آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کارشناس خودرو: چراغ سبز افزایش قیمت خودرو داده شده

مسیح فرزانه، کارشناس خودرو، درباره علت افزایش قیمت خودرو گفت: سال گذشته در بهمن ماه بود که خودروساز‌های دولتی شامل پارس…

ثبات قیمتی خوراکی‌ها در سال گذشته



اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمتی خوراکی‌ها

 

اخبار اقتصادی - گزارش خرده‌فروشی بانک‌مرکزی نشان می‌دهد
ثبات قیمتی خوراکی‌ها در سال گذشته

جدیدترین گزارش بانک‌مرکزی از هفته منتهی به 6 تیرماه نشان می‌دهد که طی یک‌سال اخیر از تورم کالاهای خوراکی کاسته شده است.

بر اساس این گزارش، تورم سالانه برخی از گروه‌ها مانند «برنج» معادل 6/3 درصد، «گوشت قرمز» معادل 8/5 درصد، «گوشت مرغ» معادل 1/3 درصد و «روغن نباتی» معادل 9/3 درصد عنوان شده است. علاوه‌بر این در یک‌سال اخیر، تورم سالانه در دو گروه «حبوب» معادل منفی 7/14 و «سبزی‌های تازه» معادل منفی 3/3  گزارش شده و از سطح قیمت آنها طی یک‌سال اخیر کاسته  شده است.

 

گزارش جدید بانک‌مرکزی در بازه هفتگی نیز حاکی از آن است  قیمت اکثر کالاهای خوراکی بدون تغییر بوده است. براساس آمار منتشر شده، از یازده گروه مواد خوراکی، تورم هفتگی در 9 گروه کمتر از یک درصد و در 6 گروه معادل صفر درصد گزارش شده است.

بانک‌مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به 6 تیرماه سال‌جاری ارائه داد، این گزارش‌ها، تصویری از روند قیمتی یازده گروه کالایی مواد خوراکی را در مقیاس «هفتگی، ماهانه و سالانه» ارائه می‌دهد. این گروه کالاها شامل «لبنیات، تخم مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی» می‌شود.

 قیمت در 6 گروه ثابت ماند
جدیدترین گزارش بانک‌مرکزی نشان می‌دهد که در هفته مورد بررسی، قیمت در 6 گروه «لبنیات»، «برنج»، «حبوب»، «قند و شکر»، «چای» و
 «روغن نباتی» طی هفته ثابت مانده است. در بین این گروه‌ها قیمت روغن نباتی در بازه ماهانه نیز بدون تغییر بوده است. جزئیات قیمتی از کالاهای گروه نشان می‌دهد که قیمت «روغن نباتی مایع» در هر لیتر کمتر از 4 هزار و 900 تومان و قیمت یک حلب 5 کیلویی «روغن نباتی جامد» حدود 21 هزار و 500 تومان بوده است.


در هفته مورد بررسی قیمت چای ثابت ماند، اما طی یک ماه اخیر از بهای این گروه معادل 1/0 درصد کاسته شده است. در هفته مورد بررسی، هر بسته چای 500 گرمی به قیمت 15 هزار و 250 تومان عرضه شده است. در گروه حبوب تورم ماهانه معادل 2/0 درصد گزارش شده است، اما در بازه سالانه معادل 7/14 درصد از ارزش کالاهای این گروه کاسته شده است.

 

در این گروه «لپه» و «نخود» در قیاس با سایر کالاها، کاهش قیمت بیشتری را طی یک‌سال پشت سر گذاشتند. بر اساس آمار این گزارش، هر کیلو نخود در سال گذشته حدود 5 هزار و 900 تومان به فروش می‌رسید، اما قیمت آن در هفته مورد بررسی به حدود 4 هزار و 600 تومان کاهش یافته است.

 

همچنین قیمت هر کیلو لپه در سال گذشته معادل 7 هزار و 400 تومان بود، حال آنکه قیمت آن پس از یک‌سال به 5 هزار و 500 تومان در هر کیلو کاهش یافته است. سایر حبوبات نیز در بازه سالانه نیز کاهش قابل‌توجهی داشتند؛ اما به ارزش «لوبیا سفید» معادل 5/7 درصد و «لوبیا قرمز» معادل 3/1 درصد افزوده شده است.

