چرخ کارخانه‌ها هم چرخید



اخبار ,اخبار اقتصادی ,عملکرد صنعتی دولت یازدهم

 

اخبار اقتصادی - عملکرد صنعتی دولت یازدهم در 9 ماه اول
چرخ کارخانه‌ها هم چرخید

«خوب است که سانتریفیوژ بچرخد به شرطی که چرخ کارخانه‌ها هم بچرخد.» این جمله حسن روحانی امروز در آینه آمارهای رسمی معنا و مفهوم پیدا کرده است.

آخرین آمارها از 9ماهه عملکرد دولت جدید در حوزه صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری نشان می‌دهد وضعیت در هر دو بخش رو به بهبود بوده است. اتفاقی که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران به تغییر فضا و بهبود شرایط امیدوار شده‌اند. این در حالی است که در این مدت در حوزه تحریم‌ها اتفاق خاصی رخ نداده است.


با انتشار آمار صدور پروانه بهره‌برداری و جواز تاسیس نمایان شد
پالس‌های مثبت برای تولید
آخرین آمار و ارقام اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دو بخش صدور پروانه‌های بهره‌برداری صادره واحدهای ایجادی و جواز تاسیس و طرح توسعه صادره از خروج واحدهای صنعتی از رکود حکایت دارد. رکودی که در سال‌های اخیر و به واسطه تصمیمات نادرست گریبان این بخش را گرفته بود و تعطیلی برخی واحدهای تولیدی را به همراه داشت.


مقایسه آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از شهریور ماه سال 92 تا خرداد 93 با شهريور91 تا خرداد 92 بیانگر آن است که در بخش جواز تاسیس و طرح توسعه صادره از نظر تعداد، رشد 11 درصدی را تجربه کرده است. طی این مدت در مجموع 14 هزار و 82 جواز تاسیس صادر شده است. این آمار در مدت زمان مشابه سال گذشته 12 هزار و 678 فقره بوده است.


رشد 95 درصدی سرمایه‌گذاری در بخش جواز تاسیس و طرح توسعه صادره را می‌توان یکی از نکات برجسته در آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست. براساس آمار اعلام شده در این مدت در مجموع 109 هزار و 184 میلیارد و 500 میلیون تومان سرمایه‌گذاری در این بخش صورت گرفته که با مقایسه سرمایه‌گذاری 55 هزار و 950 میلیارد و 600 میلیون توماني از شهریور سال 91 تا خرداد سال 92 سرمایه‌گذاری در این بخش رشدی 95 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است.


براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت که در اختیار روزنامه «دنیای اقتصاد» قرار گرفته، سرمایه‌گذاری صورت گرفته و افزایش جواز صادر شده در این مدت پيش‌بيني رشد اشتغال در این بخش را نیز به همراه داشته است. در این مدت در مجموع ايجاد 360 هزار و 810 شغل پيش‌بيني شده که در مقایسه با 289 هزار و 601 شغل پيش‌بيني‌شده در شهریور ماه سال 91 تا خرداد 92 رشدی 25 درصدی را تجربه کرده است.


علاوه بر آمار و اطلاعات منتشر شده در بخش جواز تاسیس و طرح توسعه صادره، وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار اطلاعات پروانه‌های بهره‌برداری صادره واحدهای ایجادی را نیز اعلام کرده که براساس آن جواز تاسیس و طرح توسعه صادره از نظر تعداد، رشد 4 درصدی را ثبت کرده است. در شهریور ماه سال 92 تا خرداد 93 در مجموع 2هزار و 293 پروانه بهره‌برداری برای واحدهای ایجادی صادر شده؛ این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال قبل تعداد پروانه‌های صادره برابر با 2 هزار و 197 پروانه بوده است.


سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این بخش نیز برابر با 6 هزار و 617 میلیارد تومان است که در مقایسه با سرمایه‌گذاری 4 هزار و 778 میلیارد و 300 میلیون تومانی مدت مشابه سال قبل این بخش نیز رشدی 38 درصدی داشته است.


از سوی دیگر اگرچه دو بخش تعداد و سرمایه‌گذاری در بخش پروانه‌های بهره‌برداری صادره واحدهای ایجادی روند رو به رشد داشته، اما اشتغال در این بخش همچنان منفی است.
براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مدت در مجموع 40 هزار و 15 شغل در این بخش ایجاد شده که در مقایسه با 42 هزار و 874 شغل ایجاد شده در مدت مشابه سال قبل این بخش افت 7 درصدی را تجربه کرده است.

 جوازهای صادره در دولت قبل
از سوی دیگر بانک مرکزی جواز تاسیس صادر شده دولت دهم را نيز منتشر کرده است. براساس این آمار در سال 1388 مجوز صادره برای واحدهای صنعتی برابر با 13 هزار و 380 فقره بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن افت منفی 49 درصدی حکایت دارد. سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این دوره نیز برابر با 83 هزار و 642 میلیارد و 300 میلیون تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن افت 9/20 درصدی داشته است.
در سال 1389 نیز در مجموع 15 هزار و 813 جواز تاسیس صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال88 رشد 2/18 درصدی را تجربه کرد. در این مدت در مجموع 87 هزار و 219 میلیارد و 800 میلیون تومان سرمایه‌گذاری با رشد 3/4 درصدی در این بخش صورت گرفت.
اما در سال 1390 مجموع جواز صادر شده با افت 2/0 درصدی به 15 هزار و 788 رسید. سرمایه‌گذاری در این بخش نیز در این مدت افتی 1/8 درصدی داشت. مجموع سرمایه‌گذاری در این بخش برابر با 80 هزار و 116 میلیارد تومان بود.


