شرایط پایداری تیراژ خودروسازان



اخبار ,اخبار اقتصادی ,فرمول شورای رقابت

 

اخبار اقتصادی - بررسی روند تولیدات خودروسازان بعد از اجرای فرمول شورای رقابت
شرایط پایداری تیراژ خودروسازان

توليدات خودروسازان پس از نزديك به دو سال افت پي‌درپي از اواخر سال گذشته با رشد همراه شد، رشدي كه آهنگ آن تاكنون توسط خودروسازان حفظ شده است.

 رشد توليد در خطوط توليد خودروسازان در حالي نسبت به سال گذشته به خوبي جريان دارد كه به‌نظر می‌رسد با ارائه فرمول قيمت‌گذاري از سوي شوراي رقابت، ركود تقاضا، بازار را فراگرفته است. هرچند كارشناسان عقيده دارند بازار خودرو ايران براي يك ميليون دستگاه خودرو در سال تقاضاي موثر دارد (تقاضای موثر به معنای تقاضای واقعی در بازار است)، اما بلاتكليفي‌هاي دوره‌اي كه براي قيمت‌گذاري خودرو ايجاد مي‌شود، مي‌تواند تقاضا و به‌دنبال آن برنامه‌هاي توليد را تحت‌تاثير خود قرار دهد.


ارائه فرمول تعيين قيمت از سوي شوراي رقابت از آنجايي باعث ركود در خريد و فروش خودرو شده است كه تا به امروز و به واسطه اين فرمول قيمتي نهايي براي محصولات خودروسازان مشخص نشده است. به اين ترتيب مشتريان تقاضاي خود براي خريد خودرو را عقب مي‌اندازند. در چنين شرايطي تعيين نشدن قيمت مي‌تواند به‌دليل كاهش تقاضا توليد را تحت‌تاثير خود قرار دهد.


اتفاقي كه باعث شده است قيمت خودرو تاكنون نامعلوم باقي بماند، آن‌طور كه رئيس شوراي رقابت مي‌گويد، اعتراض خودروسازان به قيمت‌هاي ارائه شده از سوي شوراي رقابت است. با توجه به گفته‌هاي رئيس شوراي رقابت و همچنين اظهارات مدیران خودروسازی، به‌نظر مي‌رسد اختلافات موجود بر سر قيمت‌ها به‌زودي حل شود، اما نكته‌اي كه در اينجا مهم به‌نظر مي‌رسد اين است كه آيا خودروسازان مي‌توانند با تكيه بر فرمول فعلي، رشد توليد را مانند چند ماه گذشته حفظ کنند؟


سوالي كه مطرح شد از آنجايي ضروري به‌نظر مي‌رسد كه خودروسازان همواره به تعيين قيمت خودرو بر اساس حاشيه بازار اعتقاد داشته‌اند تا خود بر اساس عرضه و تقاضا به توليد و تعيين قيمت بپردازند.


از سوی دیگر رشد تيراژ براي صنعت خودرو در حالی اهمیت پیدا می‌کند که این امکان باعث می‌شود تا خودروسازان توليدات خود را با حاشيه زيان كمتري وارد بازار کنند.  حال با توجه به اينكه فرمول شوراي رقابت به‌دليل وجهه قانوني كه دارد از سوي خودروسازان لازم‌الاجراست و فارغ از اينكه تعيين دستوري قيمت خوب است يا خير، بررسي اينكه آيا خودروسازان مي‌توانند با تكيه بر فرمول فعلي به هدف توليد يك ميليون و 300 هزار دستگاهي خود برسند يا خير مهم به‌نظر مي‌رسد.


در ادامه اینکه آيا خودروسازان آن‌طور كه پيش‌بيني كرده‌اند موفق به توليد خودرو با تيراژ يك ميليون و 300 هزار دستگاهي با شرایط فعلی در سال جاري خواهند شد، سوالي است كه به‌دنبال پاسخ آن با كارشناسان به گفت‌وگو نشستيم تا پيش‌بيني آنها از توليد، بعد از اجراي فرمول شوراي رقابت را جویا شویم. اگرچه خودروسازان تاكنون بارها موافقت خود را با فرمول شوراي رقابت اعلام كرده‌ و گفته‌اند كه آن را اجرا خواهند كرد، اما با توجه به جلسات پي‌درپي آنان با شوراي رقابت مي‌توان متوجه شد كه آنها در نهايت تمايل زيادي به اجراي فرمول فعلي ندارند، مگر اينكه تغييراتي آن‌طور كه آنها مي‌خواهند در آن اعمال شود.


