آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

لوازم خانگی گران خواهد شد؟

محمود سیجانی اظهار داشت: برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت ارائه کرده‌اند که در دست بررسی است و هنوز تایید…

بسته پیشنهادی بخش خصوصی برای شیر



اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت شیر

 

اخبار اقتصادی - بسته پیشنهادی بخش خصوصی برای شیر

بحث و بررسی بر سر قیمت شیر و وضعیت کنونی دامداری‌ها و صنایع لبنی موضوع نشست اخیر کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران بود.

در دومین نشست پیاپی این کمیسیون بار دیگر فعالان حوزه تامین نهاده‌های دامی، دامداری و صنایع لبنی مساله قیمت شیر را در دستورجلسه قرار دادند تا پیشنهادهایی را به دولت ارائه کنند. پیشنهادهای فعالان بخش خصوصی به دولت به این صورت است که اگرچه کاملا موافق آزادسازی بازار شیر هستند، اما به دولت پیشنهاد دادند یارانه شیر را برای یک جامعه تعریف‌شده و محدود در نظر بگیرد تا سلامت این اقشار که نیاز روزانه به شیر دارند به خطر نیفتد.

 

آنها همچنین از دولت خواستند در بقیه حوزه‌ها از تامین نهاده‌ها گرفته تا قیمت شیرخام و مواد لبنی آزادسازی انجام دهد و اجازه دهد شرایط رقابتی بر بازار حاکم شود.


به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران، در این نشست رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی کشور با اشاره به توافقات دامداران و وزارت جهادکشاورزی برای قیمت 1440 تومانی هر کیلو شیر گفت: این قیمت شاید تمام مشکلات دامداران را حل نکند، اما به گفته خودشان بخش بزرگی از این مشکلات را رفع خواهد کرد.

 

وی قیمت پیشنهادی اولیه دامداران را 1570 تومان در هر کیلو خواند که بعدا در نشست‌های وزارت جهادکشاورزی تعدیل شد. باکری همچنین از وعده حسن سینکی، قائم‌مقام وزارت جهادکشاورزی برای اعطای اعتبارات کم‌بهره به دامداران برای حل مشکلات دامپزشکی و خدمات دارویی خبر داد.


ابوالحسن خلیلی با اشاره به سابقه چندین و چند ساله تنظیم بازار شیر و تداوم دخالت دولت در این بازار تاکید کرد: با وجود دخالت دولت هیچ‌گاه مشکل این بازار حل نشده و همواره مساله آن لاینحل مانده چون دولت فقط به دنبال این بوده که مصرف‌کننده شیر و لبنیات را ارزان بخرد و به همین ترتیب به تمام چرخه آسیب می‌زند. این عضو کمیسیون کشاورزی ثابت نگه داشتن نهاده برای دامدار را از سوی دولت تنها یک رانت خواند و گفت: دولت تنها باید تلاش کند که قشر آسیب‌پذیر با قیمت مناسب شیر و لبنیات بخرد. چرا باید در قیمت نهاده دولت دخالت داشته باشد؟ او افزود: دولت باید یک جامعه محدود تعریف کند مانند دانش‌آموزان، بانوان و اقشار آسیب‌پذیر و صرفا به همین جامعه یارانه شیر بدهد.

 

دولت باید مبنای آماری درستی داشته باشد و یارانه‌ای که می‌دهد هدفمند باشد و به دست کسانی برسد که برای تامین شیر دچار مشکل هستند.


همچنین رضا باکری گفت: اگر به تمام محصلان کشور از مهدکودک گرفته تا دانشگاه بخواهیم شیر بدهیم افزون از 300 هزار تن شیر در سال نخواهد شد. دولت می‌تواند با پرداخت یارانه به یک جامعه هدف که مصرف شیر برای آنها ضروری است بازار را آزاد کند.


در پایان این نشست شاهرخ ظهیری، رئیس کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه به اقدامات دولت در این زمینه خوش‌بین است، تاکید کرد: پیشنهادهای کمیسیون تدوین خواهد شد و به صورت یک بسته پیشنهادی به وزارت جهادکشاورزی ارسال می‌شود تا در انتخاب سیاست‌ نهایی از سوی دولت مورد توجه قرار بگیرد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------