عبور خودرو از گردنه رکود



اخبار ,اخبار اقتصادی ,افزایش  سهام در صنعت خودرو

 

اخبار اقتصادی - عبور خودرو از گردنه رکود

بازدهي سهام در صنعت خودرو روند افزايشي خواهد داشت؟

تحريم‌هاي اعمال شده از سوي غرب علاوه بر افزايش هزينه‌هاي خودروسازان باعث افت توليد خودرو در سطح كشور شد، با اين حال با توجه به برچيده شدن برخي تحريم‌ها و اخبار خوش مخابره شده از مذاكرات در كنار حضور خودروسازان خارجي در كشور، صنعت خودرو در كانون توجهات فعالان بورس تهران قرار گرفته است.

 رونق خودروسازان در پي رونق اقتصاد
صنايع پيشرو در شرايط ركود و رونق اقتصادي از هم متفاوتند؛ در حالت ركود اقتصادي، به دليل كاهش توليد و مبادلات و افزايش ريسك‌ها تمايل بيشتري به سرمايه‌گذاري در صنايعي ايجاد مي‌شود كه با نيازهاي اساسي جامعه مرتبط هستند مانند صنعت مواد غذايي اما در شرايط رونق كه سرعت و تعداد معاملات افزايش مي‌يابد و نرخ رشد شيب مثبتي به خود مي‌گيرد سرمايه‌گذاران به صنايعي روي مي‌آورند كه نيازهاي سطح بالاتري از جامعه را برآورده مي‌سازند كه از جمله اين صنايع، صنعت خودرو است.  در بازارهای جهانی به طور متوسط صنعت خودرو در مقایسه با سایر صنایع به هنگام رونق، از سایرین سودآورتر ودر زمان رکود از آنها زیان‌ده‌تر است.


در سال 93 كه شيب افزايش قيمت‌ها كاهش پيدا كرده و نهادهاي بين‌المللي كاهش نرخ تورم و شروع رشد اقتصادي را براي ايران پيش‌بيني مي‌كنند، صنعت خودرو كشور با اخبار خوش و افزايش اقبال سرمايه‌گذاران روبه‌رو است، به نحوي كه در بسياري از روزها شاخص كل رنگ خود را به تاسي از رنگ خودرويي‌ها انتخاب مي‌كند. دور از ذهن نيست كه در چنين شرايطي انتظار بهاري سبز براي خودروسازان وطني داشته باشيم.

رشد 13 درصدي شاخص امسال صنعت خودرو
بورس تهران سال 92 كام سرمايه‌گذاران خود را با بازدهي بيش از 107 درصدي شيرين كرد.
در اين ميان سرمايه‌گذاران گروه خودرويي 31 درصد بيش از شاخص كل بازدهي كسب كردند و طي سال 92 شاخص گروه خودرو بيش از 138 درصد رشد كرد. در اين بين سايپاآذين ركورددار بود. شركتي كه با رشد 690 درصدي ارزش هر سهم خود، سهامدارانش را
شگفت‌زده كرد.

سال 93 براي عموم بازار با ابهاماتي مانند نرخ خوراك پتروشيمي‌ها، نرخ سود سپرده‌ها، عدم افزايش قيمت‌ها در گروه‌هايي چون سيمان، قند، لبنيات در كنار ابهامات پالايشگاهي‌ها آغاز شد كه باعث افت حدودا 8 درصدي شاخص كل از ابتداي سال تا ديروز شده است.
در چنين شرايطي سهامداران صنعت خودرو طي مدت مشابه شاهد رشد بيش از 13 درصدي شاخص گروه خودرو بودند (جداول شماره 1 و 2).

اهرم عملياتي به مدد خودروسازان مي‌آيد
اهرم عملياتي همان شاخص ريسك تجاري است كه از تغييرات در سود به دليل استفاده از هزينه‌هاي ثابت عملياتي در ساختار هزينه‌هاي شركت به وجود مي‌آيد و به تغييرات فروش وابستگي دارد.


 هر قدر اهرم عملياتي بالاتر باشد ريسك تجاري بالاتر است. شركت‌هاي خودروساز كه سرمايه‌بر هستند در مقابل شركت‌هاي كاربر داراي اهرم عملياتي بالاتر و در نتيجه ريسك تجاري بالاتري هستند.  صنعت خودرو علاوه بر دارا بودن اهرم عملياتي بالا و سرمايه‌بر بودن داراي  شرايطي است كه باعث مي‌شود در وضعيت رونق رشد چشمگيري را داشته باشد؛ به عنوان مثال ايران‌خودرو كه EPS خود را براي سال 92 با سرمايه 9 هزار و 600 ميليارد ريالي 316 ريال زيان پيش‌بيني كرده بود تنها با 22 درصد افزايش در توليد و با سرمايه 12 هزار ميليارد ريالي سود 77 ريالي در سال 93 را براي خود پيش‌بيني كرده است.


