تاثیر داعش بر بازار جهانی نفت/دلایل کاهش صادرات غیرنفتی



اخبار ,اخبار اقتصادی ,تاثیر داعش بر بازار جهانی نفت

 

اخبار اقتصادی - تاثیر داعش بر بازار جهانی نفت

همزمان با آشوب آفرینی تروريست‌هاي وابسته به گروه تكفيري داعش در عراق و افزايش نگراني‌ها از اختلال در عرضه نفت اين كشور، قيمت‌ نفت برنت طي دو هفته گذشته تقريبا به بشكه‌اي 115 دلار رسيد كه بالاترين قيمت از ماه سپتامبر تاكنون است.

چند روز پيش آژانس بين‌المللي انرژي در گزارشي اعلام كرد كه درگيري‌هاي عراق به كاهش عرضه نفت منجر نمي‌شود و افزايش قيمت نفت در چند وقت اخير جنبه رواني داشته و به دليل ترس از كاهش عرضه نفت بوده‌است. اين در حالي است كه پيش از اين نيز همه پيش‌بيني‌ها از قيمت نفت در سال 2014 و 2015، افزايشي بوده‌ است؛ چراكه پيش از اين كارشناسان اقتصادي افزايش رشد اقتصادي و خروج از ركود را براي اقتصاد جهاني پيش‌بيني مي‌كردند.


هرچند كه افزايش قيمت نفت در سال جديد با افزايش سطح تقاضا همخواني نداشته يا به عبارتي ديگر قيمت نفت خيلي بيشتر از آنچه تقاضا بر آن اثر داشته، افزايش يافته، اما بخش مهمي از اين موضوع به دلايل سمت عرضه بازمي‌گردد. به گزارش «دنياي اقتصاد»  دليل اصلي اين افزايش قيمت، جو رواني و نگراني از كاهش عرضه نفت است. براساس گزارش بلومبرگ، چهار عامل به عنوان عوامل اصلي افزايش قيمت نفت بيان مي‌شود كه اولين مورد كاهش سطح ذخاير نفتي آمريكا به دليل آغاز فصل مسافرت‌ها و افزايش تقاضا براي بنزين است؛ دوم، نگراني از توقف كامل عرضه نفت ليبي به دليل، ادامه درگيري‌ها در اين كشور است؛ سومين مورد ادامه وقايع اوكراين و در پي آن نگراني از اختلال در عرضه نفت روسيه به عنوان دومين دارنده ذخاير نفتي جهان است و آخرين و جديدترين مورد نيز نگراني از اختلال در عرضه نفت عراق به عنوان دومين توليد‌كننده نفت اوپك است.

 

آنچه مشخص است اين موارد بيشتر از لحاظ رواني روي بازار نفت اثرگذار هستند، چراکه تا به حال در عرضه نفت كاهشي رخ نداده است.در اين بين تازه‌ترين و مهم‌ترين خبر حملات تروريستي گروه داعش است كه باعث مي‌شود فعالان بازار نفت اخبار مربوط به عراق را با دقت بيشتري رصد كنند. عراق طي سال گذشته با توليد روزانه 3/3 ميليون بشكه‌ نفت جايگاه دوم توليد‌كنندگان اوپك را به دست آورد كه اين خود به اهميت عرضه نفت اين كشور در بازار اشاره دارد. آنچه تحليلگران بازار نفت بر آن معتقدند اين است كه حتي در صورت ادامه اين حملات بعيد است عراق همه توليد نفت خود را از دست بدهد؛ چراكه دو سوم ظرفيت توليد نفت عراق در جنوب اين كشور و به دور از ناآرامي‌ها قرار دارد، هرچند كه ممكن است قسمت بزرگي از توليد نفت اين كشور از بازار خارج شود كه در صورت وقوع آن كارشناسان قيمت نفت برنت به ازاي هر بشكه را تا 150 دلار نيز پيش‌‌بيني كرده‌اند.

