آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

فلاکت ما به کجا رسید؟/ گزارشی از آخرین نرخ شاخص فلاکت



اخبار ,اخبار اقتصادی , نرخ شاخص فلاکت

 

اخبار اقتصادی - فلاکت ما به کجا رسید؟/ گزارشی از آخرین نرخ شاخص فلاکت

نرخ تورم و بیکاری در هشت سال گذشته باعث شد تا نرخ فلاکت که در سال 84، 21.9 درصد بوده در سال 92 به گفته وزیر اقتصاد به 50 درصد برسد

یک سال گذشت. از زمانی که انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری انجام شد و مردم پای صندوق های رای رفتند تا رییس جمهوری دیگر انتخاب کنند. مردمی که تورم بالای 40 درصد، بیکاری 14 درصدی، کمبود مسکن و نوسانات لحظه به لحظه ای قیمت ارز را تجربه کرده بودند با شعار تدبیر و امید حسن روحانی اعتماد کردند و به او رای دادند. حالا 365 روز از آن انتخابات می گذرد. البته تنها از انتخابات و هنوز تا یکساله شدن شروع به کار رسمی دولت یازدهم بیش از یک ماه زمان باقی است.

اما همان شعار امید، باعث شد تا با وجود اینکه هنوز تغییر چندان محسوسی در بعضی زمینه ها ایجاد نشده، بازار از نوسان بیوفتد و به ثبات نسبی برسد و مردم هم امید بیشتری به بهبود اوضاع پیدا کنند. به همین دلیل هم شاید خیلی از کارشناسان معتقد باشند که چون مردم امید دارند اوضاع ثبات پیدا کرده است و اگر تدبیری در پی نباشد، امید تنها هم به درد نمی خورد و همین میزان ثبات هم از بین می رود و شاید تبدیل به بحران شود.

ترکیبی که تورم و بیکاری روی کشور می گذارند این است که ایران می شود دومین کشور فلاکت زده دنیا. شاخص فلاکت در هشت سال دولت احمدی نژاد، دوبرابر شد. به این ترتیب، بعد از ونزوئلا که با 79.4 درصد در صدر جدول کشورهای فلاکت زده ایستاده است، ایران با 61.6 درصد رتبه دوم را دارد.


شاخص فلاکت در ایران و جهان
«شاخص فلاکت» (Misery index) از اضافه شدن نرخ بیکاری به نرخ تورم بدست می آید. به این ترتیب افزایش نرخ تورم و بیکاری در هشت سال گذشته باعث شد تا نرخ فلاکت که در سال 84، 21.9 درصد بوده در سال 92 به گفته وزیر اقتصاد به 50 درصد برسد و آمار های بین المللی هم بگوید شاخص فلاکت در ایران 61.6 درصد است. البته با توجه به اینکه فاصله دهک ها در کشور زیاد است، می توان گفت که شاخص فلاکت در دهک های پایین جامعه بیشتر از آمارهای وزیر اقتصاد و آمارهای بین امللی است.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی , نرخ شاخص فلاکت


پس از ایران کشور صربستان با فاصله 15 درصدی در رتبه سوم قرار دارد و آرژانتین، جامائیکا، مصر، اسپانیا، آفریقای جنوبی، برزیل و یونان به ترتیب رتبه‌های 4 تا ۱۰ را از آن خود کرده‌ است. از سوی دیگر، کشورهایی که بهترین وضعیت را از لحاظ شاخص فلاکت در سال ۲۰۱۳ داشته‌اند، به ترتیب ژاپن، ازبکستان، تایوان، سنگاپور و کره جنوبی هستند.

رسیدن این شاخص به عددی بالاتر از 50 بیانگر انحراف شدید آن از استانداردها بوده و به معنی افت سطح رفاه خانوار است. اما حالا با پایین آمدن نرخ تورم شاید جایگاه ایران در لیست کشورهای فلاکت زده تغییر کند و رتبه ای بهتری در این زمینه کسب شود.

اخبار اقتصادی - خبرآنلاین

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------