بنزین وارداتی بی‌کیفیت نیست



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بنزین وارداتی

 

اخبار اقتصادی - بنزین وارداتی بی‌کیفیت نیست

بنزین براساس مشخصاتی که شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی در اختیار امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران قرار می دهد، وارد کشور می شود.

 مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی درباره کیفیت بنزین وارداتی گفت: سبد بنزین وارداتی با کیفیت است و براساس استانداردهای شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و با تایید این شرکت وارد کشور می شود.

سید محسن قمصری با بیان این که واردات بر اساس استانداردهای مصرفی کشور انجام می شود، افزود: کشتی‌ها در زمان بارگیری و تخلیه توسط بازرسان مستقل کارشناسی می شوند و هیچ محموله ای خارج از استاندارد وارد کشور نمی شود و حتی در برخی موارد از استاندارد بالاتر است.

وی افزود: بر اساس استاندارد شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، باید آروماتیک بنزین وارداتی ۴۵ درصد، بنزن پنج درصد، گوگرد ۱۰۰۰ پی پی ام باشد، البته کیفیت بنزین وارداتی بهتر از این است، به‌طوری که آروماتیک آن ۲۵ درصد، بنزن ۱٫۲ درصد، گوگرد ۱۰۰ پی پی ام و اکتان بین ۹۲ تا ۱۰۰ است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه تحریم‌های وضع‌شده برای واردات بنزین همچنان برقرار است، افزود: ایران قادر به مذاکره مستقیم با پالایشگاه‌ها برای دریافت بنزین نیست و واردات این فرآورده از طریق واسطه‌ها انجام می‌شود که این شرایط از پیامدهای تحریم است.

بنزین توزیعی تهران و کرج مطابق با استاندارد یورو ٤ است
از سوی دیگر، آزمایش‌های انجام شده بر روی بنزین‌ توزیعی در تهران و کرج نشان می دهد بنزین عرضه شده در جایگاه‌های سوخت با معیارهای استاندارد یورو ٤ مطابقت دارد.

یوسف رشیدی، رئیس سازمان ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سنجش و آزمایش‌های سازمان حفاظت محیط زیست نشان می‌دهد که بنزین توزیعی شهر تهران و کرج براساس استانداردهای یورو ٤ است.

وی افزود: هرچند قرار بود اولین گزارش سازمان حفاظت محیط زیست از وضعیت بنزین توزیعی در کلانشهر تهران و کرج در مردادماه اعلام شود، اما این سازمان با نمونه‌گیری‌هایی که از بنزین توزیعی در این دو کلانشهر انجام داده به این نتیجه رسید که این بنزین‌ها مطابق با استاندارد یورو ٤ است.

رئیس سازمان ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است بنزینی که در کشور توزیع می‌شود باید استاندارد باشد، اما از آنجا که بنزین پتروشیمی‌ها دارای بنزن و آروماتیک بالایی هستند و استفاده از آنها برای سلامتی خطرناک است.

در همین رابطه نیز سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: سازمان حفاظت محیط زیست نمونه گیری‌هایی از بنزین توزیعی در دو کلان شهر تهران و کرج داشته که نتیجه آزمایش‌ها نشان می‌دهد بنزین‌های توزیعی با معیارهای استاندارد یورو ٤ مطابقت دارد.

براساس مصوبه هیئت دولت در اردیبهشت ماه سال جاری قرار شد سازمان حفاظت محیط زیست هر سه ماه یکبار بنزین توزیعی را با استاندارد یورو ٤ آزمایش و نتیجه را اعلام کند.

تولید بنزین و گازوییل پالایشگاه لاوان به استاندارد یورو ٤ می رسد

در همین حال، طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه لاوان تا پایان امسال به بهره برداری می رسد و به این ترتیب علاوه بر افزایش ٢٠ هزار بشکه ای ظرفیت پالایشی، کیفیت فرآورده های تولیدی این پالایشگاه به استاندارد یورو ٤ ارتقا می یابد.

این پالایشگاه در سال ١٣٩١ با خوراک حدود ٣٧,٤٥٦ هزار بشکه نفت خام در روز و ١٣.١٦٦ هزار بشکه میعانات گازی در مدار تولید بوده است.

بر اساس این گزارش، میزان تولید فرآورده های این شرکت پالایشی در سال ١٣٩١ نسبت به سال قبل به علت افزایش خوراک نفت خام و به ویژه میعانات گازی نزدیک به ٣٤,٦ درصد رشد داشته است.

طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه لاوان با هدف تولید روزانه ١,٩ میلیون لیتر بنزین، ٣٠٠ هزار لیتر نفت گاز، ٢٠٠ هزار لیتر گاز مایع و یک میلیون لیتر سوخت جت از سال ١٣٩١ در دست اجراست.

در این طرح که تا پایان امسال به اتمام می رسد، علاوه بر افزایش ٢٠ هزار بشکه ای ظرفیت پالایشگاه لاوان، کیفیت فرآورده های تولیدی به استاندارد یورو ٤ ارتقا می یابد.

در طرح مذکور، افزایش ظرفیت واحد تقطیر در اتمسفر، احداث واحد تقطیر در خلا، واحد تصفیه هیدروژنی و ایزومریزاسیون نفتای سبک، واحد تصفیه هیدروژنی سوخت جت و نفت گاز و واحد بازیافت گوگرد و سرویسهای جانبی منظور شده است.

به پایه این گزارش، با بهره برداری کامل از این طرح، مجموع ظرفیت نهایی تولید بنزین با استاندارد یورو ٤ پالایشگاه لاوان به روزانه ٢,٨ تا ٣ میلیون لیتر، نفت گاز به حدود ٣.٩ تا ٤ میلیون لیتر در روز، سوخت جت یک میلیون لیتر و گوگرد گرانول به ٢٥ تا ٣٠ تن افزایش می یابد. 

اخباراقتصادی - فرارو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------