جزئیات نرخ بیکاری زمستان 92



اخبار ,اخبار اقتصادی ,نرخ بیکاری

 

اخبار اقتصادی - مرکز آمار ایران گزارش داد
جزئیات نرخ بیکاری زمستان 92

مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی نتایج آمارگیری نیروی کار در زمستان سال گذشته را منتشر کرد.

در این گزارش که از حدود 60 هزار خانوار از 31 استان کشور نمونه‌گیری آماری شده است، ﺗﻤﺎم اﻓﺮاد 10 ﺳﺎﻟﻪ و بیشتر ﮐﻪ در ﻃﻮل ﻫﻔﺘﻪ ﻣﺮﺟﻊ، ﻃﺒﻖ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﺎر، ﺣﺪاﻗﻞ ﯾﮏ ﺳﺎﻋﺖ ﮐﺎر ﮐﺮده ﯾﺎ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ دﻻﯾﻠﯽ ﺑﻪﻃﻮر ﻣﻮﻗﺖ ﮐﺎر را ﺗﺮك ﮐﺮده ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺷﺎﻏﻞ به شمار آمده‌اند. از سوی دیگر کسانی که در هفته مرجع ﻓﺎﻗﺪ ﮐﺎر و در ﻫﻔﺘﻪ ﺑﻌﺪ از آن آﻣﺎده ﺑﺮاي ﮐﺎر یا در ﻫﻔﺘﻪ ﻣﺮﺟﻊ و ﺳﻪ ﻫﻔﺘﻪ ﻗﺒﻞ از آن ﺟﻮﯾﺎي ﮐﺎر ﺑﺎﺷﻨﺪ، بیکار محسوب شده‌اند.


مرکز آمار ایران با این تعاریف، ﻧﺮخ ﻣﺸﺎرﮐﺖ اﻗﺘﺼﺎدي را که ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﭼﻨﺪ درﺻﺪ از ﺟﻤﻌﯿﺖ در ﺳﻦ ﮐﺎر، ﺷﺎﻏﻞ ﯾﺎ ﺑﯿﮑﺎر ﻫﺴﺘﻨﺪ برای ﺟﻤﻌﯿﺖ 10 ﺳﺎﻟﻪ و بیشتر، 4/35 درﺻﺪ اعلام کرده اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺷﺎﺧﺺ در ﺑﯿﻦ ﻣﺮدان 66 درﺻﺪ و در ﺑﯿﻦ زﻧﺎن 3/10 درﺻﺪ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ این آمارگیری ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ درﺻﺪ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻓﻌﺎل 10 ﺳﺎﻟﻪ و بیشتر در ﻧﻘﺎط روﺳﺘﺎﯾﯽ بیشتر از ﻧﻘﺎط ﺷﻬﺮي اﺳﺖ، ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ ﻧﺮخ ﻣﺸﺎرﮐﺖ اﻗﺘﺼﺎدي در ﻧﻘﺎط روﺳﺘﺎﯾﯽ 7/36 درﺻﺪ و در ﻧﻘﺎط ﺷﻬﺮي 9/34 درﺻﺪ ﺑﻮده اﺳﺖ.

نرخ بیکاری زنان در مرز 20 درصد
این نهاد وابسته به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نرخ بیکاری در فصل زمستان سال گذشته را 5/10 درصد برای جمعیت فعال (جمعیت شاغل و بیکار) بالای 10 سال اعلام کرده است. بر این اساس نرخ بیکاری در بین زنان کشور 9/18 درصد برآورد شده و در مردان به 1/9 درصد رسیده است. همچنین بر اساس محاسبات صورت گرفته، نرخ بیکاری در مناطق شهری 3/11درصد و در مناطق روستایی 7/8 درصد اعلام شده است.


ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﺮخ ﺑﯿﮑﺎري ﺟﻤﻌﯿﺖ 10 ﺳﺎﻟﻪ و بیشتر ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ اﯾﻦ ﺷﺎﺧﺺ در زﻣﺴﺘﺎن 1392 ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ زﻣﺴﺘﺎن 1391معادل 8/1درصد کاهش یافته است. اﯾﻦ ﻧﺮخ در ﻧﻘﺎط ﺷﻬﺮي 1/2 درﺻﺪ و در ﻧﻘﺎط روﺳﺘﺎﯾﯽ 1/1درﺻﺪ و در ﺑﯿﻦ ﻣﺮدان 7/1درﺻﺪ و در ﺑﯿﻦ زﻧﺎن 5/0 درﺻﺪ کاهش ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ.


