آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

برگشت همزمان همه بازارها



اخبار ,اخبار اقتصادی ,موقعیت طلا

 

اخبار اقتصادی - برگشت همزمان همه بازارها

هفته‌ای که در آن قیمت طلا بنابر پیش‌بینی اکثر کارشناسان باید افزایش داشته باشد، آغاز شده، اما ماندن طلا بالای مرز روانی 1300 دلار همچنان در ابهام است.

تداوم روند نزولی قیمت دلار


سناریوهای ارزی پس از توافق هسته‌ای


ضدمحرک‌های بورس تهران


افت قیمت سکه در بازار تهران


تردید در موقعیت کنونی طلای جهانی


هفته پیش‌بینی‌های افزایشی با پرسش‌های بلندمدت روبه‌رو است


تردید در تثبیت موقعيت طلا
طلا روز دوشنبه و در نخستین روز کاری هفته، با يك دلار افزايش نسبت به قیمت بسته شدن بازار در هفته گذشته به قیمت 1315 دلار برای هر اونس رسید. دوشنبه صبح افزایش شاخص سهام در بازارهای آسیایی تاثیر زیادی بر افت نسبی تقاضای طلا داشت كه تا لحظه تنظيم اين خبر جبران شد. گرچه هم‌اکنون که شما این خبر را می‌خوانید، ممکن است قیمت‌های متفاوتی در بازار ثبت شده باشد، ولی ابهام برای دوره بلندمدت همچنان پابرجا است.


بحث بر سر حرکت پیرامون مرز روانی است. طلا اواخر هفته گذشته مرز روانی 1300 دلار را پشت‌سر گذاشت و حالا تحلیلگران نظرات مختلفی درباره تثبیت حرکت هفته گذشته بازار دارند. پنج‌شنبه گذشته و با رسیدن اخبار مربوط به نشست فدرال رزرو و سخنان جنت یلن رئیس این نهاد، طلا با خیز شدیدی مواجه شد. این رشد حدودا 3 درصدی در اواخر هفته گذشته نشانه قدرت طلا است و پیش‌بینی افزایش قیمت‌ها در هفته جاری نیز تحت‌تاثیر این قدرت است. اما آیا این قدرت در بلندمدت نیز تداوم خواهد داشت؟


یکی از تحلیلگران کالا در بانک HSBC در گزارشی که به تازگی منتشر شده می‌نویسد: «احتمال می‌دهیم که با توجه به شرایط حاکم بر بازار تابستان، خرید‌و‌فروش فنی در بازار شمش طلا در آینده نزدیک دچار نوسان باشد. با در نظر گرفتن این نکته، ماندن فلز زرد بالای مرز روانی 1300 دلار در اونس، به‌نظر ما نشانه امیدی برای شمش در آینده نزدیک است.»

 

تحلیلگر HSBC  همچنین متذکر می‌شود که افزایش قیمت هفته گذشته بیشتر ماهیت فنی داشته و تفاوت بین خرید‌و‌فروش کوتاه‌مدت و سرمایه‌گذاری را برجسته کرده است. اما این گزارش می‌افزاید که در صورت اضافه نشدن سرمایه‌گذاران بیشتر به بازار، ماندن طلا بالای مرز روانی 1300 دلار دشوار خواهد شد.


در این گزارش آمده است: «متوجه شده‌ایم که تقاضای طلا از سوی ETF‌ها، (ETF‌ها از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که امکان معامله سبدی از سهام یک شاخص یا سبد انتخابی از یک شاخص را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‎کنند) افزایش متناسبی را تجربه نکرده تا با افزایش اخیر قیمت‌ها تطابق داشته باشد.

 

بدون افزایش قابل توجه طلای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تقاضای فیزیکی یا دیگر عوامل درازمدت، پایدار دانستن خیز قیمتی هفته گذشته دشوار است.» نیلز کریستنسن در یادداشتی در کیتکو می‌نویسد: «براساس داده‌های  SPDR Gold Shares، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا، میزان طلای این صندوق از دوشنبه تا پنج‌شنبه تغییری نکرده است. بر اساس این داده‌ها، این صندوق 62/782 تن مکعب طلا در اختیار دارد که نشان می‌دهد میزان طلای نگهداری شده توسط این صندوق از 13 ژوئن که 08/787 تن مکعب بوده حدود 5 تن کاهش داشته است.»


عدم میل سرمایه‌گذاران به بازار طلا توسط تحلیلگران بانک ANZ استرالیا نیز مورد توجه قرار گرفته و آنها نیز بر این باورند که طلا نمی‌تواند خیز قیمتی هفته گذشته را حفظ کند. در گزارش این بانک که آن هم به تازگی منتشر شده آمده است: «گرایش بازار به تضعیف طلا است؛ چراکه تقاضای فیزیکی چین کم است و جهت‌گیری دارایی‌های سرمایه‌گذاران هم مشخص نیست.»


با وجود تردید برخی استراتژیست‌ها به افزایش قیمت این فلز گرانبها، برخی دیگر از کارشناسان تشدید تنش‌ها در عراق را عاملی می‌دانند که باعث می‌شود طلا دچار افت نشود. دوشنبه خبر کنترل مرز غربی این کشور توسط داعش بسیار مورد توجه قرار گرفت. به این ترتیب کارشناسانی که افزایش بیشتر قیمت‌ها را در میان‌مدت و دراز‌مدت پیش‌بینی می‌کنند، معتقدند که هم‌اکنون وقت خوبی برای خرید طلا است.

 

دونالد دویل استراتژیست ارشد موسسه «بلانشارد» می‌گوید: «نگرانی‌های ناشی از تشدید تنش‌های سیاسی در جهان به‌ویژه اوضاع عراق و بحران اوکراین نشان می‌دهد که طلا هنوز بهترین کالایی است که می‌تواند دارایی و سرمایه مردم را در برابر نااطمینانی‌ها بیمه کند. سرمایه‌گذاران بین‌المللی پس از اظهارات اخیر جانت‌یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا نیز برای خرید طلا تشویق شده‌اند.»


 با وجود چنین ابهامی برای بازار میان‌مدت و بلند‌مدت، شاید تنها زمان بتواند درستی یکی از این نظرات را اثبات کند.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------