 رشد ماهانه بهای تخم مرغ
بر اساس گزارش خرده‌فروشی بانک‌مرکزی، در هفته منتهی به 6 تیرماه، تورم هفتگی تنها در دو گروه «تخم مرغ» و «گوشت قرمز» بالای صفر بوده است. بر این اساس، طی هفته 9/5 درصد به قیمت گروه تخم‌مرغ افزوده شده است. آمارها نشان می‌دهد که در سه هفته اخیر، روند قیمتی در گروه تخم مرغ افزایشی بوده است. همچنین در بازه ماهانه نیز 5/22 درصد به ارزش این کالا افزوده شده است که در بین گروه کالاها بیشترین تورم ماهانه محسوب می‌شود. با وجود رشد بالای قیمت در بازه ماهانه، طی یک‌سال افزایش قیمت این کالا معادل 2/10 درصد بوده است.

 

بر اساس آمارهای این گزارش، یک شانه تخم‌مرغ 2 کیلو گرمی، در این هفته حدود 8 هزار و 900 تومان عرضه شده است، حال آنکه قیمت آن در هفته مشابه سال گذشته حدود 8 هزار تومان بوده است. در هفته مورد بررسی، گوشت قرمز نیز تورم هفتگی 5/0 درصدی را پشت سر گذاشت، اما تورم ماهانه این گروه منفی 4/0 درصد گزارش شده است.

 

علاوه‌بر این، در بازه سالانه نیز حدود 8/5 درصد به قیمت‌های این گروه افزوده شده است. در هفته مورد بررسی، قیمت «گوشت گوسفند» به 31 هزار و 900 تومان در هر کیلو رسید، همچنین هر کیلو «گوشت گاو و گوساله» به قیمت 32 هزار و 200 تومان به فروش رفت.

 کاهش قیمت میوه و مرغ
آمارهای بانک‌مرکزی در هفته مورد بررسی حاکی از آن است که قیمت در سه گروه «میوه‌های تازه»،«گوشت مرغ» و «سبزی‌های تازه» طی هفته کاهش داشته است. در بین این گروه‌ها؛ میوه‌های تازه با 7/1 درصد، بیشترین افت قیمتی را در بین گروه‌ها به نام خود ثبت کرده است. همچنین در بازه ماهانه نیز 9/7 درصد از قیمت این گروه کاهش یافته است. در بین میوه‌های این گروه؛ شلیل و آلو بیشترین افت هفتگی را به نام خود ثبت کرده‌اند.

 

قیمت هر کیلو شلیل از 11 هزار و 400 تومان به 9 هزار و 400 تومان طی هفته کاهش یافته، همچنین در این بازه زمانی قیمت هر کیلو آلو از 6 هزار و 600 تومان به 5 هزار و 500 تومان افت کرده است. قیمت هندوانه نیز در بازه زمانی هفتگی، ماهانه و سالانه افت کرده است. این افت در بازه سالانه معادل 2/31 درصد بوده است.

 

قیمت هر کیلو هندوانه سال گذشته معادل هزار و 150 تومان بوده است، حال آنکه هر کیلو هندوانه در هفته مورد بررسی به کمتر از 800 تومان کاهش یافته است. همچنین در بازه سالانه از قیمت طالبی نیز کاسته شده است، بر اساس این آمار، هر کیلو طالبی سال گذشته هزار و 850 تومان به فروش می‌رسید، اما قیمت این میوه پس از یک سال به هزار و 550 تومان در هر کیلو رسیده است.


همسو با کاهش قیمت میوه‌ها طی هفته، از سطح قیمتی گروه سبزی‌ها نیز 4/0 درصد کاسته شده است. علاوه‌بر این تورم ماهانه گروه سبزی‌ها منفی 4/3 درصد گزارش شده است. در بازه سالانه نیز 3/3 درصد از سطح قیمت این گروه کاسته شده است. در این هفته، قیمت گوجه فرنگی معادل 3/5 درصد کاهش یافت و بهای هر کیلو از آن به کمتر از هزار و 700 تومان رسیده است. همچنین خیار نیز کاهش قیمت 2/2 درصدی را طی هفته پشت سر گذاشت؛ هر کیلو خیار در این هفته حدود هزار و 700 تومان به فروش رفته است. در هفته مورد بررسی قیمت مرغ نیز معادل 5/0 درصد کاهش یافت.


 بر اساس این آمارها هر کیلو مرغ در این هفته به قیمت 6 هزار و 800 تومان به فروش رسید. قیمت مرغ نسبت به ماه گذشته تغییری نداشته؛ اما در بازه سالانه معادل 1/3 درصد به ارزش آن افزوده شده است. در هفته مشابه سال گذشته، قیمت هر کیلو مرغ 6 هزار و 600 تومان بود.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمتی خوراکی‌ها

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------