آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران: اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم

عباس آرگون، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، درباره لزوم تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه گفت: در خصوص تعطیلات پایان هفته…

توافق جدید برقی ایران-ترکمنستان



اخبار ,اخبار اقتصادی ,توافق جدید برقی ایران با ترکمنستان

 

اخبار اقتصادی - آغاز مذاکرات برقی با خارجی‌ها؛
توافق جدید برقی ایران-ترکمنستان/ احتمال امضای 2.3 میلیارد دلار قرارداد برقی

قائم‌ مقام وزیر نیرو با اشاره به اجرای 70 پروژه آب و برقی توسط ایران به ارزش 3.8 میلیارد دلار در کشورهای مختلف جهان از توافق ایران و ترکمنستان برای ترانزیت برق خبر داد و اعلام کرد: مذاکره با خارجی‌ها برای اجرای 2.3 میلیارد دلار پروژه برقی در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل محصولی با تشریح برنامه‌های جدید صادرات خدمات فنی و مهندسی صنایع آب و برق به عنوان یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی، گفت: یکی از سیاست‌های مهم اقتصادی کشور، اتخاذ رویه عدم وابستگی به ارز حاصل از فروش منابع نفتی بوده كه همواره مورد تاكيد مقام معظم رهبری به‌ویژه در بحث اقتصاد مقاومتي است.

قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل با تاکید بر اینکه تشدید تحریم‌های بین‌المللی در سال‌های اخیر، صادرات نفت را با مشکلات جدی مواجه کرده است، گفت: کشور به‌دلیل تقلیل منابع ارزی نیازمند به آن است که درآمدهای ارزی خود را از منابع و مجاری دیگري به دست بیاورد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه با تمام محدويت‌هاي ناشي از تحريم شركت‌هاي ايراني صادركننده خدمات فني و مهندسي تاكنون در بيش از 40 كشور جهان فعاليت داشته‌اند، تصریح کرد: هم‌اكنون 70 پروژه مهم با اعتباری معادل سه میلیارد و 832 میلیون دلار در خارج کشور توسط شرکت‌های ایرانی در دست اجرا دارند.

وی با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون 224 پروژه خارج از کشور را به مبلغ تقریبی یک میلیارد و 508 میلیون دلار به پایان رسانده است، اظهار داشت: علاوه بر این 39 پروژه به ارزش دو میلیارد و 300 میلیون دلار در حال مذاکره است.

محصولی در ادامه با اشاره به بازار ترکمنستان و زمینه‌های همکاری در حوزه صنعت آب و برق، بیان کرد: ترکمنستان همسایه شمال شرقی ایران دارای منابع بزرگ گاز طبیعی قابل استفاده برای تولید انرژی الکتریکی است که به‌دليل داشتن ذخاير گازي فراوان، با جديت تمام توليد برق و صادرات آن در بازارهاي مصرفي را پيگيري مي‌کند.

قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر براي تركمنستان كشورهاي ايران، تركيه، عراق، پاكستان و افغانستان ازجمله كشورهاي هدف برای صادرات انرژي به شمار می رود، تبیین کرد:هم‌اکنون ترکمنستان دارای مقادير بالايي برق مازاد برای ترانزیت و صادرات است كه بهترین و ایمن‌ترین مسیر برای انتقال آن، مسیر ایران بوده و در این زمینه‌ها، ترکمنستان علاقه‌مندی خود را برای توسعه خطوط انتقال و تولید مشترک برق اعلام کرده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ایران با استفاده از ظرفیت‌های ترکمنستان می‌تواند حلقه ارتباطی برای صادرات مازاد برق این کشور باشد، یادآور شد: هم اکنون كشورهاي تركيه و ژاپن در زمينه احداث نيروگاه‌هاي جديد و خطوط انتقال، تامين تجهيزات، صادرات برق و تامين مالي پروژه‌ها فعاليت‌هاي گسترده‌اي در تركمنستان دارند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دیگر برای ورود صنعت‌گران آب و برق ایران به ترکمنستان، گفت: ایران می‌تواند در زمینه بازسازي نيروگاه‌هاي فرسوده ترکمنستان و افزایش بازده و ظرفیت آنها در بازار برق ترکمنستان حضوری فعال داشته باشد.

قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل درباره زمینه همکاری‌های آبی هم توضیح داد: پروژه‌هایی مانند احداث سد، خطوط انتقال آب، تصفيه‌خانه آب و فاضلاب، احداث ايستگاه‌هاي پمپاژ، كانال‌هاي آبياري و زهكشي ازجمله زمینه‌های همکاری در این بخش است.

وی با اشاره به ميزباني بازی‌های آسیایی سال 2017 توسط ترکمنستان و نياز به توسعه و بهبود زيرساخت‌ها و پروژه‌هاي توسعه شهري، خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي ايران می‌تواند با برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي، بازارهای رقابتي در این کشور را تصاحب کند.
اخبار اقتصادی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------