ﻧﺮخ ﺑﯿﮑﺎري ﺟﻤﻌﯿﺖ 10 ﺳﺎﻟﻪ و بیشتر در زﻣﺴﺘﺎن 1392 ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﯿﺰ همان سال، با 2/0 درﺻﺪ ﮐﺎﻫﺶ رو به رو بوده است. اﯾﻦ ﺷﺎﺧﺺ در ﻧﻘﺎط ﺷﻬﺮي 4/0 درﺻﺪ ﮐﺎﻫﺶ و در ﻧﻘﺎط روﺳﺘﺎﯾﯽ 8/1 درﺻﺪ افزایش ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮات اﯾﻦ ﻧﺮخ در ﺑﯿﻦ ﻣﺮدان با 6/0 درﺻﺪ اﻓﺰاﯾﺶ و در ﺑﯿﻦ زﻧﺎن ﻧﯿﺰ با 4/1 درﺻﺪ کاهش مواجه شده است.


نرخ بیکاری در جمعیت فعال بالای 15 سال نیز 5/10 درصد برآورد شده است. این شاخص برای مردان و زنان بالای 15 سال در فصل زمستان به ترتیب 1/9 و 19 درصد بوده است.  ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻧﺮخ ﺑﯿﮑﺎري در ﮔﺮوهﻫﺎي ﺳﻨﯽ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ، بیشترﯾﻦ ﻧﺮخ ﺑﯿﮑﺎري در ﮔﺮوه ﺳﻨﯽ 24-20 ﺳﺎﻟﻪ ﺑﺎ 4/26 درﺻﺪ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺑﺮرﺳﯽ اﯾﻦ ﺷﺎﺧﺺ در ﺑﯿﻦ ﻣﺮدان و زﻧﺎن ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ، ﻫﻤﯿﻦ ﮔﺮوه ﺳﻨﯽ در ﺑﯿﻦ ﻣﺮدان ﺑﺎ 1/22 درﺻﺪ و در ﺑﯿﻦ زﻧﺎن ﺑﺎ 2/47 درﺻﺪ، ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﻧﺮخ ﺑﯿﮑﺎري را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده اﺳﺖ.

   ﻧﺴﺒﺖ اﺷﺘﻐﺎل
ﻧﺴﺒﺖ اﺷﺘﻐﺎل ﻧﺸﺎن می‌دهد ﮐﻪ ﭼﻨﺪ درﺻﺪ جمعیت واﻗﻊ در ﺳﻦ ﮐﺎر، ﺷﺎﻏﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪه در ﻓﺼﻞ زﻣﺴﺘﺎن ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﻧﺴﺒﺖ اﺷﺘﻐﺎل ﺟﻤﻌﯿﺖ 10 ﺳـﺎﻟﻪ و بیشتر 7/31 درﺻـﺪ ﺑﻮده اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻧﺴﺒﺖ در ﺑﯿﻦ ﻣﺮدان 1/55 درﺻﺪ و در ﺑﯿﻦ زﻧﺎن 3/8 درﺻﺪ ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪه که نشان می‌دهد نسبت اشتغال ﺑﺮاي ﻣﺮدان ﺑﻪ ﻣﺮاﺗﺐ بیشتر از زﻧﺎن ﺑﻮده است. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺴﺒﺖ اﺷﺘﻐﺎل ﺟﻤﻌﯿﺖ 10 ﺳﺎﻟﻪ و بیشتر در ﻧﻘﺎط روﺳﺘﺎﯾﯽ بیشتر از ﻧﻘﺎط ﺷﻬﺮي ﺑﻮده اﺳﺖ، ﺑﻪ طوریﮐﻪ اﯾﻦ ﻧﺴﺒﺖ در ﻧﻘﺎط روﺳﺘﺎﯾﯽ 5/33 درﺻﺪ و در ﻧﻘﺎط ﺷﻬﺮي 31 درﺻﺪ ﺑﻮده اﺳﺖ.