 

اين در حالي است كه حتي پيش از شروع درگيري‌هاي عراق، آژانس بين‌المللي انرژي به دليل پيش‌بيني افزايش تقاضا خواهان افزايش توليد نفت عربستان شده بود. عربستان با داشتن مازاد ظرفيت توليد نفت 96/1 ميليون بشكه‌اي در روز توانايي جبران كاهش عرضه نفت در صورت كاهش توليد عراق را دارد. به گزارش «دنياي اقتصاد»، بسياري از كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه در صورت افزايش چشمگير قيمت نفت به دليل اينكه اقتصاد جهاني در حال خروج از ركود است، كشش قيمت بالاي نفت را ندارد و در صورت وقوع اين اتفاق چندي نمي‌پايد كه قيمت اين محصول، روند كاهشي خود را آغاز مي‌كند.

 

در همين رابطه آژانس بين‌المللي انرژي نيز در گزارش ميان مدت از بازار نفت كه در روز سه‌شنبه منتشر شد، اعلام كرد كه رشد جهاني تقاضا براي نفت ممكن است تا پايان دهه جاري‌تا‌حدي به دليل قيمت‌هاي بالا شروع به كاهش كند و توليد نفت شيل در خارج از آمريكا نيز گسترش يابد.آژانس بين‌المللي انرژي با اشاره به پيش‌‌بيني سابق خود از افزايش دو ميليون بشكه‌اي ظرفيت توليد نفت عراق تا سال ۲۰۱۹ هشدار داد تهديدات تروريستي اخير مي‌تواند مانع تحقق اين هدف شود.رئيس آژانس بين‌المللي انرژي در مقدمه گزارش جديد آژانس نوشت: «در درون اوپك، عراق همچنان به عنوان منبع اصلي بخش عمده اي از رشد ظرفيت توليد پيش‌بيني شده محسوب مي‌شود، اما به نظر مي‌رسد كه اين افزايش توليد به نحو فزاينده‌اي در معرض خطر قرار گرفته است.»

 

به گزارش خبرگزاري تسنيم به نقل از رويترز، در حالي كه تهديدات سمت عرضه نفت به دليل بي ثباتي سياسي و خشونت‌ها در عراق همزمان با بالا رفتن تقاضا افزايش يافته است، اهداف عراق براي رشد توليد نفت در معرض خطر قرار گرفته است.صادرات نفت از شمال عراق از ماه مارس تاكنون متوقف شده است. ميزان توليد اوپك همچنين از ناآرامي‌ها در ليبي و تحريم‌ها عليه ايران و همچنين سرقت نفت در نيجريه آسيب ديده است.در حال حاضر، آژانس بين‌المللي انرژي پيش‌‌بيني مي‌كند كه اوپك ميزان توليد خود را تا سال 2019 روزانه 08/2ميليون بشكه افزايش دهد و انتظار مي‌رود كه بيش از 60 درصد اين رشد توليد از جانب عراق باشد. اين گزارش برخلاف برآوردهاي گزارش قبلي آژانس بين‌المللي انرژي در ماه مه‌2013 است كه در آن پيش‌بيني شده بود، نفت شيل آمريكا به تامين بخش عمده‌اي از تقاضاي جديد براي نفت كمك خواهد كرد و فضاي كمي را براي اوپك جهت افزايش توليد بدون ريسك كاهش قيمت‌ها باقي خواهد گذاشت.

سرمايه‌گذاران نفت عراق در حالت آماده‌باش
روند دو هفته گذشته بازار نفت نشان مي‌دهد وقايع عراق روي قيمت نفت اثرگذار بوده و در نتيجه ايران نيز به عنوان يكي از توليدكنندگان عمده نفت با توجه به اين وقايع بايد سياست‌‌هاي جديدي را براي نفت خود پيش‌بيني كند. رئيس كميته بازنگري قراردادهاي نفتي در اين خصوص معتقد است: حمله داعش به عراق سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي نفتي اين كشور را به شدت تحت تاثير قرار داده و سبب شده است كه سرمايه‌گذاران براي خروج از اين كشور در حالت آماده باش باشند.

