چرا میرکاظمی ریاست کمیسیون انرژی را از دست داد؟/ جزئیات برخورد با پرونده مفاسد اقتصادی



اخبار ,اخبار اقتصادی ,مفاسد اقتصادی

 

اخبار اقتصادی - چرا میرکاظمی ریاست کمیسیون انرژی را از دست داد؟/ جزئیات برخورد با پرونده مفاسد اقتصادی

اعضای کمیسیون انرژی اعتقاد دارند که باید با همه عاملان فساد اقتصادی و رانت های نفتی که ایجاد شده است قاطعانه برخورد شود.

 در تازه ترین رای گیری کمیسیون انرژی مسعود میرکاظمی، نماینده تهران، موفق به کسب رای برای ریاست نشد. این در حالی است که عواقب دستور میرکاظمی برای توقف سوآپ نفت ایران در دوره وزارتش در کابینه احمدی‌نژاد، نه تنها غرامت 5.5 میلیون دلاری در پی داشته است بلکه یعضی از تحلیلگران مسائل اقتصادی اعتقاد دارند که این  ایده شگفت‏‌انگیز در نتیجه انتخابات دیروز تاثیر گذار بوده است. اما احمد سجادی، عضو کمیسیون انرژی معتقد است که به هیچ عنوان مسئله سوآپ نفتی در نتیجه انتخابات ریاست کمیسیون انرژی دخیل نبوده است و اعضای کمیسیون با توجه به عملکرد افراد رای داده اند.

آیا حاشیه چند وقت اخیر سوآپ نفتی در نتیجه انتخابات کميسي دیروز دخیل بود؟
از نظر من هیچ مجموعه،گروه یا فردی خارج ازکمیسیون درنتیجه انتخابات دخیل نبوده اند. اعضای کمیسیون انرژی بدون در نظر گرفتن بحث های چند وقت اخیر خودشان مستقلا فرد مورد نظرشان را انتخاب و تصمیم به رای گیری گرفتند. کمیسیون دارای 24 نفر عضو است که این افراد بالاخره با همدیگر صحبت و رایزنی و عملکرد نامزدها را مورد بررسی قرار داده اند. هر کدام از اعضا شاخص های متعدد و متفاوتی برای خودشان دارند و قاعدتا به نتایج مورد نظر خود هم رسیده اند. گزینه های مورد نظر در این انتخابات برای ریاست کمیسیون 2 نفر بود. آقای میر کاظمی و دکتر مروی. برای اعضای کمیسیون بسیار جالب بود که هر دو نفر 12 رای آوردند و کاملا با هم مساوی شدند و مجبور شدیم برای تعیین نامزد برگزیده بین این دو نفر قرعه کشی کنند که بالاخره آقای مروی انتخاب شدند.

اقدامات اخیر کمیسیون انرژی برای مفسدان نفتی چه بوده است؟
اعضای کمیسیون انرژی کاملا بر این موضوع اذهان و اعتقاد دارند که باید با همه عاملان فساد اقتصادی و رانت های نفتی که ایجاد شده است قاطعانه برخورد شود. از جمله پرونده های که ما خواستار پی گیری مستمر آن هستیم پرونده بابک زنجانی است و البته راجع به پرونده های دیگر که بحث نفت در آن وجود داشته باشد پی گیر خواهیم شد. حتی بحث واردات بنزین را هم چندین بار در کمیسیون بررسی کرده ایم که اگر رانتی وجود داشته باشد یا دلایل غیر منطقی پیدا شوند جلوی واردات بنزین را بگیریم. همه این موارد را بدون هیچ گونه اغماضی مورد بررسی قرار می دهیم. کمیسیون انرژی چه با ریاست مروی و چه با ریاست میرکاظمی وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن انجام خواهد داد و مطمئن باشید هیچ خلالی هم ایجاد نخواهد شد.

سوآپ نفتی، توسط آقاي میرکاظمی قطع شد و همین موضوع خسارت سنگینی به اقتصاد کشور وارد کرده است. به نظر شما در این مورد باید با مقصران چه برخوردی انجام دهند؟
موضوع سوآپ را در کمیسیون مطرح کردیم. سوآپ نفت می تواند نفع بسیار زیادی برای اقتصاد کشورداشته باشد و البته یکی از راه های موثرخرید و فروش و انتقال نفت است. سوآپ یکی از راه های مثبت و پردرآمدی است که قرار بود با کشور روسیه انجام دهیم. زیرا روس ها دسترسی به آب های خلیج فارس ندارند و ما می توانیم این کار را به خوبی انجام دهیم و اتفاقا قراردادهای خوبی هم امضا کنیم. حال اگر کسی به موضوع سوآپ لطمه وارد کرده باشد، ما قطعا این مورد را بررسی می کنیم. فرقی نمی کند که چه کسی به این مسئله لطمه وارد کرده باشد زیرا مطمئن باشید ما به بهترین شکل ممکن  پی گیری خواهیم کرد. در چند روز آینده پرونده سوآپ را روی میزهایمان قرار می دهیم که البته باید بگویم که چندین بار هم این موضوع در کمیسیون انرژی مطرح شده است اما این بار با جدیت بیشتری مورد بررسی قرار خواهیم داد و با مقصران هم برخورد خواهیم کرد.

در سال 93، کمیسیون انرژی چه اقداماتی در دستور کار خود دارد؟
بحث های زیادی در کمیسیون انرزی مطرح است. بحث ساختار گاز و افزایش تولید گاز، بحث نیازهای مشترک نفتی که جدیدا در کمیسیون مطرح شده و بحث های بی شمار دیگر. کمیسیون باید حفاری، استخراج و تولید را در اولویت کارهای خودش قرار دهد. از کارهای مهم دیگر کمیسیون این است که از خام فروشی های که صورت می گیرد، جلوگیری کند که مسئله بسیار دردسر سازی شده است.  بحث دیگری که وجود دارد بحث ساخت پالایشگاه و پتروشیمی هاست. از جمله ساخت مجتمع پروفلین است که در حال حاضر در سطح کشور 9 مرکز وجود دارد. پروفلین درآمد، اشتغال زایی و تولید بسیار بالایی برای کشور به همراه خواهد داشت. مواردی را که نام بردم قرار است در سال 93 انجام شود و کمیسیون انرژی هم مدبرانه پی گیر شروع این طرح هاست.

اخبار اقتصادی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------