چرخش 360 درجه‌ای در نرخ دلار



اخبار ,اخبار اقتصادی ,نرخ دلار

 

اخبار اقتصادی - بازار ارز یک روز متفاوت را سپری کرد
چرخش 360 درجه‌ای در نرخ دلار

مسیر بازار ارز و سکه طلا روز گذشته از هم جدا شد. روند نزولی قیمت در بازار روز گذشته نیز ادامه یافت (گرچه دلار در آخرین ساعت کار بازار مسیر رفته را بازگشت)؛ اما سکه ترجیح داد به‌جای همراهی با نرخ ارز متناسب با تغییرات اونس، انتخاب مسیر کند.

اتفاقی که روز گذشته «دنیای اقتصاد» به‌نقل از تحلیلگران احتمال آن را پیش‌بینی کرده بود. خلاف روند بازار، بانک‌مرکزی اکثر قیمت‌های رسمی را تقویت کرد. این بانک، قیمت کرون دانمارک را ثابت نگه داشت و از ارزش یوآن چین و دلار استرالیا کاست. دلیل چنین رفتاری ازسوی بانک‌مرکزی به تغییرات نرخ برابری ارز‌ها بازمی‌گردد.

اتمسفر بازار
آموزش‌دهندگان بازار‌ها تعبیری دارند که هرگاه قیمت‌ها روی نمودار بالا رفت، نشانه آن است که یک جای کره خاکی خرید زیاد شده است و همچنین هرگاه قیمت‌ها نزول کرد، بدانید فروش هنگفتی در جای دیگر صورت گرفته است. به باور آنان اخبار و انتظارات هم درصورت همراهی می‌توانند اثر کاهش یا افزایش را بالا ببرند. بنابراین مهم‌ترین سوال پیش‌روی نظاره‌گران بازار ارز این است که در کنار انتظارات چه عاملی توانسته روند قیمتی را تحت‌تاثیر قرار دهد؟ از نگاه فعالان بازار، بدون شک سمت عرضه تقویت شده، اما فروش بزرگ در کجا اتفاق افتاده است؟ برخی از فعالان بازار از زمزمه‌ای در بازار سخن می‌گویند.

 

آنچه از نگاه فعالان در سومین روز تابستان موجب کاهش قیمت ارز شد تزریق شدید ارز در دبی عنوان می‌شود. گفته می‌شود بخشی از منابع آزادشده ایران در هندوستان به‌صورت درهم از دبی عرضه می‌شود. این عرضه توانسته قیمت حواله درهم را در سه روز گذشته کاهش دهد و با کاهش نرخ حواله، قیمت‌های نقدی نیز تحت‌تاثیر قرار گرفته است. «ایسنا» نیز در این رابطه خبر داد: ایران با دریافت سه قسط آخر 2/4 میلیارد دلار مربوط به توافق هسته‌ای با 1+5، ازطریق هند موافقت کرد.

 

یک دیپلمات ایرانی هم به «ایسنا» خبر داد که با پایان بررسی‌ها، امروز نامه‌ها و قراردادهای مربوط به هماهنگی بین بانک‌ها و مسوولان ایران و هند نهایی و تبادل شد. همچنین غلامرضا انصاری، سفیر ایران در هند پیش از این به خبرنگار «ایسنا» گفته بود درصورت تمایل ایران برای دریافت دارایی‌های مربوط به سه قسط آخر توافق ژنو ازطریق هند، طرف هندی اعلام آمادگی کامل کرده است که در هر شرایطی که دولت ایران بخواهد این پول را در اختیار ایران می‌گذارد.

 

در مقابل این خبر اظهارنظر دیگری نیز از سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شد مبنی بر اینکه بانک‌مرکزی این کشور در پرداخت بدهی نفتی هند به ایران مشارکت نداشته است. این اظهارات در واکنش به گزارش 19 ژوئن رویترز صورت گرفت که به نقل از منابع آگاه خبر داده بود هند قصد دارد بخشی از بدهی نفتی خود را به ایران ازطریق بانک‌مرکزی امارات‌متحده عربی پرداخت کند.

 

این منابع آگاه تصریح کرده بودند سیستم پرداخت جدید شامل بخشی است که در آن پول ازطریق بانک‌مرکزی آمریکا منتقل می‌شود. سخنگوی دپارتمان تروریسم و اطلاعات مالی خزانه‌داری آمریکا اظهار کرد: ما تایید می‌کنیم که هیچ موسسه مالی آمریکایی از جمله بانک‌مرکزی آمریکا در پرداخت قسط‌های طلب نفتی ایران مشارکت نداشته و نخواهند داشت. همان‌طور که در فضای خبری درخصوص نحوه انتقال دارایی‌های ایران گزارش‌ها متفاوت است در بازار داخل نیز در خصوص ماهیت منابع ارزی توافق وجود ندارد؛ زیرا برخی صرافان منابع تزریق شده را مربوط به برخی شرکت‌ها می‌دانند که ارز خود را به‌صورت فیزیکی به داخل انتقال نمی‌دهند.

 

آنها با فروش درهم در دبی ریال خود را در ایران تحویل می‌گیرند. البته در این علت‌یابی کاهش قیمت ارز کسادی سمت تقاضا نیز می‌تواند منشا اثر باشد.


در حالی که نرخ حواله و نقدی در بازار روند کاهشی دارد صرافان از نبود تقاضای زیاد در بازار خبر می‌دهند. در تهران گفته می‌شود حجم تقاضا کاهش زیادی داشته است. در مناطق آزاد نیز برخی صرافان از نصف شدن میزان تقاضا سخن می‌گویند. در این وضعیت طبیعی است با تقویت سمت عرضه روند کاهش قیمت شتاب بگیرد.


دیروز بازار ارز گر چه در مجموع روند نزولی خود را حفظ کرد، اما مسیر طی شده در یک حالت «U شکل» رخ داد. نرخ دلار که عصر روز دوشنبه در سطح 3 هزار و 180 تومان بسته شد در نیمه روز تا 3 هزار و 160 تومان کاهش یافت، اما به تدریج هر چه زمان بیشتر به جلو آمد قیمت ارز نیز به سطوح قبلی بازگشت.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------