   ﺳﻬﻢ اﺷﺘﻐﺎل در ﺑﺨﺶ‌های ﻋﻤﺪه فعالیت اﻗﺘﺼﺎدي
ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﯿﺰان اﺷﺘﻐﺎل در ﺑﺨﺶﻫﺎي ﻋﻤﺪه ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ‌های اقتصادی ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ، بیشترﯾﻦ درﺻﺪ ﺷﺎﻏﻼن به ﺑﺨﺶ ﺧﺪﻣﺎت و كمترين درﺻﺪ ﺷﺎﻏﻼن به ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزي اختصاص یافته است؛ ﺑﻪﻃﻮري‌ﮐﻪ ﺳﻬﻢ ﺷﺎﻏﻼن 10ﺳﺎﻟﻪ و بیشتر در ﺑﺨﺶ ﺧﺪﻣﺎت 6/48 درﺻﺪ، در ﺑﺨﺶ ﺻﻨﻌﺖ 1/35 درﺻﺪ و در ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزي 3/16 درﺻﺪ ﺑﻮده اﺳﺖ.

   ﺳﻬﻢ اﺷﺘﻐﺎل 80 درصدی بخش ﺧﺼﻮﺻﯽ در اشتغال
ﺑﺮرﺳﯽ وضعیت ﺷﻐﻠﯽ ﺷﺎﻏﻼن ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ درﺻﺪ ﺷﺎﻏﻼن در ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﯽ (ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎﯾﺎن، ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻣﺴﺘﻘﻞ، ﻣﺰد و ﺣﻘﻮقﺑﮕﯿﺮان ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﯽ و ﺗﻌﺎوﻧﯽ و ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻓﺎﻣﯿﻠﯽ ﺑﺪون ﻣﺰد) ﺑﯿﺶ از درﺻﺪ ﺷﺎﻏﻼن در ﺑﺨﺶ ﻋﻤﻮﻣﯽ (ﻣﺰد و ﺣﻘﻮقﺑﮕﯿﺮان ﺑﺨﺶ ﻋﻤﻮﻣﯽ) اﺳﺖ؛ ﺑـﻪﻃـﻮري ﮐـﻪ ﺳـﻬﻢ اﺷﺘﻐﺎل ﺟﻤﻌﯿﺖ 10 ﺳﺎﻟﻪ و بیشتر در ﺑﺨﺶ خصوصی 4/82 درﺻﺪ و در ﺑﺨﺶ ﻋﻤﻮﻣﯽ 6/17 درﺻﺪ ﺑﻮده که ﻫﻤﯿﻦ وﺿﻌﯿﺖ در ﺑﯿﻦ ﻣـﺮدان و زﻧﺎن و ﻧﻘﺎط ﺷﻬﺮي و روﺳﺘﺎﯾﯽ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﯽﺷﻮد.

   اﺷﺘﻐﺎل ﻧﺎﻗﺺ
ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪه از این آمارگیری در ﻓﺼﻞ زﻣﺴﺘﺎن 8/9 درﺻﺪ از ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻓﻌﺎل 10 ﺳﺎﻟﻪ و بیشتر، داراي اﺷﺘﻐﺎل ﻧﺎﻗﺺ ﺑﻮده‌اﻧﺪ. اﯾﻦ ﺷﺎﺧﺺ در ﺑﯿﻦ ﻣﺮدان 8/10 درﺻﺪ و در ﺑﯿﻦ زﻧﺎن 7/3 درﺻﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﻧﻘﺎط ﺷﻬﺮي 2/8 درﺻﺪ و در ﻧﻘﺎط روﺳﺘﺎﯾﯽ 14 درﺻﺪ ﺑﻮده اﺳﺖ.


