توقف هيجان در بازار آتي



اخبار ,اخبار اقتصادی ,ريزش دلار

 

اخبار اقتصادی - توقف هيجان در بازار آتي

ديروز بازار آتي متاثر از ريزش دلار، روندي كاهشي را در پيش گرفت. در ساعات ابتدايي معاملات، بازار آتي كار خود را با افت قيمت آغاز كرد و در حدود 5 تا 20 هزار تومان ريزش داشت؛ اما در ادامه روز و تقريبا از ميانه معاملات، اقدام به اصلاح روند خود كرده و تا حدودي ريزش‌ها را جبران كرد.

به گزارش دنياي اقتصاد؛ روز شنبه به دليل تشديد وضعيت بحراني عراق؛ از يك سو فعالان و سرمايه گذاران بازار آتي از احتمال تاثيرپذيري ايران از اين تنش‌ها و ايجاد شرايطي مشابه وضعيت بازارها پس از مطرح شدن قضيه حمله نظامي آمريكا به سوريه بیم داشتند و افزايش قيمت را پيش‌بيني كردند كه در نتيجه اين پيش‌بيني سررسيدهاي مختلف بازار آتي با رشد صعودي قيمت همراه بودند و تا بيشينه 35 هزار تومان نيز افزايش ثبت كردند.


اما به تدريج شاهد توقف اين روند بوديم به طوري كه بازار همگام با ريزش دلار، مقداري از اين افزايش‌ها را تعديل كرد. در نهايت در ادامه همين روند ريزشي، ديروز بازار آتي قرمز دنبال شد. به‌طور كلي از روز پنج‌شنبه تا ديروز، بازار آتي دقيقا طي يك روند نوسانی، يك حركت شديد رو به‌ بالا داشت؛ سپس يك ريزش تند را در ابتداي هفته پشت سر گذاشت و سرانجام ديروز به جاي خود بازگشت.

 

همچنين ديروز صحبت‌هاي سيف، رئيس كل بانك مركزي، در مورد افزايش عرضه ارز طي ماه‌هاي آينده و نيز مخالفت دولت با سياست تثبيت نرخ ارز و رد آن با تاثير بر دلار، به كاهش بيشتر قيمت‌هاي آتي دامن زد. سيف در اين زمينه گفت: به‌منظور حفظ ثبات بازار ارز، بانك مركزي تلاش دارد نسبت به افزايش عرضه ارز در اقتصاد اقدام كند؛ ليكن تثبيت نرخ ارز در رقم مشخصي برنامه بانك مركزي نيست، بلكه بنا داريم در مسير آرام و متناسب با عوامل اقتصادي نرخ ارز را مديريت كنيم.

 

وي در اظهارات خود تاكيد كرد كه قطعا تعديل نرخ ارز با كمترين نوسان‌ها همراه خواهد بود و هيچ شوكي در كار نخواهد بود.  ديروز در بازار آتي، سودهاي آربيتراژي در حدود 14 تا 15 درصد رقم خورد. همچنين در ادامه روند حباب منفي سكه؛ ديروز سكه نقدي در حدود 10 هزار تومان پايين‌تر از قيمت طلاي موجود در آن معامله مي‌شد. همچنين جو خوش‌بيني ناشي از صحبت‌هاي اميدوار‌كننده رئيس‌جمهور و ظريف در مورد احتمال دستيابي به توافق در همين دوره از مذاكرات در بحبوحه آغاز دور جديد گفت‌وگوها، بر بازارهاي داخلي به‌طور عام و بازار آتي سايه افكنده است. در بازارهاي جهاني اما؛ آخرين حركت اونس، تحت تاثير متغيرهاي ژئوپلتيك، صعودي بود.

 

از يك سو بحران عراق و درگيري‌هاي داخلي اين كشور در روزهاي اخير تاثير زيادي بر افزايش قيمت‌هاي جهاني به‌خصوص نفت و طلا داشته و از سوي ديگر ادامه تنش‌ها در شرق اوكراين نيز عامل مهم تعيين كننده ديگري براي قيمت طلا به شمار مي‌رود. نشست فدرال رزرو آمريكا در روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه نيز تاثير زيادي بر قيمت جهاني طلا خواهد داشت. بانك مركزي آمريكا در اين جلسه براي افزايش نرخ بهره تصميم خواهد گرفت. بسياري از كارشناسان براين باورند كه مانند نشست‌هاي قبلي، فدرال رزرو 10 ميليارد دلار ديگر از محرك‌هاي مالي خود خواهد كاست. نكته خاص اين نشست اين است كه علاوه‌بر اعلام سياست‌هاي كلي فدرال رزرو؛ نظر و تحليل تك‌تك اعضاي اين بانك در مورد متغيرهاي كليدي تاثيرگذار بر بازارها منتشر خواهد شد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------