دمای بازار ارز پایین آمد



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار ارز

 

اخبار اقتصادی - 4 تغییر در عرضه و تقاضا که پشتوانه افت دلار شد
دمای بازار ارز پایین آمد

قیمت دلار در بازار آزاد به سطح قیمتی هفته‌های آخر فروردین بازگشت.

بر اساس مشاهدات میدانی و اعلام سایت‌های خبری، روز گذشته قیمت دلار تا سطح 3 هزار و 100 تومان پایین آمد. این سطح قیمت در مقایسه با روز پیشین یعنی یکشنبه، حدود 30 تومان افت را نشان می‌داد. با ثبت این كاهش، دلار در سه روز ابتدایی هفته جاری در مجموع 70 تومان افت قیمت را تجربه کرده است.


اتفاقی که برخی تحلیلگران آن را با رخدادهای آبان و آذرماه سال قبل تشبیه می‌کنند. در آن مقطع، باور بازار بر این بود که بین ایران و غرب توافقی حاصل خواهد شد و همین انتظار، موجب شد نرخ ارز در یک روند کاهشی قرار گیرد. با حصول توافق، قیمت‌ها در بازار به یکباره کاهش جدی یافت؛ به‌طوری‌که سکه در یک روز 40 هزار تومان ارزان شد و دلار نیز در آخرین ماه پاییز به نرخ‌های ابتدای این فصل فروش رفت.

 

بر همین مبنا رفتار امروز بازار ارز نیز در چارچوب زمانی قبل از مذاکرات ژنو که به توافق موقت منجر شد، تحلیل می‌شود. فعالان بازار نیز این گفته را تایید می‌کنند؛ به اعتقاد آنان تعیین یک بازه زمانی دوهفته‌ای برای مذاکرات، نشانه‌ای از عزم دو طرف برای توافق نهایی است. با این نگرش، قیمت ثبت شده برای دلار که شاخص بازار ارز به حساب می‌آید، 3 هزار و 100 تومان گزارش شده است. فاصله خرید نیز از سوی صرافان با 20 تومان اختلاف، 3 هزار و 80 تومان در نظر گرفته شده است؛ علامتی که نشان می‌دهد بازار فعلا به این قیمت‌ها باور دارد. نرخ حواله‌ها نیز روز گذشته در بازار کاهش یافته بود و تا 3 هزار و 15 تومان
و حتی 3 هزار و 10 تومان نیز افت کرد.


 قیمت‌های بی‌سابقه در 78 روز گذشته
قیمت 3 هزار و 100 تومانی برای فروش نقدی دلار در 78 روز اخیر بی‌سابقه بوده است. آخرین بار در 22 فروردین ماه سال‌جاری، بهای دلار کمتر از این سطح قرار داشت. با منفی شدن تغییرات دلار در روز گذشته یک رکورد دیگر نیز ثبت شد. دلار در تابستان سال‌جاری هیچ روز مثبتی را پشت‌سر نگذاشته و اگر پنج‌شنبه هفته گذشته مستثنا شود، در تمام روزهای سپری شده از تابستان، دلار روند نزولی را در روزهای کاری تجربه کرده است. در واقع از آغاز تیرماه سال‌جاری، حدود 110 تومان از ارزش دلار کاسته شده است. روند طی شده در ابتدای این فصل، کاملا در تضاد با روند مشابه در فصل گذشته است.

 

نرخ دلار در روزهای ابتدایی بهار سال‌جاری روند صعودی در پیش گرفته بود و در نیمه اردیبهشت به بیشترین مقدار خود رسید. بر اساس گزارش‌ها، بیشترین قیمت دلار درسال‌جاری؛ 3 هزار و 325 تومان در تاریخ 13 اردیبهشت به ثبت رسید، اما مقایسه قیمت‌ها در آن تاریخ با رکوردهای کنونی، کاهش 7/6 درصدی قیمت دلار را نشان می‌دهد. حرکت قیمت دلار در سال‌جاری به یک نمودار «سهمی شكل» شبیه است که می‌توان به 2 دوره صعودی و نزولی تقسیم‌بندی کرد. دوره نخست که دلار در مسیر افزایشی حرکت می‌کرد، از ابتدای سال‌جاری شروع شد و تا نیمه اردیبهشت ماه ادامه یافت، پس از آن قیمت دلار طی یک ماه مسیر کم نوسانی را پشت‌سر گذاشت؛ اما از اواسط خردادماه سال‌جاری، دلار در مسیر کاهشی قدم گذاشت.


