پینگ‌پنگ در بازار دلار



اخبار ,اخبار اقتصادی ,دلار

 

اخبار اقتصادی - پینگ‌پنگ در بازار دلار

نرخ آزاد دلار در روزهای گذشته، در یک محدوده مشخص «رفت‌وبرگشت» داشته است. در این روزها شاخص بازار ارز در یک کریدور قیمتی قرار گرفته و در حدفاصل کف و سقف قیمتی مشخص در نوسان بوده است.

کارشناسان معتقدند مهم‌ترین عامل تاثیر‌گذار در نوسانات اخیر بازار ارز، اخبار مثبت و منفی مذاکرات هسته‌ای بوده است که موجب شده با دریافت هر نشانه مثبت یا منفی، دلار به‌صورت پینگ‌پنگی در این کریدور حرکت کند. به گفته تحلیلگران تازمانی که عامل قوی و شفافی در بازار ظهور نکند انتظار براین است که نرخ دلار از این کریدور قیمتی  خارج نشود.
دلار این هفته را نیز با 30 تومان کاهش آغاز کرد.


 گزارش‌ها از بازار ارز حاکی از آن است که «رفتار پینگ‌پنگی» و «رفت و برگشت قیمتی» روز گذشته نیز تداوم داشته است. روند بازار ارز در روزهای گذشته به این شکل بوده که دلار در یک کریدور قیمتی دارای سقف و کف مشخص قرار گرفته است که هنگام برخورد با کف این کریدور، قیمت به سمت بالا حرکت می‌کند و رسیدن به سقف قیمتی نیز کاهشی معکوس را به همراه دارد.

   پنجمین هفته کاهشی ارز؟
دلار اولین روز کاری هفته را با کاهش قیمت نسبت به انتهای هفته گذشته شروع کرد. بر اساس گزارش‌ها، نرخ دلار در ابتدای روز گذشته 3 هزار و 130 تومان در تابلوها درج شد، اما این قیمت پایدار نبود و پس از چند ساعت حدود 15 تومان از آن کاسته شد. این افت قیمت باعث شد صرافان راسته بازار، نرخ 3 هزار و 115 تومان را در ادامه ساعات کاری روی تابلوهای خود ثبت کنند تا مجموعا، هفته جاری نیز با کاهش آغاز شود.

 

در ابتدای هفته گذشته نیز حرکت دلار با کاهش قیمت آغاز شد. این روند، نرخ دلار را تا سطح حمایتی 3 هزار و 100 تومان نیز رساند، اما قیمت دلار در انتهای هفته گذشته و در واکنش به برخی از اخبار منتشر شده مثل اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا، تغییر جهت داد و روند افزایشی در پیش گرفت. کارشناسان در توضیح نوسان‌های اخیر دلار، مهم‌ترین عامل اثرگذار فعلی را «اخبار مثبت و منفی مذاکرات هسته‌ای» عنوان می‌کنند.

 

به عقیده این کارشناسان، نوسانات قیمت دلار در ادامه مذاکرات نیز در یک سطح مشخص صورت می‌پذیرد؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد «نگاه بازار به مذاکرات»، در روزهای آینده هم در صدر مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار قرار خواهد داشت.


در این رابطه، روز گذشته نیز دیدارهایی بین مقامات ایرانی با اعضای 1+5 برای بررسی ادامه نگارش متن توافق جامع هسته‌ای صورت گرفت. همچنین در روزهای اخیر «عباس عراقچی»، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز ابراز امیدواری کرده که «طرفین تا پایان مذاکرات وین 6 به یک توافق جامع دست پیدا کنند.»

 

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان نیز طولانی بودن این دور از مذکرات را یک علامت مثبت در جهت حصول این توافق عنوان کرده‌اند. این دور از مذاکرات در تاریخ 11 تیرماه، چهارشنبه هفته گذشته، آغاز شده و قرار‌است تا 29تیرماه ادامه یابد. بنابراین به‌نظر می‌رسد در روزهای آتی نیز «اخبار ژنو» یکی از مهم‌ترین عواملی باشد که مختصات بازار ارز را تعیین کند.

کریدور قیمتی بازار ارز
کارشناسان ارزی معتقدند در روزهای گذشته، شاخص بازار در یک «کریدور» قرار گرفته که دارای سطح و کف مشخصی است و نوسانات این روزهای بازار نیز در این بازه مشخص خلاصه می‌شود. در نتیجه، عواملی که زمینه خروج بازار از این بازه مشخص را فراهم می‌کند، به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شود.

 

بر این اساس، اگر اخبار مهمی از وین مبنی ‌بر دستیابی به یک توافق جامع هسته‌ای منتشر شود، این موضوع باعث می‌شود بازار از کف قیمتی خود عبور کند. از سوی دیگر، اگر این احساس به وجود آید که فضای حاکم بر مذاکرات طبق سناریو‌های از پیش تعیین‌شده حرکت نمی‌کند، احتمالا سقف قیمتی بازار نیز خواهد شکست و دلار از این سطح عبور خواهد کرد. همسو با کاهش قیمت آزاد ارز، در روز گذشته از بهای سکه و طلا نیز کاسته شد. قیمت سکه بهار آزادی با کاهش 3 هزار تومانی نسبت به انتهای هفته گذشته به 956 هزار تومان رسید و هر گرم طلای 18 عیار نیز در بازار به قیمت 97 هزار و 100 تومان معامله شد.

   18 تومان افزایش در 6 روز
همچنین روز گذشته بانک مرکزی نیز در ادامه روند افزایشی خود، قیمت رسمی ارز را 60 ریال افزایش داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی 6 روز گذشته، قیمت رسمی ارز از حدود 2563 تومان به حدود 2581 تومان رسیده که 18 تومان افزایش را نشان می‌دهد.

 

چنین رشدی، تنها در روزهای ابتدایی فروردین‌ماه سابقه دارد. در دو هفته کاری ابتدایی از نخستین ماه سال، بانک مرکزی قیمت رسمی ارز را حدود 40 تومان افزایش داد و به سطح 2550 تومان رساند، اما با شروع نوسان‌های افزایشی در بازار غیررسمی، افزایش نرخ رسمی متوقف شد. به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی مجددا در روزهای اخیر با مشاهده کاهش قیمت در بازار ارز، زمینه را برای تعدیل نرخ رسمی خود مناسب دیده است تا به سمت یکسان کردن نرخ رسمی خود با نرخ ارز در نظر گرفته شده در بودجه (2650تومان) گام بردارد.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------