آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

افق مثبت طلای جهانی



اخبار ,اخبار اقتصادی ,طلای جهانی

 

اخبار اقتصادی - افق مثبت طلای جهانی

در هفته‌ میلادی گذشته پیگیری تحولات سیاسی در عراق همراه با انتشار گزارش‌هایی از اوضاع اقتصادی آمریکا، اروپا و چین منجر به بروز نوساناتی در نرخ برابری ارزها و نیز کالاها از جمله طلا شد.

اولین روز هفته میلادی در حالی آغاز شد که انتظار برای اعلام نتیجه گزارشی از بازار کار آمریکا که پیش‌بینی می‌شد نقش زیادی در جهت‌دهی به نگرش معامله‌گران داشته باشد بر احتیاط و محافظه‌کاری سرمایه‌گذاران افزوده بود.


 در واقع اگرچه آنها امیدوار بودند آمار و ارقام اقتصادی در این هفته مثبت باشد تا بلکه از نگرانی‌شان نسبت به روند رشد کاسته شود، با این حال از اتخاذ موقعیت‌های معاملاتی جدید به صورت جسورانه ممانعت می‌ورزیدند. در اروپا از آنجاکه نرخ تورم در ماه مه به 5/0 درصد (پایین‌ترین سطح خود از نوامبر سال 2009) رسید و تغییر چندانی از خود نشان نداد، مجددا افراد را متوجه ریسک ناشی از رکود و پیامدهای منفی آن بر اقتصاد منطقه پولی یورو کرد. به علاوه چنین گمانه‌زنی که احتمالا فدرال رزرو با توجه به کاهش اخیر تولید ناخالص داخلی آمریکا به این زودی‌ها اقدام به افزایش نرخ بهره نخواهد کرد فشار رو‌به پایینی بر شاخص دلار وارد ساخت.

 

  در بازار طلا با اینکه انتظار برای اعلام خبرهای مهمی از اوضاع آمریکا و اروپا معاملات سرمایه‌گذارانِ محتاط و درعین حال امیدوار را تاحدی محدود می‌کرد، احتمال حفظ نرخ بهره آمریکا در سطح پایین فعلی، افت شاخص دلار و رضایت‌بخش نبودن گزارش‌های مربوط به کشورهای پیشرو همراه با عدم برقراری ثبات در عراق و اوکراین بر بهای طلا باز هم افزود. انتشار گزار‌ش‌های مطلوبی از وضعیت بخش‌های تولیدی آمریکا و چین به عنوان دو اقتصاد بزرگ دنیا با مثبت کردن چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان به بازارهای سهام روز سه‌شنبه رونق بخشید.

 

بنا بر خبرها، فعالیت کارخانه‌های چین در ماه ژوئن برای اولین بار طی 6 ماه گذشته افزایش یافت و شاخص فوق در آمریکا نیز در حدی بود که بر امیدواری‌ها افزود. البته در اروپا از آنجاکه آمار و ارقام منتشر شده چندان مطلوب نبودند و این مساله که بانک مرکزی اروپا به سیاست‌های انبساطی خود ادامه خواهد داد، به افت نرخ برابری یورو به دلار انجامید.

 

در این روز بهبود چشم‌انداز رشد اقتصادی چین همراه با ادامه خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری مانع ریزش بهای طلا شد و قیمت آن را نزدیک به بالاترین سطح خود در 2 ماه اخیر نگه داشت؛ اگرچه فعالان این حوزه هم تحولات سیاسی در عراق و اوکراین را زیر نظر داشتند. ظاهرا خوش‌بینی این هفته سرمایه‌گذاران، در روز چهارشنبه بی‌پاسخ نماند و اولین گزارش از وضعیت نیروی کار در آمریکا مثبت اعلام شد تا بر چنین گمانه‌زنی صحه بگذارد که احتمالا شاهد بهبود اقتصاد آمریکا در نیمه دوم سال خواهیم بود. با اینکه خبر مذکور علاوه‌بر رونق بخشیدن به بازارهای آمریکا، دلار را نیز به رشد وا‌داشت، اما اوضاع در منطقه پولی یورو چندان رضایت‌بخش ارزیابی نشد به‌طوری‌که نگرانی‌ها از ادامه رکود، سایه سنگینی بر بازارهای سهام اروپا انداخت و نرخ برابری یورو به دلار تنزل یافت. 

 

در این روز به نظر می‌رسید هنوز قیمت طلا جهت حرکت بعدی خود را مشخص نکرده است. همچنین درحالی‌که میزان خرید فیزیکی طلا قوت چندانی نداشت، جریان ورودی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا برای دومین روز متوالی ادامه پیدا کرد و همچنان جریانات سیاسی در عراق پیگیری می‌شد. در روز پنج‌شنبه کاهش نرخ بیکاری آمریکا همراه با مطلوب بودن گزارش دیگری از وضعیت بازار کار کشور مزبور، خوش‌بینی افراد نسبت به روند بهبود در شرایط فعلی را دوچندان کرد. در واقع پس از افت غیرمنتظره رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه اول سال جاری، چنین خبری لازم بود تا ریسک‌پذیری را به بازارهای سهام بازگرداند و موجب شود تقاضا برای سرمایه‌گذاری در این حوزه جان‌ تازه‌ای به خود بگیرد.


  اونس در هفته پیش رو
اگرچه بهای طلا در هفته‌های اخیر به علت بروز تنش‌های سیاسی در اوکراین و عراق رشد چشمگیری را تجربه کرده با این‌ حال هنوز نتوانسته است از موانعی عبور کند که به‌واسطه برخی عوامل اقتصادی در برابر افزایش بهای آن ایجاد می‌شود.  همان‌طور که در هفته گذشته شاهد بودیم انتشار خبر مهم بهبود وضعیت بازار کار آمریکا و کاهش نرخ بیکاری تا پایین‌ترین سطح خود در 6 سال اخیر، سرمایه‌گذاران را نسبت به ارتقای شرایط اقتصادی امیدوار کرد و از تقاضا برای طلا به عنوان کالایی با حاشیه ایمنی بالاتر کاست. در هفته آینده سخنرانی برخی از مقامات ارشد فدرال رزرو و انتشار گزارش‌های مهمی از چین و نیز روند تحولات سیاسی در عراق از عوامل اصلی تعیین‌کننده قیمت طلا خواهند بود.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------