ﺳﻬﻢ اﺷﺘﻐﺎل ﻧﺎﻗﺺ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﭼﻨﺪ درﺻﺪ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺷﺎﻏﻞ، داراي اﺷﺘﻐﺎل ﻧﺎﻗﺺ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪدﺳﺖ‌آﻣﺪه، 11درﺻﺪ از ﺷﺎﻏﻼن، داراي اﺷﺘﻐﺎل ﻧﺎﻗﺺ ﺑﻮده‌اﻧﺪ. اﯾﻦ ﻧﺴﺒﺖ در ﺑﯿﻦ ﻣﺮدان 9/11 درﺻﺪ و در ﺑﯿﻦ زﻧﺎن 6/4 درﺻﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﻧﻘﺎط ﺷﻬﺮي 2/9 درﺻﺪ و در ﻧﻘﺎط روﺳﺘﺎيي 3/15درﺻﺪ ﺑﻮده اﺳﺖ.


ﻧﺮخ ﻣﻘﺪار اﺷﺘﻐﺎل ﻧﺎﻗﺺ نیز که ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ، ﭼﻨﺪ درﺻﺪ از زﻣﺎن ﺑﺎﻟﻘﻮه ﮐﺎر ﺷﺎﻏﻼن را ﻣﻘﺪار اﺷﺘﻐﺎل ﻧﺎﻗﺺ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽدﻫﺪ 7/4 درﺻﺪ بوده است. اﯾﻦ ﺷﺎﺧﺺ در ﺑﯿﻦ ﻣﺮدان 5 درﺻﺪ و در ﺑﯿﻦ زﻧﺎن 6/2 درﺻﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﻧﻘﺎط ﺷﻬﺮي 6/3 درﺻﺪ و در ﻧﻘﺎط روﺳﺘﺎﯾﯽ 9/7 درﺻﺪ ﺑﻮده اﺳﺖ.

   ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻋﻤﺪه ﻧﯿﺮويﮐﺎر ﺑﻪﺗﻔﮑﯿﮏ اﺳﺘﺎن
ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﺮخ ﻣﺸﺎرﮐﺖ اﻗﺘﺼﺎدي در ﺑﯿﻦ اﺳﺘﺎنﻫﺎي ﮐﺸﻮر ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ که ﻧﺮخ ﻣﺸﺎرﮐﺖ اﻗﺘﺼﺎدي ﺟﻤﻌﯿﺖ 10 ﺳﺎﻟﻪ و بیشتر در اﺳﺘﺎن اردﺑﯿﻞ ﺑﺎ 3/41 درﺻﺪ در ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻧﺨﺴﺖ ﻗﺮار دارد و ﺑﻌﺪ از آن، اﺳﺘﺎن آذرﺑﺎﯾﺠﺎن شرقی ﺑﺎ 1/39 درﺻﺪ رﺗﺒﻪ دوم را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده اﺳﺖ. در ﻣﻘﺎﺑﻞ اﺳﺘﺎن ﺳﯿﺴﺘﺎن و ﺑﻠﻮﭼﺴﺘﺎن ﺑﺎ 27 درﺻﺪ ﭘﺎﯾﯿﻦﺗﺮﯾﻦ ﻧﺮخ ﻣﺸﺎرﮐﺖ اﻗﺘﺼﺎدي را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده‌اﻧﺪ. اﯾﻦ در ﺣﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺮخ ﻣﺸﺎرﮐﺖ اﻗﺘﺼﺎدي در ﮐﻞ ﮐﺸﻮر 4/35 درﺻﺪ ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ.


ﻧﺮخ ﺑﯿﮑﺎري ﺟﻤﻌﯿﺖ 10 ﺳﺎﻟﻪ و بیشتر در ﮐﻞ ﮐﺸﻮر 5/10 درﺻﺪ ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ. ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ اﯾﻦ ﺷﺎﺧﺺ در ﺑﯿﻦ اﺳﺘﺎنﻫﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ اﺳﺘﺎن کرمانشاه ﺑﺎ 7/20 درﺻﺪ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﻧﺮخ ﺑﯿﮑﺎري را داﺷﺘﻪ و ﺑﻌﺪ از آن، اﺳﺘﺎن لرستان ﺑﺎ 8/19 درﺻﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. از ﺳﻮي دﯾﮕﺮ ﭘﺎﯾﯿﻦﺗﺮﯾﻦ ﻧﺮخ ﺑﯿﮑﺎري ﺑﺎ 2/5 درﺻﺪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﺳﺘﺎنﮐﺮﻣﺎن اﺳﺖ.


ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻧﺴﺒﺖ اﺷﺘﻐﺎل در ﺑﯿﻦ اﺳﺘﺎنﻫﺎي ﮐﺸﻮر ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ اﺳﺘﺎن اردﺑﯿﻞ ﺑﺎ 9/35درﺻﺪ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﻧﺴﺒﺖ اﺷﺘﻐﺎل و اﺳﺘﺎن كهكيلويه و ﺑﻮﯾﺮ اﺣﻤﺪ ﺑﺎ 6/23درﺻﺪ ﭘﺎﯾﯿﻦﺗﺮﯾﻦ ﻧﺴﺒﺖ اﺷﺘﻐﺎل را ﺑﻪ ﺧﻮد اختصاص داده‌اﻧﺪ. ﻧﺴﺒﺖ اﺷﺘﻐﺎل در ﮐﻞ ﮐﺸﻮر 7/31‌درصد ﺑﻮده اﺳﺖ. ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ اﺳﺘﺎنﻫﺎ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﺑﺨﺶﻫﺎي ﻋﻤﺪه ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ اﻗﺘﺼﺎدي ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ، در اﺳﺘﺎن ﮐﺮﻣﺎن بیشترﯾﻦ ﺷﺎﻏﻼن (1/37 درﺻﺪ) در ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزي ﻣﺸﻐﻮل ﮐﺎر ﺑﻮده‌اﻧﺪ و در ﻣﻘﺎﺑﻞ اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان ﺑﺎ يك‌درﺻﺪ ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﺷﺎﻏﻼن در ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزي را داﺷﺘﻪ اﺳﺖ.

 

ﺷﺎﻏﻼن ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزي در ﮐﻞ ﮐﺸﻮر 3/16 درﺻﺪ ﺑﻮده اﺳﺖ. در ﺑﺨﺶ ﺻﻨﻌﺖ، اﺳﺘﺎن ﯾﺰد ﺑﺎ 5/48 درﺻﺪ بیشترﯾﻦ و اﺳﺘﺎن ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎه ﺑﺎ 2/24 درﺻﺪ ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ درﺻﺪ ﺷﺎﻏﻼن را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده‌اﻧﺪ.


ﺳﻬﻢ ﺷﺎﻏﻼن در اﯾﻦ ﺑﺨﺶ در ﮐﻞ ﮐﺸﻮر، 1/35 درﺻﺪ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﺑﺨﺶ ﺧﺪﻣﺎت، اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان ﺑﺎ 1/58 درﺻﺪ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ و اﺳﺘﺎن ﮐﺮﻣﺎن ﺑﺎ 7/34 درﺻﺪ ﭘﺎﯾﯿﻦﺗﺮﯾﻦ درﺻﺪ ﺷﺎﻏﻼن در ﺑﺨﺶ ﺧﺪﻣﺎت را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده‌اﻧﺪ. ﺳﻬﻢ ﺷﺎﻏﻼن در اﯾﻦ ﺑﺨﺶ در ﮐﻞ ﮐﺸﻮر 6/48 درﺻﺪ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺳﻬﻢ اﺷﺘﻐﺎل ﻧﺎﻗﺺ در ﺑﯿﻦ اﺳﺘﺎنﻫﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ اﺳﺘﺎن ﮐﺮﻣﺎن ﺑﺎ 4/22 درﺻﺪ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﺳﻬﻢ اﺷﺘﻐﺎل ﻧﺎﻗﺺ ﺟﻤﻌﯿﺖ 10 ﺳﺎﻟﻪ و بیشتر را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده اﺳﺖ. اﯾﻦ رﻗﻢ در اﺳﺘﺎن ﯾﺰد ﺑﺎ يك درﺻﺪ ﮐﻤﺘﺮ از اﺳﺘﺎنﻫﺎي دﯾﮕﺮ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺮاي ﮐﻞ ﮐﺸﻮر 11درﺻﺪ بوده است.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,نرخ بیکاری

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------