آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

بورس تهران 110 ریال سود به هر سهم می‌دهد



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس

 

اخبار اقتصادی - بر اساس تصمیمات مجمع سال 92
بورس تهران 110 ریال سود به هر سهم می‌دهد

افزایش سرمایه 100 درصدی بورس تهران

شرکت بورس  اوراق بهادار تهران 110 ریال سود به ازای هر سهم سال 92 پرداخت می‌کند.
در مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت که با حضور اکثر سهامداران برگزار شد .   

 

صورت‌های مالی سال 92 شرکت و تقسیم 110 ریال سود نقدی به ازای هر سهم به تصویب رسید.


در این جلسه که به ریاست آقای عسگری مارانی، نظارت آقایان امید قائمی و نصرالله برزنی و دبیری آقای متین برگزار شد روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت، موسسه حسابرسی بیات رایان به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی و موسسه حسابرسی رهیافت و همکاران به عنوان بازرس قانونی علی‌‌البدل شرکت انتخاب شدند.


در این جلسه دکتر قالیباف، مدیرعامل شرکت بورس علاوه بر ارائه گزارش عملکرد سال 92 شرکت به سوالات سهامداران پاسخ داد. یادآور می‌شود براساس تصمیمات این مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری تدبیر، کارگزاری بانک تجارت، گروه ارزش‌آفرینان پاسارگاد، سرمایه‌گذاری صباتامین، گروه مالی ملت، کارگزاری مفید و سرمایه‌گذاری بهمن به عنوان 7 عضو جدید هیات مدیره شرکت بورس برای دو سال آینده انتخاب شدند. همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه ملی، کانون کارگزاران و پیشگامان فن‌آوران سگال به عنوان اعضای علی‌البدل این هیات مدیره معرفی شدند.


افزایش سرمایه 100 درصدی:
مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت بورس تهران افزایش 100 درصدی سرمایه این شرکت را تصویب کرد. بنابر تصمیمات این مجمع افزایش سرمایه شرکت طی یک مرحله از 450 میلیارد ریال به 900 میلیارد ریال از محل اندوخته احتیاطی و سود انباشته مورد تصویب قرار گرفت.
شرکت بورس دلیل این افزایش سرمایه را تامین مالی برای تکمیل احداث ساختمان جدید بورس در منطقه سعادت‌آباد اعلام کرد.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس


 پیام هیات مدیره
سال 1392 یکی دیگر از سال‌های پررونق برای بورس اوراق بهادار تهران بود که برخی از نماگرهای عملکردی به بالاترین سطح خود در طول فعالیت بورس تهران رسیدند. به طوری که رشد نماگرهای بورس تهران در سطح جهانی و در مقایسه با اعضای فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) نیز چشمگیر بود و براساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی این فدراسیون، از نظر میزان رشد شاخص‌هایی از قبیل ارزش بازار، ارزش معاملات، دفعات معامله و بازدهی بازار، بورس تهران در صدر بورس‌های جهان قرار گرفت.


در این سال ارزش بازار شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تهران با 126 درصد افزایش به 3866 هزار میلیارد ریال رسید که بیانگر توسعه بازار سرمایه و بهبود قابل توجه جایگاه این بازار در اقتصاد کشور است. معاملات با رشد 227 درصدی به تعداد 17 میلیون دفعه به ارزش 975 هزار میلیارد ریال رسید که با افزایش 269 درصد در ارزش همراه شد. درصد گردش معاملات، به عنوان نماگر وضعیت نقدشوندگی بازار و سهولت ورود و خروج سرمایه‌گذاران از بازار، با بیش از 101 درصد رشد به 6/34 درصد رسید. شاخص کل نیز از رشد 108 درصدی برخوردار بود. ارزش اسمی بازار از 506 هزار میلیارد ریال به 726 هزار میلیارد ریال افزایش یافت که ناشی از پذیرش شرکت‌های جدید و افزایش سرمایه‌ی شرکت‌های پذیرفته شده بوده و نشان‌دهنده‌ نقش بورس در کمک به تشکیل سرمایه و تامین مالی واحدهای اقتصادی فعال در اقتصاد کشور است.


