اونس در انتظار آمار كشورهاي پيشرو



اخبار ,اخبار اقتصادی ,افزايش قيمت طلا

 

اخبار اقتصادی - عوامل سياسي و اقتصادي به افزايش قيمت طلا دامن زدند
اونس در انتظار آمار كشورهاي پيشرو

در هفته‌ گذشته ميلادي بيانيه بانك مركزي آمريكا و ادامه درگيري‌ها در عراق همراه با انتشار گزارش‌هايي از اوضاع اقتصادي آمريكا، اروپا و چين نوساناتي را در نرخ برابري ارزها و كالاها از جمله طلا موجب شد.

با اينكه در اولين روز هفته، رضايت‌بخش‌بودن گزارش‌هايي از وضعيت بخش توليدي آمريكا تاثير مثبتي بر جو رواني موجود گذاشت، اما در نهايت تشديد تنش‌ها و تداوم جنگ داخلي در عراق به عنوان مهم‌ترين‌ عامل در كاهش ريسك‌پذيري سرمايه‌گذاران، بازارهاي سهام روز دوشنبه را از رونق انداخت.

 

به علاوه در حالي‌كه از يكسو خبرها از چين حاكي از افت 7/6 درصدي سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در دومين اقتصاد بزرگ دنيا بود، از سوي ديگر نرخ تورم پايين در اروپا و تصميم اخير بانك مركزي اروپا (ECB) در اجراي سياست‌هاي انبساطي موثرتر، فشار رو به پاييني بر ارزش يورو وارد كرد. در‌خصوص طلا نيز اگرچه همچنان ابهام و عدم اطمينان نسبت به وضعيت عراق بر خريد طلا به عنوان كالايي با حاشيه ايمني بالاتر مي‌افزود، بااين حال انتشار گزارش‌هاي اميدواركننده‌اي از اقتصاد آمريكا بهاي اين كالاي گرانبها را به افت واداشت.


در شرايطي كه نزديك شدن به نشست فدرال رزرو و عدم ثبات در عراق تا حدي احتياط و محافظه‌كاري فعالان بازار را برانگيخته بود و نگراني در حال و هواي معامله‌گران روز سه‌شنبه احساس مي‌شد، مثبت بودن آمار و ارقام منتشر شده از اوضاع اقتصادي اروپا به بهبود كليت بازارهاي سهام كمك كرد.


به علاوه در حالي كه ميانگين تورم در آمريكا طي سال 2013 معادل 5/1 درصد بود، آمارها نشان داد نرخ مذكور در ماه مه سال جاري به 1/2 درصد رسيده است و در نتيجه چنين گمانه‌زني را در ميان سرمايه‌گذاران تقويت كرد كه شايد بانك مركزي آمريكا به خاطر ترس از تورم و به‌منظور مقابله با خطرات ناشي از آن، سياست پولي انقباضي خود را زودتر از زماني كه بازارها انتظار آن را دارند اجرايي كند.


همچنين در عين حال كه احتمال افزايش زودهنگام نرخ بهره آمريكا بر تقاضا براي دلار مي‌افزود، رشد اين ارز و بازارهاي سهام همراه با خبر پيشروي نيروهاي عراقي در مقابله با شورشيان از خريد طلا به عنوان كالايي با حاشيه ايمني بالاتر كاست؛ اگرچه آرامش در عراق هنوز برقرار نشده بود.


سرانجام روز چهارشنبه انتظارها به پايان رسيد و جانت يلن در مقام رياست بانك مركزي آمريكا پرده از برنامه بعدي فدرال رزرو در اجراي سياست‌هاي پولي و مالي خود برداشت. همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد بنا بر اعلام بانك مزبور، روند كاهشي خريد ماهانه اوراق قرضه بر قوت خود باقي ماند و با كاهش 10 ميليارد دلار ديگر، ميزان خريد اوراق به 35 ميليارد دلار در ماه رسيد.


