حرکت اونس زیر سایه تحولات عراق



اخبار ,اخبار اقتصادی ,طلا

 

اخبار اقتصادی -  حرکت اونس زیر سایه تحولات عراق

در هفته‌ میلادی گذشته تحولات سیاسی در عراق و اظهارات مقامات ارشد آمریکایی همراه با انتشار گزارش‌هایی از اوضاع اقتصادی آمریکا، اروپا و چین نوساناتی را در نرخ برابری ارزها و کالاها از جمله طلا موجب شد.

 اولین روز هفته گذشته با انتشار گزارشی دال بر کاهش فعالیت اقتصادی در منطقه پولی یورو آغاز شد که به‌دلیل کاستن از ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران، بازارهای سهام را از رونق انداخت. در این میان با اینکه گزارش‌هایی از آمریکا و چین مثبت اعلام شدند اما آنقدر قوی به نظر نمی‌رسیدند که بتوانند فشار روبه پایینی را که بر بازارهای سهام پس از افزایش قبلی آنها وارد می‌آمد خنثی کنند.


 از زاویه دیگر گویی بینش دیگری هم بر جریان معاملات سایه ‌افکنده بود بر این اساس که بازارهای سهام بیش از حد رشد کرده‌‌اند و به یک ریزش نیاز دارند. در خصوص طلا باوجود پایین بودن سطح خرید فیزیکی این کالا در چین و هند، عواملی نظیر جذاب نبودن سهام و افت شاخص دلار همراه با سخنان جان کری و اوباما (که منجر به تشدید نگرانی‌ها از شرایط عراق شدند) تقاضای طلا به عنوان کالایی با حاشیه ایمنی بالاتر را فزونی بخشیدند.


بااینکه تحولات سیاسی در خاورمیانه تقاضا برای دارایی‌های پرریسک را در روز سه‌شنبه تحت‌الشعاع خود قرار داده بود، انتشار گزارش‌های رضایت‌بخشی از وضعیت کشورهای اروپایی و آمریکا تا حدی این ترس و اضطراب را تعدیل کرد و درنهایت با رونق بخشیدن به بازارها ارزش یورو را قوت بخشید. از سوی دیگر اگرچه اوضاع عراق موجب شد بهای طلا به بالاترین سطح خود در دو ماه اخیر برسد اما سرانجام بهبود بازارها و افزایش شاخص دلار بهای کالای گرانبهای یادشده را تنزل داد.

 

در روز چهارشنبه اعلام گزارش نهایی از رشد تولید ناخالص آمریکا که نشان داد کاهش آن فراتر از رقم اعلام‌شده پیشین بوده و اقتصاد کشور مزبور بیشترین میزان افت را از اوایل سال 2009 تجربه کرده است بازارهای سهام را با ریزش مواجه ساخت.


کاهش فوق از منفی یک به منفی 9/2 در حالی اتفاق افتاد که سرمایه‌گذاران انتظار افت تا حدود منفی 2 درصد را داشتند و درنتیجه کمی شوکه شدند. با این حال به نظر می‌رسید معامله‌گران سرمای هوا را عامل اصلی چنین اتفاقی می‌دانستند و در نتیجه به بهتر شدن شرایط در سه‌ماهه دوم امیدوار بودند.


از سوی دیگر از آنجاکه برخی اعتقاد داشتند چنین گزارشی ممکن است مانع از افزایش نرخ بهره در آینده نزدیک شود، از تقاضا برای دلار کاسته شد. همچنین با وجود نبود خریدار فیزیکی طلا در سطوح قیمت فعلی، خبر رشد منفی اقتصاد آمریکا بر بهای طلا افزود.
در حال و هوای فعالان بازار در روز پنج‌شنبه نیز اگرچه هنوز نوعی ابهام و عدم اطمینان به علت منفی بودن رشد GDP آمریکا احساس می‌شد، با این حال چند تن از مقامات آمریکایی بر ادامه روند بهبود در کشور مزبور تاکید داشتند.


در واقع اظهارات یکی از روسای بانک‌های مرکزی آمریکا مبنی بر اینکه بهتر شدن اوضاع این کشور احتمالا شرایط را برای افزایش نرخ بهره در اوایل سال 2015 مهیا خواهد ساخت فشار رو ‌به بالایی بر ارزش دلار وارد آورد. در‌خصوص معاملات طلا در روز پنج‌شنبه هم درحالی‌که درگیری‌ها در عراق همچنان تحت نظر بود، انتشار گزارش مطلوبی از بازار کار آمریکا، پایین بودن سطح خرید فیزیکی طلا، افت تقاضا از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا و نیز خبر کاهش 17 درصدی واردات طلای چین در ماه مه همراه با بستن موقعیت‌های خرید با هدف شناسایی سود از بهای طلا کاست.


در روز پایانی هفته، در پس‌زمینه ذهن افراد نوعی نگرانی نسبت به اوضاع اقتصادی آمریکا، اروپا و چین وجود داشت که بر محافظه‌کاری آنها می‌افزود. به همین دلیل به‌رغم سخنان روز گذشته یکی از مقامات ارشد فدرال رزرو، قوت گرفتن این گمانه‌زنی که احتمالا بانک مرکزی آمریکا با توجه به وضعیت فعلی اقدام به بالا بردن نرخ بهره در آینده نزدیک نخواهد کرد برنرخ برابری یورو به دلار افزود.


به علاوه درحالی‌که از یک سو افزایش شاخص تمایلات مصرف‌کنندگان در آمریکا نشان می‌داد سرمایه‌گذاران امیدوار هستند اقتصاد آمریکا در سه‌ماهه دوم سال جاری شرایط بهتری را تجربه کند از سوی دیگر نگاهی نیز به اوضاع عراق داشتند و آن را پیگیری می‌کردند.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------