دوران بي‌خبري نيز نسبت به وضعيت اقتصادي، مثبت‌انديش باشند انتشار گزارشي از چين مبني بر افزايش تورم از نگراني‌هاي مربوط به بروز ركود در دومين اقتصاد بزرگ دنيا كاست و بر ادامه رشد بازارهاي سهام در روز سه‌شنبه تاثيري مضاعف گذاشت.


به علاوه اگرچه گمانه‌زني‌ها از افزايش زودهنگام نرخ بهره فدرال رزرو بر تقاضا براي دلار افزود، با اين حال فعالان بازار طلا به بهانه بهبود اوضاع و تورم ناشي از آن ديگر بار به خريد چنين كالاي گرانبهايي روي آوردند كه همين مساله بهاي اونس را قوت بخشيد؛ البته گويي از لحاظ تكنيكالي هم توجيهي براي كار خود داشتند.


اعلام اين خبر كه بانك جهاني برآورد خود از رشد اقتصادي جهان و حتي آمريكا و چين را كاهش داده است، بازارهاي سهام روز چهارشنبه را نزولي كرد. از نظر بانك مذكور سرماي سخت زمستان گذشته، تحولات سياسي در اوكراين و آشفتگي در بازارهاي مالي از عوامل اصلي اين افت محسوب مي‌شدند و پيش‌بيني براي رشد GDP جهان، آمريكا و چين به ترتيب از 2/3، 8/2 و 7/7 درصد به 8/2، 1/2 و 6/7 درصد تغيير كرده بود.


به علاوه بروز درگيري‌هاي شديد داخلي در عراق به عنوان دومين صادركننده بزرگ نفت اوپك و طرح سناريوهاي مختلفي كه در صورت افزايش قابل توجه بهاي نفت خام اثر نامطلوب آن را بر روند بهبود اقتصادي در جهان ارزيابي مي‌كرد هم در به چالش كشيدن ريسك‌پذيري سرمايه‌گذاران نقش داشت. به‌طور كلي ريزش بازارهاي سهام، كاهش پيش‌بيني بانك جهاني از رشد اقتصادي كه مي‌تواند تداوم سياست‌هاي انبساطي كشورها را در پي داشته باشد همراه با بي‌ثباتي در اوضاع سياسي عراق تقاضا براي طلا به عنوان كالايي با حاشيه ايمني بالاتر را افزايش داد. در اين ميان خريد طلاي چين تا حدي در حمايت از بهاي آن بي‌تاثير نبود.


تشديد تنش‌ها در عراق و انتشار گزارش‌هاي نااميدكننده‌اي از بازار كار و شاخص خرده‌فروشي در آمريكا در روز پنجشنبه موجب شد فعالان بازار ترجيحا محافظه‌كاري را ترجيح دهند و از خريد دارايي‌هاي پرريسكي همچون سهام و ارز يورو خودداري کنند. البته خبرهاي فوق طبق معمول فشار رو به پاييني بر شاخص دلار وارد ساخت زيرا بر اين گمانه‌زني افزود كه فدرال رزرو با هدف ممانعت از كند شدن رشد اقتصادي آمريكا دست به اقدامات حمايتي بيشتري خواهد زد.


از سوي ديگر آمار و ارقام منتشر شده از وضعيت اروپا تا حدي رضايتبخش بود و نويد شتاب گرفتن رشد در سه ماهه دوم سال جاري را در منطقه يورو‌ مي‌داد. با اين حال در نهايت ريزش بازارهاي سهام، كاهش شاخص دلار و ادامه درگيري‌ها در عراق با تقويت تقاضا براي طلا بهاي آن را به بالاترين سطح خود در دو هفته اخير رساند.


اگرچه اوضاع عراق همچنان سايه سنگين خود را بر فعاليت سرمايه‌گذاران در روز جمعه انداخته بود و از ريسك‌پذيري مي‌كاست، با اين حال بازارهاي سهام آمريكا متاثر از انتشار گزارش اميدواركننده‌اي از بخش تكنولوژي مثبت بودند. جذابيت دلار هم به عنوان ارزي مطمئن از چشم كسي دور نماند و با جذب سرمايه‌ افراد، تقاضا براي آن افزايش يافت.


به نظر مي‌رسيد معامله‌گران نگران تاثير افزايش قيمت نفت بر رشد اقتصادي بودند و همين مساله مانع اتخاذ موقعيت‌هاي معاملاتي جديد از سوي آنها مي‌شد. در بازار طلا در آخرين روز هفته ادامه درگيري‌ها در عراق و راضي‌كننده نبودن شاخص‌هاي منتشر شده از اوضاع آمريكا موجب صعود بهاي طلا براي پنجمين روز متوالي شد؛ اگرچه موجوي طلاي صندوق SPDR نسبت به روز پيش از آن هيچ تغييري نشان نداد.


در اين ميان بهبود برخي از شاخص‌هاي اقتصادي چين همراه با انتشار گزارشي مبني بر اينكه در ماه مه ‌بانك‌هاي اين كشور بالغ بر 140 ميليارد دلار وام‌ اعطا كرده‌اند كه بسيار بيشتر از ماه پيش از آن و بالاتر از حد مورد انتظار بانك مركزي بوده است تا حدي اين حس را تقويت كرد كه مي‌توان به بهتر شدن روند رشد اقتصادي چين اميدوار بود.

پيش‌بيني معامله‌گران از هفته پيش رو چيست؟
همچنان تحليلگران در حال بررسي و ارزيابي تاثير جنگ داخلي عراق بر بهاي نفت خام و در نهايت بر رشد اقتصادي جهان هستند كه اين خود به علت تشديد نگراني‌ها تقاضا براي طلا را به عنوان كالايي با حاشيه ايمني بالاتر افزايش داده است. 


اين هفته نشست فدرال رزرو را پيش رو خواهيم داشت كه به احتمال قوي بانك مذكور در ادامه روند كاهشي برنامه‌ حمايتي خود بار ديگر ميزان خريد ماهانه اوراق قرضه را كاهش مي‌دهد. البته اگر اين انتظار محقق نشود از فشار رو به پاييني كه بر بهاي طلا وارد مي‌شود كاسته خواهد شد چراكه حاكي از نگران‌كننده بودن وضعيت اقتصادي آمريكا است.


خالي از لطف نيست اين نكته را متذكر شويم كه با توجه به اينكه اكثرا معتقديم اقتصاد آمريكا در مسير بهبود قرار گرفته است اما رشد توليد ناخالص داخلي آمريكا در سه ماه اول سال جاري (عمدتا به دليل تاثير نامطلوب زمستان سخت گذشته) منفي اعلام شد و چنانچه بر خلاف باور موجود، رشد GDP سه‌ماهه دوم نيز منفي اعلام شود به عنوان نشانه‌اي از بروز ركود، زنگ خطري جدي خواهد بود و بايد آن را جدي گرفت.


به‌طور كلي درست است كه در حال حاضر درگيري‌ها در عراق از رشد بهاي طلا حمايت مي‌كند اما فراموش نكنيم بازار در آخر مجددا بر عواملي همچون اقتصاد، تورم، دلار و سياست‌هاي پولي كشورهاي پيشرو تمركز خواهد كرد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------