 خودروسازان به دليل داشتن هزينه‌هاي ثابت بالا بيش از آنكه براي سودآوري به افزايش قيمت‌ها وابسته باشند به افزايش ميزان توليد وابسته هستند، چراكه هزينه‌هاي ثابت روي تعداد محصولات تسهيم مي‌گردد و ميزان بهاي تمام‌شده با افزايش توليد روند نزولي پيدا مي‌كند.

خيز خودروسازان براي ثبت ركورد توليد
خودروسازان وطني با ثبت ركورد يك ميليون و 649 هزار خودرو در سال 90 بهترين عملكردشان را طي 47 سال فعاليت در كشور به معرض نمايش قرار داده‌اند و در جايگاه 12 جهاني از حيث ميزان توليد قرار گرفتند. 


 اما به يكباره تحريم‌ها و خروج شركت‌هاي خارجي از كشور كابوس خودروسازان ايراني شد. نرخ ارز افسارگسيخته بالا ‌رفت و دلار به سطح 3600 توماني رسيد.


خودروسازان داخلي كه وابستگي زيادي به شركاي غربي خود داشتند ظرف سال‌هاي 91 و 92 در حدود 55 درصد از ميزان توليد خود كاهش دادند كه باعث شد از حيث ميزان توليد در بين خودروسازان ديگر ملل جهان در رتبه 18
قرار گيرند. با تحولات و گشايش‌هاي صورت گرفته در زمينه سياسي و ورود شركت‌هاي خارجي، اخبار مناسبي در مورد افزايش تيراژ توليد به گوش مي‌رسد؛ به نحوي كه بنا بر آماري كه سايت انجمن خودروسازان به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر كرده سه خودروساز بزرگ كشور در فروردين و ارديبهشت 107 هزار و 67 خودرو توليد كردند كه در مقايسه با دو ماهه سال 92 بيش از 96 درصد رشد در ميزان توليد نشان مي‌دهد.


 شركت سايپا در دو ماهه نخست افزايش
44 درصدي و ايران‌خودرو افزايش 310 درصدي در حجم توليد نسبت به سال 92 را محقق كرده‌اند. خالي از لطف نيست نگاهي به آمار توليد خودروسازان چيني نيز بيندازيم. چيني‌ها در حالي سال 2000 با توليد 2 ميليون خودرو در رتبه 8 جهاني قرار گرفته بودند كه ميزان توليدات خودروهاي چيني با رشدي يك هزار درصدي به 22 ميليون و يكصد هزار خودرو در سال 2013 رسيد و براي پنجمين سال پياپي به عنوان نخست در توليد خودرو در سطح جهاني دست يافت. 


   سيكل اشتباه در خودروسازان
پس از خروج شركاي غربي خودروسازان، اهالي جاده مخصوص خود را در انبوهي از مشكلات ديدند. با اين حال طي ماه‌هاي اخير نشست‌ها و هم‌انديشي‌هاي بسيار پرسروصداي خودروسازان و قطعه‌سازان برگزار شده، اما هيچ كدام گره از مشكلات صنعت خودرو كشور
 باز نكرد. حال كه هر روز خبر بازگشت شركاي غربي خودروسازان به بازار سرشار از سود ايران را مي‌شنويم بايد ديد آيا خودروسازان مجددا سيكل اشتباه وابستگي به خودروسازان خارجي را تكرار مي‌كنند يا تصميم به استفاده از دانش آنها و ايجاد خودروهاي تماما وطني مي‌كنند تا به جاي ارزبر بودن توليد خودرو شاهد ارزآوري توليد و صادرات در اين صنعت باشيم؛ تصميماتي كه با توجه به عدم خصوصي‌سازي شركت‌هاي ايران‌خودرو و سايپا و تغيير سهامداران عمده آنها از دولتي به شبه‌دولتي تصميمات سختي به نظر مي‌رسد.
خودروسازان همواره خطر حضور خودروهاي به صرفه و به روزتر خارجي‌ها در بازار داخلي را حس مي‌كنند؛ خطري كه به لطف ديوار بلند تعرفه‌هاي واردات، چندان خودروسازان را به زحمت نمي‌اندازد و بايد ديد آيا اين وضعيت براي خودروسازان ادامه پيدا مي‌كند يا صنعت 47 ساله كشورمان فصل جديدي از دوره رشد خود را مي‌پيمايد.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,افزایش  سهام در صنعت خودرو

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,افزایش  سهام در صنعت خودرو

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------