 از اهم اقدامات به عمل آمده در حوزه ابزارهای جدید و تسهیل معاملات، توسعه و کارآیی بازار می‌توان به پذیرش و دادوستد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس، طراحی ساز و کار صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک از طریق سیستم معاملات بورس، مطالعه تطبیقی ساختارهای خرد بازار، مطالعه امکان بهره‌گیری از ابزارهای مالی مرتبط با محصولات بیمه در بورس، برگزاری میزهای صنعت و اصلاح مقررات و دستورالعمل‌ها، فعالیت‌های فرهنگ‌سازی و ارتقای دانش‌های عمومی و تخصصی جامعه از طریق تهران و تالارهای منطقه‌ای جمعا 236 هزار نفر ساعت انجام شده است.

 

راهبری و مدیریت منابع انسانی به عنوان مهمترین دارایی بورس اوراق بهادار تهران در قالب بازنگری و تدوین مقررات مربوط، برگزاری 4.125 نفر ساعت دوره‌های آموزشی و ارائه تسهیلات انگیزشی جهت حفظ و ارتقای کارکنان صورت گرفته است.


در حوزه ایجاد زیرساخت فیزیکی مناسب برای توسعه بازار سرمایه، پروژه احداث ساختمان مرکزی بورس تهران در (دیتا سنتر) 17 طبقه و مرکز داده در محله سعادت‌آباد تهران در حال اجرا و پیگیری می‌باشد با توجه به آخرین برآورد مالی، پیشرفت ریالی پروژه، 35 درصد گزارش می‌شود.  در پایان هیات مدیره از همراهی سهامداران محترم، اعضای شورای عالی بورس و اوراق بهادار، هیات مدیره و مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار، اعضا و ناشران پذیرفته شده، اعضای هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی، اصحاب رسانه و سرمایه‌های انسانی خود قدردانی و سپاسگزاری می‌نماید و معتقد است توسعه و تعمیق بازار سرمایه با همکاری همه فعالان بازار ممکن خواهد شد.

  تاریخچه
بورس اوراق بهادار تهران (شرکت سهامی عام) به موجب قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب اول آذرماه 1384 مجلس شورای اسلامی و مجوز ثبت شماره 335/121 مورخ 21/6/1385 سازمان بورس و اوراق بهادار، تاسیس شد و در تاریخ 15/9/1385 با شماره 286502 در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید و فعالیت عملیاتی خود را از اوایل دی‌ماه همان سال آغاز نمود.

 

  ترکیب سهامداران
تعداد سهام و ترکیب سهامداران شرکت در جدول شماره یک نشان داده شده است. براساس ماده 54 قانون بازار اوراق بهادار هیچ سهامدار حقیقی یا حقوقی به طور مستقیم یا غیرمستقیم نمی‌تواند بیش از 5/2 درصد از سهام شرکت را در اختیار داشته باشد. بر اساس ماده 9 اساسنامه، سهامداران شرکت به سه گروه کارگزاران، نهادهای مالی و سایر اشخاص تقسیم می‌شوند که در هر زمان، حداکثر درصد سهام گروه‌های مذکور و تغییرات بعدی آن توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین می‌شود.


1-4- سرمایه و تغییرات آن
سرمایه اولیه شرکت 150 میلیارد ریال متشکل از 150 میلیون سهم یک هزار ریالی با نام تماما پرداخت شده بود، با انجام افزایش سرمایه (موضوع مصوبه مجمع عمومی فوق العاده شرکت در تاریخ 14/7/1389) از محل اندوخته احتیاطی و سود انباشته شرکت به 300 میلیارد ریال افزایش یافت و در تاریخ 19/6/1390 در دفتر ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری ثبت و طی روزنامه رسمی شماره 19385 مورخ 30/6/1390 آگهی شد.