 رمز و راز نزول
روند دامنه‌دار نزول در بازار با یک سوال ازسوی برخی ناظران بازار روبه‌رو است. چه عاملی در بازار موجب شده که ارز در شیب نزول قرار گیرد؟ کارشناسان در مقدمه پاسخ به این سوال، به تبیین ساختار بازار ارز می‌پردازند.


در بازار ارز ايران، صادرات نفتي به‌عنوان مهم‌ترين بخش صادرات، اصلي‌ترين منبع كسب درآمدهاي ارزي بود. البته بايد توجه کرد كه درآمدهاي ارزي حاصل از صادرات نفت به‌طور مستقيم به بازار ارز عرضه نمي‌شد؛ بلكه عرضه آن به بازار ارز از مسير اعمال سياست ارزي بود. سياست ارزي نيز ازطريق مديريت عرضه ارز توسط دو مرجع اصلي شامل مقامات دولت و بانك مركزي اعمال مي‌شود.

 

درواقع اين سياست‌هاي دولت در زمينه مديريت ذخاير حساب ذخيره ارزي است كه تعيين مي‌كند چه ميزان از درآمدهاي نفتي وارد چرخه اقتصاد كشور شود و در راستاي آن، سياست‌هاي بانك مركزي در مديريت ذخاير ارزي بانك مركزي تعيين مي‌كند كه چه ميزان از درآمدهاي نفتي كه به واسطه سياست مالي دولت وارد چرخه اقتصاد شده است، به بازار ارز عرضه شود. درمجموع، نحوه مديريت درآمدهاي ارزي حاصل از صادرات نفت توسط دولت و بانك مركزي، نقش ويژه‌اي در بازار ارز و تعيين نرخ ارز دارد، البته قدرت مانور سياست‌هاي دولت و بانك مركزي در عرضه ارز، تا حد بالايي به وضعيت درآمدهاي نفتي و ذخاير ارزي وابسته است. درواقع زماني كه درآمدهاي نفتي در سطح بالايي قرار دارد و ذخاير ارزي انباشت شده است، دولت از نقش مسلط در بازار ارز برخوردار است و مي‌تواند با تغيير عرضه ارز، قیمت دلار را به دلخواه خود تغيير دهد، اما زماني كه درآمدهاي نفتي كاهش يابد و ذخاير ارزي نيز در وضعيت مناسبي نباشد، قدرت مانور دولت براي عرضه ارز و كنترل نرخ ارز كاهش مي‌يابد و درنتيجه، در چنين دوره‌هايي نرخ واقعي ارز افزايش خواهد يافت. در سال‌های اخیر به‌دلیل اعمال برخی محدودیت‌ها و نبود ذخیره مناسب ارزی، مدیریت ارز از تسلط دولت خارج شده بود. پس از استقرار دولت جدید و خوش‌بینی به بهبود وضعیت، از حجم نوسانات بازار در ابتدا کاسته شد.

 

برخی سیاست‌های اصلاحی نیز زمینه سفته‌بازی در بازار را کاهش داد. توافق‌های سیاسی نیز محرکی بر تشدید این روند شد. در حال حاضر نیز بازار به استقبال مذاکرات رفته است. کارشناسان درمجموع عوامل زیر را در کاهش نرخ دلار دخیل می‌دانند:


1-در شرایط کنونی تا زمان مشخص شدن نتیجه مذاکرات، متقاضیان واقعی ارز برای واردات، تا حد ممکن تقاضای خود را به تعویق می‌اندازند تا در اثر گشایش صورت ‌گرفته، با قیمت پایین‌تر امکان خرید ارز فراهم شود. نشانه‌های این امر، کاهش شدید حواله‌های ارزی در صرافی‌ها است.


2 - تقاضای سفته‌بازی، از ورود به بازار و خرید جدید خودداری می‌کند و حتی نسبت به خروج از بازار و فروش ارز موجود خود اقدام می‌کند تا از ضرر بیشتر جلوگیری کند.


3- صادرکنندگان غیر‌نفتی تمام ارز صادراتی خود را به فروش می‌رسانند و برخلاف گذشته، از انباشت آن خودداری می‌کنند.


4- به‌دلیل آزاد‌سازی برخی از منابع توان دولت و بانک مرکزی در بازار افزایش یافته و از این مسیر مدیریت نرخ به شکل مطلوب‌تری نسبت به گذشته صورت می‌گیرد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------