آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

بررسی شرایط خودروسازان با شروط شورای رقابت/ادعای جدید درباره قیمت خودروهای داخلی



اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت‌گذاری خودرو

 

اخبار اقتصادی - بررسی شرایط خودروسازان با شروط شورای رقابت

یکی از تفاوت‌های مهم فرمول اول با فرمول دوم قیمت‌گذاری خودرو تعیین پیش‌شرط برای افزایش قیمت محصولات تولیدی خودروسازان است.

به این ترتیب که خودروسازان پیش از افزایش قیمت محصولات خود باید در ابتدا پنج شرط شورای رقابت را اجرایی کنند. به‌عنوان مثال یکی از مسائل مورد نظر شورای رقابت در پنج شرط تعیین شده این است که برنامه‌ریزی فروش طوری صورت گیرد که خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.

 

شروط مابقی نیز به میزان تولید خودرو در سطح قابل‌قبول، عدم‌اجباری بودن آپشن‌های نصب شده، حذف بازار حاشیه و همچنین اصلاح فرمت قراردادها طبق نظر شورای رقابت برمی‌گردد. در هر حال شورای رقابت در فرمول دوم قیمت‌گذاری، خودروسازان را مقید به شروطی کرده که تا احراز این شروط توسط شورای مذکور، تولیدکنندگان نمی‌توانند اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کنند.


در این زمینه شورای رقابت حتی ضرب‌الاجلی به خودروسازان داده تا پیش از افزایش قیمت محصولات خود، شروط این شورا را اجرایی کنند. حال به گفته معاون فروش و بازاریابی سایپا جلسات پیش‌شرط افزایش قیمت چندی است که از سوی شورا و خودروسازان آغاز شده است. ظاهرا شورای رقابت با توجه به ضرب‌الاجلی که در این زمینه تعیین کرده پیگیر شروطی است که خود برای خودروسازان وضع کرده است؛ اما اصلاح قراردادها نیز از جمله شروط شورای رقابت است که در این زمینه محمد علی قادری در گفت‌و‌گو با خبرگزاري تسنیم ضمن بیان این مطلب که هم اکنون در حال بررسی و شفاف‌سازی قراردادهای خود با مصرف‌کنندگان هستیم افزوده است که در جلسه هفته گذشته شورای رقابت نمایندگان دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور اسناد و اطلاعات خود را در شفاف‌سازی قراردادها به شورای رقابت ارائه کرده‌اند؛ اما هنوز به تصمیم نهایی در این رابطه دست پیدا نکرده‌ایم.

 

--------------------------------------

 

اخبار اقتصادی - ادعای جدید درباره قیمت خودروهای داخلی

مشاور انجمن خودروسازان ایران موضوع جدیدی را درباره قیمت خودروهای داخلی مطرح کرد.

داوود میرخانی رشتی در اين رابطه اظهار کرد: قیمت جدید اعلام شده برای خودروهای داخلی 2 درصد کمتر از قیمت اصلی این محصولات است.


وی با بیان اینکه شورای رقابت 2 درصد از قیمت جدید محصولات را به‌عنوان عدم رشد بهره‌وری کم کرده است، خاطرنشان کرد: در قانون برنامه پنجم توسعه ذکر شده که اقتصاد کشور باید 2 درصد بهره‌وری داشته باشد. مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: در این زمینه شورای رقابت باید توضیح دهد که در شرایط فعلی کدام بخش اقتصادی کشور 2درصد بهره‌وری داشته که این شورا صنعت خودرو را به این دلیل جریمه کرده است؟


وی افزود: آیا صنعت خودرو کشور که در شرایط بحرانی دو سال اخیر از بیکار کردن 30 هزار کارگر شاغل خودداری کرده باید تاوان این اقدام خود را با کاهش قیمت و جریمه 2 درصدی بدهد. میرخانی رشتی با بیان اینکه میزان اصلی افزایش قیمت خودروها 6 تا 9 درصد بوده است، تصریح کرد: با اعمال 2 درصد جریمه بهره‌وری، میزان افزایش قیمت‌ها 4 تا 7 درصد اعلام شده است.


وی خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در سال‌جاری میزان ضرر و زیان خودروسازان از این ناحیه حدود 600 میلیارد تومان خواهد بود.
مشاور انجمن خودروسازان ایران اظهار کرد: پس از دو سال بحران صنعت خودرو در حال بازسازی خود است؛ اما برخوردهای این چنینی مانع این کار خواهد شد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد,ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------