 

همچنین براساس مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 21/03/1392 افزایش سرمایه به میزان 50 درصد از محل سود انباشته و اندوخته احتیاطی تصویب و با ثبت آن نزد اداره ثبت شرکت‌ها در تاریخ 22/7/1392 سرمایه شرکت به مبلغ 450 میلیارد ریال افزایش یافت. افزایش سرمایه مذکور طی روزنامه رسمی شماره 19998 مورخ 7/8/1392 نیز آگهی گردید.

  شاخص‌های بازار سهام
در سال 92 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از 38.041 واحد در ابتدای سال به 79.015 واحد در پایان سال رسید که بیانگر بازدهی 108 درصدی برای سرمایه‌گذاران بورس می‌باشد. سایر شاخص‌های بورس هم در این سال با رشد روبه‌رو بوده‌اند که نشان‌دهنده رشد در همه بخش‌های بازار است. شاخص سهام شناور آزاد نیز از 44.620 واحد در پایان سال 1391 به 90.978 واحد در پایان سال 1392 رسید که از افزایش 104 درصدی برخوردار بوده است. شاخص بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب 75/38 و 95/82 درصد و شاخص مالی یک درصد و شاخص صنعت هم 59 درصد رشد داشته‌اند.

  ارزش بازار سهام
ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران در سال 1392 با رشد 126 درصدی مواجه شد و به 3.866 هزار میلیارد ریال رسید که ناشی از رشد قیمت سهام پذیرفته شده و همچنین پذیرش شرکت‌های جدید بوده است.


  معاملات اوراق بهادار
ارزش معاملات سهام و حق تقدم سهام از کل ارزش معاملات در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1392 طی 243 روز کاری به مبلغ 964.198 میلیارد ریال رسید که نسبت به سال پیش 275 درصد افزایش داشته است. مبلغ 701.846 میلیارد ریال معادل 73 درصد از معاملات فوق مربوط به دادوستد نرمال یا معاملات خرد و بلوک بوده که نسبت به سال قبل با 220 درصد افزایش در ارزش روبه‌رو بوده است. 


متوسط ارزش معاملات عادی سهام بدون احتساب سهام عدالت، رد دیون و کارگری از مبلغ 919 میلیارد ریال به عدد 2.888 میلیارد ریال رسید که بیشترین مقدار تجربه شده در سال‌های فعالیت بورس تهران می‌باشد. تعداد دفعات معاملات نیز با رشد 227 درصدی به 17 میلیون دفعه رسیده است.


 افزایش تعداد دفعات معاملات حاکی از بهبود نقدشوندگی بازار است. همچنین از مجموع معاملات انجام شده، سهم بازار اول از نظر ارزش و تعداد «سهام و حق تقدم» و دفعات معاملات به ترتیب 55، 63 و 59 درصد بوده است. همچنین 59 درصد از دفعات معامله مربوط به بازار اول بوده است.

عرضه‌های اولیه
در سال 92، 9 جلسه هیات پذیرش برگزار شده است که طی آن تقاضای پذیرش شرکت‌های متعددی همانند سرمایه‌گذاری صدر تامین، شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین، سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت، پالایش نفت جی، پالایش نفت سپاهان، گروه صنعتی پاکشو و سیمان خوزستان و ... در هیات پذیرش طرح و موافقت آن هیات اخذ شده است که پرونده پذیرش آنها در حال رسیدگی و تکمیل می‌باشد.