خودروسازان بر همین اساس نخستین گام‌هاي خود را برای افزایش تولید از ماه‌های پایانی سال گذشته آغاز كردند، به‌نظر مي‌رسيد مسيري را كه در آن قدم گذاشته‌اند به خوبي ادامه دهند، اما حالا، خودروسازان به شدت سرگرم رسيدن به نتيجه دلخواه در بازي تعيين قيمت هستند.  خودروسازان در حالی ماه‌هاي ابتدايي امسال بيش از صد در صد رشد نسبت به سال گذشته داشتند که هیچ تسهیلات نقدی از دولت دریافت نکرده بودند و افزایش قیمتی نیز در محصولات خود نداده بودند. آنها در واقع برنامه خود مبني بر رشد تولید را با تکیه بر فروش اموال مازاد برای تامین نقدینگی خود پيش بردند.


دبير انجمن قطعه‌سازان در رابطه با قيمت‌هايي كه در فرمول شوراي رقابت تعيين شده است و اينكه خودروسازان مي‌توانند با تكيه به اين فرمول به تيراژ پيش‌بيني شده براي امسال برسند يا خير مي‌گويد: اگر سود در نظر گرفته شده براي خودروسازان در اين فرمول به صورت منطقي در نظر گرفته شده باشد، خودروسازان مي‌توانند به تيراژي كه براي امسال تعيين كرده‌اند دست پيدا كنند. ساسان قرباني در ادامه مي‌گويد: هر توليدكننده‌اي كه توليد برايش زيان‌آور باشد انگيزه توليد را از دست مي‌دهد، چنين توليدكننده‌اي شايد در دوره‌اي كوتاه بتواند توليدش را به خوبي ادامه دهد، اما در درازمدت نمي‌تواند.


اشاره قرباني به فروش اموال خودروسازان براي تامين نقدينگي است، اتفاقي كه باعث شد آنها بتوانند جهشي در تيراژ توليد داشته باشند.  اما با توجه به اينكه تيراژ توليد يك ميليون و 200 هزار دستگاهي در سال جاري، پيش از تعيين فرمول جديد شوراي رقابت از سوي خودروسازان اعلام شده بود، مي‌توان اين‌طور برداشت كرد كه خودروسازان با تكيه بر شرايط قبلي هم توانايي توليد اين ميزان خودرو را در خود احساس مي‌كرده‌اند. پس حالا با وجود درصد افزايش قيمتي كه شوراي رقابت براي آنها در نظر گرفته است، اوضاع آنها بهتر هم خواهد شد.


عضو هيات‌مديره انجمن قطعه‌سازان در رابطه با اين گمانه، به خبرنگار «دنياي اقتصاد» مي‌گويد: به هر حال چون بخش مهمي از خودروسازي كشور دولتي است آنها نيز در ابتداي امسال اين تيراژ را اعلام كردند؛ زيرا وزير از آنها خواسته بود تا رشد تيراژ داشته باشند.
محمدرضا نجفي‌منش مي‌گويد: با توجه به اينكه رشد تيراژ از خودروسازان خواسته شده است، در ماه‌هاي ابتدايي شاهد رشد توليد بوديم كه مشخصا حاصل فروش اموال و دارايي‌هاي خودروسازان بود، اما از آنجايي كه فروش اموال تا جايي مي‌تواند ادامه داشته باشد، مي‌توان گفت قيمت‌هاي شوراي رقابت تا حدودي به صورت كاهش زيان، به خودروسازان براي رسيدن به اهداف توليد امسال كمك خواهد کرد.