 

مهدي حسيني كه با شانا گفت‌وگو كرده، افزود: سرمايه و سرمايه‌گذار جايي كه احساس عدم امنيت نكند، نمي‌رود، البته خيلي از شركت‌ها براي تامين نفت حاضر هستند ريسك‌هاي سرمايه‌گذاري را بپذيرند، همانند شركت شل كه با وجود گروگانگيري كارگرانش در نيجريه همچنان حضور فعالي در اين كشور دارد.وي با اشاره به اينكه بسياري از سرمايه‌گذاران مجبور به ادامه فعاليت در عراق هستند، افزود: كشورهايي كه از قبل سرمايه‌گذاري زيادي در پروژه‌هاي صنعت نفت اين كشور انجام دادند، همچنان در عراق مي‌مانند، اما سرمايه‌گذاري‌هاي جديد در اين كشور به شدت دچار تزلزل مي‌شود.كارشناس ارشد اقتصاد انرژي درباره اينكه درصورت حذف نفت عراق از بازار آيا ايران مي‌تواند جايگزين آن شود يا بايد منتظر ماند تا عربستان بار ديگر توليد خود را افزايش دهد، گفت: اگر تحريم‌ها برداشته شوند قطعا ايران مي‌تواند جايگزين نفت عراق شود، چون ظرفيت اسمي توليد نفت ايران هم اكنون 4 ميليون و 100 هزار بشكه در روز است. حسيني استفاده از ذخاير استراتژيك را بهترين گزينه براي آرامش بازار دانست و گفت: در صورت افزايش تنش‌ها در عراق، ذخاير استراتژيك مي‌تواند جايگزين مطمئن براي كمبود احتمالي نفت خام در بازار باشد.

چالش‌های نفت عراق ادامه دارد
مقام‌هاي امنيتي و كاركنان پالايشگاه بایجی اعلام كردند كه گروهك تروريستي داعش با اتومبيل‌هاي مسلح و خمپاره‌انداز ديروز به بزرگ‌ترين پالايشگاه نفت عراق، پالايشگاه بائيجي حمله كردند. اين منابع خبر دادند: اين حمله ساعت چهار صبح به وقت محلي عراق‌از بيرون دو در ورودي از سه ورودي اصلي پالايشگاه به سمت تاسيسات رخ داده است. يك انبار نگهداري قطعات يدكي هدف حمله يك خمپاره قرار گرفت.  


كره جنوبي پروژه گازي خود را در عراق متوقف كرد
وزارت انرژي كره جنوبي اعلام كرده‌ است كه توسعه ميدان گازي عكاظ در عراق به دليل بحران اخير امنيتي در اين كشور متوقف شده است.وزارت انرژي كره جنوبي و شركت گاز اين كشور (كوگاز) اعلام كرد از آنجا كه كارگراني كه روي خطوط لوله نزديك مناطق ناآرام در عراق كار مي‌كردند منطقه را ترك كرده‌اند اين پروژه به تاخير افتاده است.يك منبع آگاه در كوگاز گفت: اگر جنگ داخلي در عراق تشديد شود و ارتش آمريكا وارد عمل شود اين احتمال وجود دارد كه توسعه اين ميدان به‌طور موقت متوقف شود و در بدترين حالت ممكن است ما از اين پروژه منصرف شويم.
 
كردستان خواهان يك‌چهارم درآمد نفت عراق شد
سخنگوي دولت منطقه كردستان اعلام كرده است كه اين دولت خواستار سهم 25 درصد از مجموع فروش نفت خام عراق است. سخنگوي دولت كردستان با توجه به رشد جمعيت در اين منطقه و افزايش توليد نفت كشور عراق، خواستار افزايش سهم كردستان از درآمد‌هاي نفتي شده است.وزير انرژي تركيه، تانر ييلديز اخيرا اعلام كرده است كه به دنبال درگيري دولت مركزي عراق با گروهك تروريستي داعش، كردستان به افزايش محموله‌هاي ارسالي ازطريق بندر سيهان تركيه و استقلال بيشتر در صادرات نفتي اقدام خواهد كرد.

 

---------------------------------

 

اخبار اقتصادی - دلایل کاهش صادرات غیرنفتی

پس از جنگ جهانی دوم، تجارت بین‌المللی دچار رکود شدید شد و برای خروج از این رکود در آمریکا در کنفرانسی به نام برتون وودز پیشنهاد ایجاد سه سازمان صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و سازمان بین‌المللی تجارت داده شد که سازمان بین‌المللی تجارت به دلیل مخالفت آمریکا ایجاد نشد.

