تداوم روند اصلاحی بورس



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس

 

اخبار اقتصادی  -شاخص به کانال 71 هزار واحد رسید
تداوم روند اصلاحی بورس

روند تعدیلی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز ادامه یافت و شیب 45 درجه کاهشی منحنی آن 588 واحد دیگر از این شاخص را کاهش داد تا رقم آن در 71 هزار و 662 واحد متوقف شود.

تداوم ریزش شاخص در بازار دیروز در شرایطی ادامه یافت که برخی همچنان انتظار ریزش بیشتر شاخص کل را دارند. دیروز فاز تازه‌ای از فروش اوراق تبعی برای حمایت از تعدادی سهام اجرایی شد که این اتفاق نیز که از مدت‌ها قبل به‌عنوان عامل مهمی در کنترل ریزش‌ها مطرح شده بود، نتوانست روز اول به‌طور‌ موثری بر روند کاهشی بازار تاثیری بازدارنده داشته باشد.

 

البته برخی کارشناسان اظهار‌نظر در‌خصوص نتایج و کارآیی آن را زودهنگام می‌دانند و معتقدند در‌مجموع باید به نتایج بهتر این طرح امید داشت. با این حال روز گذشته در مجموع 291 میلیون سهم به ارزش 961 میلیارد ریال در 31 هزار دفعه مورد‌معامله قرار گرفت.


 کارشناسان در تحلیل روند تغییرات شاخص معتقدند شاخص کل همچنان برای ریزش جا دارد و تا‌کنون نیز سطوح مقاومتی زیادی را پشت‌سر گذاشته است.

 

در این میان یکی از تحلیلگران بازار سرمایه معتقد است که شاخص کل بورس اوراق بهادار از دی ماه سال گذشته وارد فاز اصلاحی خود شده است که متاسفانه، حمایت‌های مهمی نیز تا به الان از دست داده و روند نزولی آن همچنان پا‌برجا است.  مهدی‌ پناه‌دوست در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» به بررسی روند شاخص بورس از‌منظر تکنیکال پرداخت و گفت: با شکست سطح 72 هزار واحدی شاخص در روز گذشته، حمایت بسیار مهم 69 هزار و 500 واحدی در مقابل این ریزش قرار دارد که این محدوده به‌عنوان یک مقاومت معتبر مورد توجه قرار خواهد گرفت. وی ادامه داد: موج شماری شاخص نشان می‌دهد که در حال حاضر در موج 4 اصلاحی به سر می‌بریم و بر این اساس واکنش شاخص به ترازهای فیبوناچی قابل تامل است؛ چراکه تراز فیبوی 423 درصد دقیقا نقطه آغاز اصلاح شاخص بوده و دیگر ترازها نیز در موقعیت‌های دیگر به‌عنوان حمایت یا مقاومت قابل‌توجهی عمل کرده است.

 

پناه‌دوست خاطر‌نشان کرد: در نتیجه با توجه به ترازهای فیبوناچی مقاومت‌های پیش‌رو به‌ترتیب محدوده‌های 71 هزار و 800 واحد، 69 هزار و 500 واحد، 66 هزار و 400 واحد و 64 هزار و 500 واحد خواهد بود که در این میان نقطه 69 هزار و 500 واحدی به‌عنوان یک مقاومت معتبر مورد توجه قرار می‌گیرد.

  آغاز عرضه اوراق اختیار فروش تبعی 28 شرکت در بورس تهران
از دیروز موج تازه‌ای از حمایت‌ها با عرضه اوراق اختیار فروش تبعی 28 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران از‌سوی معاونت بازار این شرکت شروع شد. معامله این اوراق با هدف تضمین حداقل بازدهی سالانه 20 درصد روزشمار برای سهام به‌عنوان عاملی نوید‌بخش در حمایت از بازار وارد فاز اجرایی شده است. این اوراق که در گذشته از آنها تعبیر به بیمه سهام می‌شد، از دیروز به‌طور گسترده‌تری در اختیار سهامداران قرار گرفته است.


براساس این گزارش، قیمت فروش اوراق اختیار فروش تبعی به گونه‌ای خواهد بود که سهامداران با خرید آن و در اختیار داشتن سهام مربوطه، به میزان حداقل 20 درصد سالانه (به صورت روزشمار و متناسب با تعداد روزهای باقیمانده تا تاریخ اعمال) بازدهی کسب می‌کنند، بدیهی است این میزان، حداقل بازدهی تضمین شده سهام خواهد بود و در صورت وجود بازده مازاد (افزایش قیمت سهم به بالاتر از قیمت اعمال)، آن نیز به سرمایه‌گذاران تعلق خواهد گرفت.  با توجه به اعلام آمادگی سهامداران عمده، شرکت‌های تابعه ناشر، صندوق‌های بازارگردانی اختصاصی و صندوق توسعه بازار سرمایه و براساس برنامه ریزی صورت گرفته، اوراق اختیار فروش تبعی برای سایر نمادهای معاملاتی نیز در آینده با هماهنگی سهامداران عمده حقوقی و ناشران عرضه خواهد شد.

 

بنا بر اطلاعات موجود تاریخ اعمال برای کلیه اوراق یادشده تا سوم دی‌ماه 93 خواهد بود. این دوره معاملاتی از دیروز 7 تیر ماه تا پایان آذر‌ماه امسال در نظر گرفته شده است. در این میان طبق اعلام سازمان بورس، قیمت فروش اوراق تبعی برابر است با «قیمت اعمال شده منهای قیمت پایانی روز قبل ضرب در یک به‌علاوه 20 درصد تعداد روزهای باقیمانده تا تاریخ اعمال تقسیم بر 365.»  در نخستین روز از عرضه این اوراق؛ 32 میلیون و 852 هزار و 329 برگه اوراق اختیار فروش تبعی سهام به ارزش 2 میلیارد و 996 میلیون ریال خریداری شد. این معاملات در 2 هزار و 806 دفعه انجام شد و سرمایه‌گذاران عمده، حمایت از سهام خود را به‌طور رسمی آغاز کردند.

افت ارزش معاملات در فرابورس
بازار فرابورس اولین روز کاری هفته جاری را با روندی منفی پشت سر گذاشت و به این ترتیب همانند بورس، فعالان خود را در انتظار برگشت بازار گذاشت. روز گذشته در بازار فرابورس ایران 50 میلیون و 744 هزار سهم به ارزش 390 میلیارد و 526 میلیون ریال در 15 هزار و 753 نوبت مورد معامله قرار گرفت. معاملات انجام شده در نماد زاگرس، جم، شاوان و میدکو سبب شدند تا شاخص کل فرابورس کاهش 9/12 واحدی داشته باشد.

 

به این ترتیب روزگذشته آیفکس با توقف بر رقم 716 واحدی به فعالیت خود پایان داد. اما بیشترین تقاضا دیروز از آن معاملات اوراق گل‌گهر، آساس، حخزر وتسه 9203 بود. در معاملات دیروز عرضه‌های زیادی در نماد‌های حسینا، شاوان، توریل و غمینو صورت گرفت. همچنین دیروز معاملات زیادی در نمادهای دی، وزمین، ثتران و ثباغ انجام شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» بیشترین ارزش معاملات به تسه 9203 تعلق داشت. در بازار ديروز فرابورس اوراق تسهيلات مسكن بیشترین افزایش قیمت را داشتند این در حالی است که از دیروز محدودیت عدم فروش توسط خریداران اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن تا 2 ماه پس از تاریخ خرید در برخی از نمادهای مربوط به آن اعمال شد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------