در سال 91 روند منفی شدن صدور جواز تاسیس ادامه‌دار شد؛ به طوری که در این مدت و با توجه به صدور 14 هزار و 896 فقره جواز افتی 6/5 درصدی را تجربه کرد، رشد سرمایه‌گذاری در این مدت نیز منفی 29 درصد بوده است. مجموع سرمایه‌گذاری در این بخش در سال 91 بالغ بر 56 هزار و 921 میلیارد و 200 میلیون تومان می‌شود.


اما در سه ماه اول سال 92 و آخرین فصل دولت دهم جواز صادره در این مدت به 4 هزار و 49 فقره رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل این آمار از رشد 9/43 درصدی حکایت دارد. سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این بخش نیز برابر با 17 هزار و 294 میلیارد و 400 میلیون تومان بوده است.

 پروانه‌های بهره‌برداری صادره در دولت قبل
اما پروانه بهره‌برداری‌های صادره در دولت دهم براساس آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی در سال 1388 در مجموع 6 هزار و 661 فقره بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل این آمار از افت 3/13 درصدی حکایت دارد. سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این بخش نیز برابر با 20 هزار و 740 میلیارد و 300 میلیون تومان بوده که از افت 5/8 درصدی حکایت دارد.


در سال 1389 نیز پروانه بهره‌برداری صادره برای واحدهای صنعتی برابر با 6هزار و 878 واحد بوده که این آمار از رشد 3/3 درصدی روند صدور پروانه در این سال حکایت دارد. سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این سال نیز برابر با 19 هزار و 467 میلیارد و 300 میلیون تومان است که با وجود مثبت بودن مجوزهای پروانه بهره‌برداری از افت 1/6 درصدی حکایت دارد. اما در سال 1390 در مجموع 6 هزار و 334 پروانه بهره‌برداری صادر شده که این آمار از افت 9/7 درصدی حکایت دارد و در بخش سرمایه‌گذاری نیز افت 4/19 درصدی داشته است. مجموع سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این سال برابر با 15 هزار و 681 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است.


سال 91 نیز در مجموع 4هزار و 48 فقره پروانه بهره‌برداری صادره شده که از افت 1/36 درصدی حکایت دارد. سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این بخش نیز برابر با 8 هزار و 863 میلیارد و 700 میلیون تومان بوده که از افت 5/43 درصدی در این بخش حکایت دارد.


اما در سه ماه اول سال 92 و آخرین سال دولت دهم نیز پروانه‌های بهره‌برداری صادره برابر با 529 فقره بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل می‌توان گفت افتی 4/47 درصدی داشته است. سرمایه‌گذاری در این مدت نیز برابر با هزار و 644 میلیارد و 400 میلیون تومان بوده که افتی 9/4 درصدی داشته است.

 رشد صدور پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی
در این خصوص معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه در دو ماه اخیر صدور پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی رشد داشته، به خبرگزاری مهر گفت: هم اکنون نشانه‌های خروج از رکود در اقتصاد ایران نمایان شده و معدل آمار و ارقام نیز در تعدد پروانه‌های بهره‌برداری و افزایش تولید برخی از اقلام صنعتی نشانگر این است که فرآیند و روند خروج از رکود شروع شده است.


حسین ابویی مهریزی گفت: یکی از دستورکارهای معاونت برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که با همکاری تمامی معاونت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه، فضای قابل اعتمادی را میان دولت و فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان بیافریند که در این راستا، پیش‌نویس لایحه حمایت از تولید را به دولت ارائه کرده و برای تدوین آن، از تمامی صاحبنظران و نمایندگان مجلس نیز نظرخواهی شده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تلاش داریم تا قوانین مزاحم را برای تولید و تجارت با همکاری مجلس شورای اسلامی حذف کنیم، افزود: در این پیش‌نویس تلاش شده تا برای تسریع در امور صنعت، اگر قوانینی نیاز است با رعایت این نکته که قوانین مزاحم تولیدکنندگان نباشند، از سوی مجلس به تصویب رسد. وی تصریح کرد: در عین حال، بسته وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خروج واحدهای تولیدی از رکود تهیه و به دولت ارائه شده، این در حالی است که هم اکنون نیز نشانه‌های خروج از رکود نمایان شده و معدل آمار و ارقام نیز در تعدد پروانه‌های بهره‌برداری و افزایش تولید برخی از اقلام صنعتی نشانگر این است که فرآیند و روند خروج از رکود شروع شده است.


به گفته ابویی مهریزی، وقتی می‌گوییم که افزایش تولید صورت گرفته است، دولت برای تقاضای آن نیز فکر کرده؛ به این معنا که در تقاضا، نگاه و گرایش وزارت صنعت، معدن و تجارت رفع مشکلات صادرات و افزایش صادرات است.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,عملکرد صنعتی دولت یازدهم

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------