اما در سال 1947میلادی در کنفرانسی در هاوانا موافقت‌نامه عمومی تعرفه و تجارت امضا شد؛ به طوری که میانگین تعرفه بعد از جنگ به 45 درصد می‌رسید و اکنون تعرفه در سطح بین‌المللی کمتر از 5 درصد است. در ایران هم صندوق ضمانت صادرات، بانک توسعه صادرات و سازمان توسعه تجارت ایجاد کردند، با وجود این آخرین آمار گمرک طی 2 ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال 93 نسبت به مدت مشابه در سال 92 نشان می‌دهد که میزان صادرات از نظر ارزش دلاری با 8/5 درصد کاهش مواجه بوده است. حال سوال است از متولیان امر این است که با وجود همه امکانات نظیر بانک، سازمان و... علت کاهش صادرات غیرنفتی چیست؟


حذف تعرفه‌ها نقش بسیار زیادی در توسعه نمایشگاه‌ها داشته و دارد. ما هم در راه توسعه تجارت سازمانی به نام سازمان توسعه تجارت داریم که متولی توسعه است. با توجه به اینکه ما بیش از 30 سال در تحریم بودیم و در چند سال گذشته تحریم‌ها تشدید شده و با فشارهای چندجانبه خوشبختانه نتوانستند ما را از تجارت جهانی دور کنند، سنگینی این بار به دوش صادرکنندگان بوده و با دور زدن تحریم‌ها و عبور مویرگی توانسته‌ایم کماکان در اقتصاد جهانی حضور داشته باشیم.


امروز همه صادرکنندگان چشم به دولت تدبیر و امید دارند و امیدوارند سازمان توسعه تجارت در دولت نقش واقعی خود را ایفا کند. حال چرا در طول یک سال گذشته هنوز تصمیمات یک‌شبه و در اتاق‌های در بسته برای صادرات غیرنفتی گرفته می‌شود؟ سوالی است که باید متولیان جوابگوی آن باشند.


ضمن آنکه کنفدراسیون صادرات به نمایندگی از صادرکنندگان مشتاق است تا بداند چرا دیون دولت به صادرکنندگان و جوایزی که حق مسلم آنها است، تاکنون پرداخت نشده است؟ همچنین یکباره شاهد آن هستیم که برای 24 قلم کالای صادراتی بین 10 تا 90 درصد تعرفه بدون ارزیابی تخصصی و بدون مشورت با تشکل‌ها روی میز معاون اول رئیس‌جمهور قرار می‌گیرد و علت آن خام‌فروشی عنوان می‌شود. ما به عنوان صادرکنندگان موافق خام‌فروشی نیستیم، ولی آیا صادرات نفت خام‌فروشی نیست؟


از دیگر مشکلاتی که روند صادرات را کند کرده است گرانی حمل‌ونقل و افزایش کرایه‌ها است. متولیان امر صادرات باید بدانند بیش از دو سال است که خطوط دریایی از بندر بوشهر به کشورهای حوزه خلیج فارس (کویت، بحرین، قطر و عربستان) تعطیل شده و سوال این است که آیا فکری برای بازگشایی آن شده است؟ حال با توجه به اینکه حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی برای بازاریابی صادرکنندگان مهم است، برخی از پیشنهادهای کنفدراسیون صادرات ایران در راستای توسعه تجارت به ویژه در بخش نمایشگاهی در چند سرفصل ارائه می‌شود: 1- تشکیل شورای سیاست‌گذاری با حضور اتاق‌های بازرگانی، کنفدراسیون و تشکل‌ها و متولیان دولتی در هر رشته می‌تواند به توسعه صنعت نمایشگاهی کمک کند. 2- شرکت‌های برگزارکننده نمایشگاه با تجارب خود در کنار توانمندی‌های تشکل‌ها و اتاق می‌توانند رویدادهای ملی و بین‌المللی مناسبی را رقم بزنند. 3- تشکل‌ها با توجه به وظایف ذاتی خود برای حل مشکلات گروهی تفاهم‌نامه‌هایی را با نهادها و سازمان‌های داخلی و خارجی دارند. 4- از سازمان توسعه تجارت درخواست می‌شود که همزمان با برگزاری نمایشگاه از حضور هیات‌های تجاری حمایت ملی و معنوی کند.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------