  بازي با تيراژ؟
اما با توجه به اينكه هنوز توافق نهايي ميان خودروسازان و شوراي رقابت براي تعيين قيمت ايجاد نشده است و با توجه به اهميت تيراژ توليد در شرايط فعلي، آيا خودروسازان خواهند توانست با بازي با توليد به اهداف خود در تعيين قيمت دست يابند؟


یک مدیر ارشد صنعت خودرو احتمال استفاده از تیراژ تولید به‌عنوان ابزاري برای نشان دادن اعتراض خودروسازان به شیوه تعیین قیمت را منتفی می‌داند و می‌گوید: درست است که خودروسازان با تعیین دستوری قیمت مخالف هستند، اما هیچ‌گاه نمی‌توانند برای نشان دادن مخالفت خود اقدام به کاهش تولید کنند؛ زیرا در درجه اول در شرایط فعلی تنها راه صنعت خودرو برای خروج از بحران نقدینگی و کاهش زیان، افزایش تولید است ضمن اینکه حجم توليد خطوط عظیم تولید به این راحتی‌ها قابل کاهش نیست، برای مثال سالن‌های رنگ خودروسازان با سرعتی تعیین شده و در طول شبانه‌روز مشغول کار هستند و نمي‌توان ناگهان برنامه آن را به واسطه كاهش توليد تغيير داد.


 او در ادامه می‌گوید: از طرفی اگر خودروسازان بخواهند برای تغییر اوضاع چنین کاری بکنند، قطعه‌سازان اعتراض خواهند کرد؛ زیرا آنها بر اساس برنامه تولید خودروسازان فعالیت می‌کنند.   این مدیر ارشد در رابطه با وضعیت تولید بعد از اجرای فرمول شورای رقابت نیز به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: ابلاغ چنین دستورالعملی برای تعیین قیمت خودرو نه فقط برای خودروسازان؛ بلکه برای هیچ بنگاه تولیدی به‌صرفه نیست، این روش در دنیا امتحان خود را پس داده است و حالا به دلیل ناکارآمدی کنار گذاشته شده است.


اما مگر نه اینکه فرمول شورای رقابت در عین حال که دستوری است فرمولی افزایشی است و خودروسازان نیز در نهایت به‌دنبال افزایش قیمت برای جبران زیان‌های تولید بودند، پس چرا باز هم با این فرمول مخالف هستند؟


یک مدیر ارشد در صنعت خودرو در پاسخ به این سوال می‌گوید: درست است که این فرمول در نهایت با افزایش قیمت محصولات خودروسازان همراه است؛ اما اگر قیمت‌گذاری را به دست خودروسازان می‌سپردند ممکن بود آنها قیمت برخی محصولات را با توجه به وضعیت بازار آن محصول افزایش نمی‌دادند یا کمتر از ميزاني كه شوراي رقابت تعيين كرده است افزایش می‌دادند، اما زمانی‌که قرار است با تعیین یک دستور قیمت خودرو مشخص شود، ما هم مجبوریم بر اساس آن دستور قیمت‌ها را افزایش دهیم حتی اگر آن قيمت از چیزی که باید باشد هم گران‌تر تمام شود.


 او در توضیح بیشتر می‌گوید: مثلا ممکن است یک خودرو هزینه کمتری برای تولید داشته باشد و از طرفی فروش بهتری هم در بازار داشته باشد و محصول دیگری از همان خانواده بازار کمتری داشته باشد، در چنین شرایطی اگر قیمت‌گذاری به دست خودروساز بود، مي‌توانست بر اساس نیاز بازار قیمت‌ها را بالا و پایین ببرد یا از روش‌هایی مانند تخفیف و فروش ویژه استفاده كند؛ اما زمانی‌که ما مجبوریم بر اساس یک فرمول قیمت‌ها را تا سقفی خاص بالا ببریم، دیگر حتی اگر بخواهیم هم نمی‌توانیم از آن سقف پایین‌تر بیاییم؛ زیرا در معرض اتهام گران‌فروشي قرار می‌گیریم.


به عقیده یک مدیر ارشد صنعت خودرو، دستورالعمل اخیر در تیراژ خودروسازان اثر چندانی نخواهد داشت؛ زيرا به هر حال سود خودروسازان در رشد تيراژ است، اما روش تعيين قيمت بيش از هر چيز ديگر، راه را به روی هرگونه خلاقیت می‌بندد و خودروسازان فقط خود را به تولید برخی محصولات و فروش آنها بر اساس قیمت تعیین شده موظف می‌دانند.  به این ترتیب اگرچه رشد تولید خودروسازان بعد از گذراندن دوره‌ای طولانی افت، اتفاق خوشایندی برای صنعت خودرو به شمار می‌آید، اما با ادامه پیدا کردن فشار دولت برای تعیین دستوری قیمت خودرو، به‌نظر می‌رسد خودروسازان به‌سختی خواهند توانست به رشد تیراژ برسند تا پس از آن از رشد کیفیت و تنوع عبور کنند.

اخباراقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------