مجموع سهام فروش رفته در عرضه‌های اولیه سال 1392، بالغ بر 3.052 میلیون سهم به ارزش 17.546 میلیارد ریال است که شامل ارزش سهام عرضه شده در عرضه اولیه شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، سرمایه‌گذاری دارویی تامین، گروه صنعتی پاکشو و انتقال سهام شرکت ارتباطات سیار ایران، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها و لیزینگ ایرانیان می‌باشد مجموعا در سال 92  تعداد 4 شرکت جدید در بورس پذیرش شده و 3 شرکت با احراز شرایط پذیرش، از فرابورس به بورس منتقل شدند ضمن آنکه پرونده پذیرش شرکت‌های فولاد کاوه جنوب کیش و پرونده انتقال شرکت‌های تامین مواد اولیه صبانور و سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق در بورس اوراق بهادار در سال 93 پیگیری و تکمیل
خواهد شد. 


همچنین شرکت‌های نفت سپاهان (سرمایه 1.050 میلیارد ریال) سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سرمایه 2.500 میلیارد ریال) و سیمان خوزستان (سرمایه 650 میلیارد ریال) طی سال 1392 در فهرست نرخ‌های بورسی درج شده و عرضه سهام آنها در سال 1393 پیگیری خواهد شد.


اوراق آتی سهام شرکت‌های پتروشیمی پردیس، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، پتروشیمی کرمانشاه، هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس و گسترش نفت و گاز پارسیان موفق به اخذ پذیرش شده‌اند.


با عنایت به تصویب دستورالعمل پذیرش صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) طی مصوبه مورخ 04/08/1392 هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق سرمایه سپهر اندیشه به عنوان اولین EFT بورسی پذیرش، درج و در تاریخ 5/9/1392
عرضه گردید.


  تغییر طبقه‌بندی شرکت‌ها
براساس ماده 54 دستورالعمل پذیرش شرکت‌ها، بورس موظف است پایان اردیبهشت ماه هر سال اقدام به طبقه‌بندی شرکت‌ها براساس معیارهای تعیین شده در تابلوهای معاملاتی بازار اول و دوم نماید نتایج اقدامات به عمل آمده پس از تصویب طبقه‌بندی شرکت‌ها توسط هیات محترم پذیرش و همچنین پذیرش 7 شرکت طی سال 92 نشان دهنده حضور 317 ناشر بورسی در قالب 37 صنعت می‌باشد. براساس دستورالعمل پذیرش، شرکت‌های لغو پذیرش شده به فرابورس منتقل می‌شوند که امکان معاملات سهام این شرکت‌ها را فراهم می‌سازد. تعداد شرکت‌هایی که در سال 1392 اقدام به افزایش سرمایه کرده‌اند 103 شرکت و مجموع افزایش سرمایه آنها بالغ بر 158.861 میلیارد ریال بوده است.

کارگزاران بورس
در پایان سال 1392، تعداد 94 شرکت کارگزاری فعال با 1191 ایستگاه معاملاتی به خرید و فروش سهام اشتغال داشته‌اند که از این تعداد 90 کارگزاری در تهران و 4 کارگزاری در خارج از تهران فعالیت دارند. از میان شرکت‌های یادشده، 91 شرکت کارگزاری دارای مجوز انجام معاملات بر خط (online) 65 شرکت دارای مجوز مشاور پذیرش، 36 شرکت دارای مجوز مشاور عرضه، 56 شرکت دارای مجوز سبدگردانی و 51 کارگزار هم دارای صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بوده‌اند.


در سال 1392 مجوز تاسیس 228 ایستگاه معاملاتی جدید به منظور توسعه دسترسی به بازار صادر و تعداد 9 مجوز ایستگاه معاملاتی نیز باطل شده است.

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس

 

  تالارهای مناطق
تسهیل دسترسی به سامانه معاملاتی بورس در سایر استان‌ها، به نمایندگی از ارکان این بازار، فرهنگ‌سازی و آموزش سرمایه‌‌گذاران به منظور آشنایی با بازار به صورت برگزاری کلاس و کارگاه‌های آموزشی، همچنین ساخت برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی در تالارها و دفاتر منطقه‌ای بورس کمک به توسعه شبکه کارگزاری، انجام کلیه عملیات بازار سرمایه در استان‌ها صورت می‌پذیرد. از تعداد 40 تالار و دفتر منطقه‌ای بورس در سراسر کشور 21 تالار متعلق به بورس اوراق بهادار تهران و 19 تالار به کارگزاران تعلق دارد که مبلغ 366.615 میلیارد ریال معادل 38 درصد از کل ارزش معاملات در سال 92 را به خود اختصاص داده‌اند.


