آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

افزایش معانادار بازدهی منفی بورس



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس

 

اخبار اقتصادی - افزایش معانادار بازدهی منفی بورس

در حالی که بورس اوراق بهادار تهران در پایان هفته فضای رو به رشدی را تجربه کرده بود اما در هفته گذشته سهامداران بورس تهران دوران سختی را تجربه کرده و با افزایش زیان خود مواجه شدند.

به گزارش ایسنا اگرچه در پایان هفته گذشته خبرهای مثبت سیاسی و اقتصادی موجب تغییر نسبی در فضای رکوردی بازار شد، اما بازار سرمایه در هفته گذشته با ریزش 1600 واحدی شاخص کل بورس مواجه شد و میانگین زیان سهامداران به مرز 8 درصد رسید.

بر این اساس با افت 2.1 درصدی بورس تهران در هفته گذشته و رسیدن شاخص بورس از کانال 74 هزار و 499 واحد به 72 هزار و 873 واحد، متوسط زیان سهامداران 2 درصد دیگر افزایش پیدا کرد و به 7.8 درصد رسید که این میزان بازدهی باعث شد تا بورس تهران از رقبای خود در سایر بازارها عقب بماند.

این در حالی است که در کنار ابهامات متعدد سیاسی و اقتصادی که موجبات رکود بورس را فراهم کرده است، درهفته گذشته بر هم ریختن اوضاع عراق نیز بر سایر نگرانیهای بازار سرمایه اضافه کرد و بهانه‌ای برای تشدید ریزش قیمت‌ سهام شرکتها شد. به طوری که با بر هم ریختن اوضاع بورس در هفته گذشته، مسوولان بورس به فکر حمایت از این بازار افتاده و از راه اندازی صندوقهای بازارگردانی و بازار بلوک خبر دادند و اعلام کردند که با ایجاد این بازارها، اوضاع بورس بهبود می یابد.

اما علی‌رغم افزایش معنادار بازدهی منفی بورس تهران از ابتدای سال تاکنون، چند اتفاق مهم در روزهای آخر هفته موجب کند شدن روند ریزشی بورس شد؛ به طوری که افزایش محدوده نوسان قیمت محصولات پلیمری در بورس کالا و نیز افزایش 20 درصدی قیمت سیمان در کنار انتشار اخبار مثبت در پرونده هسته‌ای از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار در روند بورس تهران بود.

به این ترتیب افزایش قیمت سیمان در روز چهارشنبه به تحرک این صنعت در بازار سرمایه و افزایش نسبی قیمت ها منتهی شد و این افزایش امیدها را برای آزادسازی قیمتها در صنایعی همچون خودرو و قند و شکر افزایش داد.

این در حالی است که کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که مثبت شدن بازار نشانه ایجاد اعتماد به صورت موقتی است که می‌تواند با نگارش متن توافق نهایی ادامه دار باشد و در صورت توافق در این دور از مذاکرات می توانیم شاهد بازگشت نقدینگی به بازار سرمایه باشیم.

با این حال بازار هفته گذشته با افت 4.5 درصدی ارزش معاملات و افزایش 13 درصدی حجم سهام معامله شده رو به رو شد به طوری که در هفته گذشته 2 هزار و 918 میلیون سهم به ارزش 6 هزار و 456 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

اما به دلیل اوضاع نا به سامان بورس در هفته گذشته دفعات معاملات،ارزش و حجم معاملات بلوک و نیز تعداد خریداران افت قابل توجهی را تجربه کردند به طوری که دفعات معامله 14 درصد افت کرد و تعداد خریداران نیز افت 18.5 درصدی را تجربه کرد و به 53 هزار و 625 نفر رسید.

اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------