آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بهار امسال با افزایش قیمت خودرو آغاز شد/ رشد بهای خودروهای داخلی به طور میانگین ۴۷میلیون تومان بود

بررسی بازار خودرو از ابتدای فروردین تاکنون نشان می‌دهد سال ۱۴۰۳ با تلاطم بازار آغاز شده است. به گزارش خبرآنلاین، این دومین…

پیشنهاد جدید گازی زنگنه به مردم/ راهکار کاهش بار مالی قبوض اعلام شد



اخبار ,اخبار اقتصادی ,قبض گاز

 

اخبار اقتصادی - احتمال صدور قبوض نجومی گاز/
پیشنهاد جدید گازی زنگنه به مردم/ راهکار کاهش بار مالی قبوض اعلام شد

با احتمال صدور قبوض نجومی گاز از زمستان سال جاری، وزیر نفت با ارائه پیشنهادی تازه به مردم خواستار اصلاح راندمان موتورخانه‌ها شد و اعلام کرد: با ارتقای راندمان این موتورخانه‌ها به ازای هر مترمربع حدود 500 تومان از بار مالی قبوض گاز کاسته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها، قیمت گاز مشترکان خانگی دو افزایش قیمت را تجربه کرد به طوری که با افزایش عوارض گازرسانی به 13 تومان و متوسط قیمت هر متر مکعب گاز به حدود 85 تومان عملا بهای تمام شده گاز زمستانی به 100 تومان افزایش یافته است.

از سوی دیگر با وجود اعمال مصوبه افزایش 30 درصدی بهای دریافتی از مشترکان خانگی همزمان با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها توسط دولت تدبیر و امید از ابتدای سال جاری، اما گرم شدن تدریجی هوا مصرف این انرژی پاک را کاهش داد.

ناصر ابراهیمی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه همزمان با ورود به فصل گرم سال متوسط مصرف گاز مشترکان خانگی هم به شدت کاهش یافته است، گفت: از خرداد ماه تا پایان مهر ماه سال جاری متوسط مصرف گاز مشترکان خانگی به کمتر از 100 متر مکعب در هر دوره کاهش می‌یابد، بر این اساس آن دسته از مشترکانی که در دوره گرم سال 45 مترمکعب گاز مصرف کنند در پله اول مصرف قرار می گیرند.

از این رو هزینه قبض برق مشترکانی که در هر دوره 45 متر مکعب گاز مصرف کنند 4200 تومان است که با احتساب هزینه آبونمان، عوارض گازرسانی و ارزش افزوده بار مالی این دسته از قبوض به حدود 7200 تومان افزایش می یابد.

متوسط بار مالی قبوض مشترکانی که بین 46 تا 95 متر مکعب گاز مصرف کننده بین 7 تا 14000 تومان محاسبه خواهد شد، همچنین متوسط بار مالی قبوض گاز مشترکانی که بین 96 تا 145 متر مکعب گاز مصرف کننده بین 14000 تا 22400 تومان محاسبه می‌شود.

با این وجود پیش بینی می شود با ورود به فصل زمستان به تدریج سر و کله قبوض نجومی گاز هم بخشی از هزینه های اقتصادی خانوارهای ایرانی را به خود اختصاص دهد و بر این اساس وزیر نفت پیشنهاد جدید به مشترکان خانگی برای کاهش بار مالی قبوض گاز ارائه کرده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت روز گذشته در یک گردهمایی با بیان اینکه در کشور بیش از 2 میلیون موتورخانه وجود دارد که گاز سوز هستند، گفت: با برآوردهای صورت گرفته می توان با تغییراتی، مصرف انرژی آنها را تا 30 درصد کاهش داد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه این کاهش مصرف به ازای هر مترمربع 500 تومان خریداری خواهد شد، تصریح کرد: ملاک این صرفه جویی در مصرف گاز، بار مالی قبوض خواهد بود.

علاوه بر این هم اکنون طرحی به منظور تولید بخاری‌های با راندمان بالای مصرف گاز توسط سازندگان داخلی در دست طراحی و تولید است و مسئولان وزارت نفت تاکید کرده اند که با ساماندهی و توزیع بخاری‌های کم مصرف برای زمستان سال جاری معادل تولید گاز یک فاز پارس جنوبی در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.
اخبار اقتصادی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------