  مهم‌ترین  اهداف و برنامه‌های سال 1393
برنامه‌های معاونت ناشران
* برگزاری 4 میز صنعت
* افزایش سهام شناور آزاد
* عارضه‌یابی چهار صنعت
* الکترونیکی کردن ارتباط بین شرکت‌ها، مشاوران پذیرش و واحد پذیرش
* تهیه و به‌روز رسانی پایگاه اطلاعاتی از صنایع و شرکت‌های مختلف
*طراحی نرم‌افزاری جهت انجام وظایف نظارتی مدیریت اعضا
* اجرای مدل ارزیابی عملکرد در تالارهای مناطق

  برنامه‌های معاونت توسعه
* معرفی یک ابزار جدید به بازار
* امکان سنجی بهره‌گیری از ابزار مشتق مبتنی بر شاخص، مطالعه موردی: آتی شاخص – قرارداد اختیار معامله شاخص
* مطالعه ساز و کار صندوق‌های بازنشستگی اختیاری
*مطالعه راهکارهای افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
* بررسی اطلاعات موردنیاز متخصصان بازار حرفه‌ای فعال در موسسات مالی و فراهم کردن امکانات افشای اطلاعات
* مطالعه زیر ساختارهای بورس اوراق بهادار تهران و بازنگری مقررات مربوط
* تهیه گزارش‌های فصلی تحلیل در خصوص بازار وضعیت شرکت‌ها و نحوه گزارش دهی شرکت‌ها
* بررسی تطبیقی ساختار و مکانیزم‌های شرکت‌های کارگزاری در بورس تهران و سایر بورس‌ها
* طراحی صندوق‌‌های تامین مالی کوتاه‌مدت
* تهیه برنامه استراتژی بازاریابی بورس تهران
* بازنگری فرآیندها، رویه‌ها و شاخص‌های عملکردی
* اجرای نظام ارزیابی عملکرد فرآیندها براساس شاخص‌های عملکردی
* طراحی نظام مدیریت اطلاعات در شرکت (MIS)
* برگزاری حداقل 5 سمینار آموزشی در خصوص ابزارهای نوین مالی در تالارهای منطقه‌ای

برنامه‌های معاونت پشتیبانی
* جاری‌سازی و استقرار دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مصوب
* تدوین و آماده‌سازی دستورالعمل‌ها و شیوه‌‌نامه‌های مورد نیاز (کارراهه‌های شغلی، ارزیابی، پیمانکاران)
* اجرای طرح‌های توسعه‌ای در راستای نظام‌های منابع انسانی
* طراحی سیستم تهیه صورت‌های مالی
* پیاده‌سازی محاسبه حق دسترسی کارگزاران به طور شناور و ثبت سند اوراق مشارکت به طور سیستمی
* تهیه صورت‌های مالی براساس استانداردهای بین‌المللی حسابداری
* افزایش سرمایه از 450 میلیارد ریال به 100 میلیارد ریال طی سال‌های 93 و 94
* تهیه و تدوین راهکارهایی جهت اخذ مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذاری
* ارزیابی و ارتقای سامانه‌های نظارتی و تهیه RFP جهت اجرا و پیاده‌سازی
* اجرای فاز سوم سامانه درآد
* طراحی فرآیندها و پیاده‌سازی خدمات فناوری اطلاعات (ITIL)
* فروش اطلاعات به vendor خارجی (اخذ مجوز فروش اطلاعات و اجرایی نمودن آن)
برنامه‌های معاونت بازار
* بازنگری آیین‌نامه و رویه‌های معاملاتی

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------