البته آنچه تاثير زيادي بر جو رواني اين روز گذاشت چيزي نبود جز بي‌پاسخ ماندن يك گمانه‌زني كه بيش از حد فضاي موجود را پر كرده بود. بدين صورت كه طي روزهاي اخير، رشد تورم و انتشار گزارش‌هايي مثبت از اقتصاد آمريكا چنين انتظاري را برانگيخته بود كه فدرال رزرو سياستي انقباضي نظير افزايش نرخ بهره را در پيش خواهد گرفت، اما از آنجاكه بانك مذكور در كنفرانس خبري روز چهارشنبه خود اظهار كرد فعلا قصدي براي انجام چنين كاري ندارد، اميدواري و خوش‌بيني سرمايه‌گذاران از ادامه برنامه‌هاي حمايتي موجب تقويت ريسك‌پذيري شد و بازارهاي سهام را به رونق واداشت. همچنين بانك فوق تاكيد كرد فاصله زماني قابل توجهي بين پايان دور سوم تسهيلات مقداري فدرال رزرو و اولين افزايش نرخ بهره وجود خواهد داشت و البته رشد تورم هم نگران‌كننده نيست؛ شايد به اين دليل كه احساس مي‌كرد بر مهار تورم بيشتر از مهار ركود تبحر دارد.


در نهايت حاصل چنين خبري به افت شاخص دلار انجاميد و همراه با شدت يافتن درگيري‌ها در عراق بهاي طلا را قوت بخشيد.


سخنان روز چهارشنبه يلن مبني بر اينكه باوجود بهبود اوضاع و رشد تورم همچنان نيازي به افزايش نرخ بهره از سوي فدرال رزرو احساس نمي‌شود، بر فعاليت سرمايه‌گذاران در روز پنج‌شنبه نيز تاثير گذاشت و با افزودن بر ريسك‌پذيري معامله‌گران به بازارهاي سهام رونق بخشيد. اين مساله نه‌تنها از تقاضا براي دلار ‌كاست بلكه به همراه تشديد تنش‌ها در عراق، بهاي طلا را به بالاترين سطح خود طي دو ماه اخير رساند. به علاوه در حالي‌كه از يكسو انتشار گزارش‌هاي مثبتي از وضعيت كار و بخش توليدي آمريكا به قوت گرفتن حجم معاملات كمك مي‌كرد ادامه درگيري‌‌ها در عراق بر نگراني‌ها مي‌افزود.

 

در روز پاياني هفته اميدواري سرمايه‌گذاران نسبت به روند بهبود در اقتصاد آمريكا، اگرچه با سرعت كندتر، به نوعي با تزريق آرامش به جو رواني موجود از رشد بازارهاي سهام حمايت كرد. در واقع اينكه بانك مركزي آمريكا شايد تا سال 2016 نرخ بهره را بالا نبرد و به این وسيله به اجراي سياست‌هاي انبساطي خود به این شكل ادامه دهد خبر خوبي براي معامله‌گران محسوب ‌شد و سطح ريسك‌پذيري آنان را بيشتر ‌كرد. البته در اروپا مطلوب نبودن گزارش‌هاي اقتصادي نتيجه ديگري را براي بازارهاي آن رقم زد و موجب افت آنها شد. همچنين روز جمعه بستن موقعيت‌هاي خريد و افزايش شاخص دلار از بهاي طلا كاست. اين درحالي بود كه تقاضا از سوي بخش خصوصي چين كه در سال گذشته نقش زيادي در پيشي گرفتن مصرف طلاي كشور چين از هند داشت، هنوز در سال جديد قدرت چنداني از خود نشان نداده است.

 تحولات پيش رو در بازار جهاني طلا
همان‌طور كه در هفته گذشته شاهد بوديم عوامل اقتصادي مازاد بر تحولات سياسي، بار ديگر نقش طلا را در رقابت با ساير ارزها و بازارها پررنگ كرد؛ به‌طوري‌كه ترس از رشد تورم، تقاضا براي آن را به عنوان كالايي با حاشيه ايمني بالاتر فزوني بخشيد.


هفته آينده قرار است آمار و ارقام مهمي از وضعيت كشورهاي پيشرو اعلام شود كه قطعا جو رواني بازار را تحت تاثير قرار خواهد داد. با اين حال بعيد نيست وخيم‌تر شدن اوضاع عراق قدرت آن را داشته باشد تا با معطوف كردن توجهات به سوي تاثير افزايش احتمالي بهاي نفت خام بر رشد اقتصادي، ريسك‌پذيري سرمايه‌گذاران را كاهش دهد و نوساناتي در قيمت طلا به‌وجود آورد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------