دوسال از وعده تحویل مسکن مهر گذشت/ انتظار یک میلیون و 300 هزار مستاجر



اخبار ,اخبار اقتصادی , مسکن مهر

 

اخبار اقتصادی - وقتی بانک مرکزی مخالفت می‌کند؛
دوسال از وعده تحویل مسکن مهر گذشت/ انتظار یک میلیون و 300 هزار مستاجر

از زمان وعده داده شده برای تحویل تمام واحدهای مسکن مهر دو سال می گذرد اما یک میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر هنوز درگیر تامین منابع مالی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، پروژه های مسکن مهر در سطح کشور همچنان با مشکلات زیربنایی و روبنایی روبرو هستند و باوجودیکه بخش زیادی از متقاضیان این واحدها از حدود 4 سال پیش در این پروژه ثبت نام کردند اما هنوز هم واحدها به آنها تحویل داده نشده است و هربار با دلایل مختلفی روند تامین خدمات و تکمیل واحدها به عقب می‌افتد.

براین اساس دولت دهم در اوایل ساخت مسکن مهر به مردم قول داده بود که با 5 میلیون تومان آورده در برخی شهرهای جدید از جمله پروژه صنعتی سازی در شهر جدید هشتگرد صاحب مسکن شوند ضمن آنکه این واحدها با سرعت بیشتری ساخته شده و به متقاضیان تحویل داده می‌شود اما با گذشت چند سال از این وعده این واحدها به مرحله ساخت و ساز نرسید.

در حال حاضر هم از 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر که ساخت آن از سوی دولت دهم آغاز شد؛ تنها یک میلیون واحد مسکونی تحویل داده شده است و مابقی این واحدها یا تکمیل نشده‌اند و یا اینکه هنوز در زمینه تامین زیرساخت‌های اولیه مانند آب، برق و گاز با مشکل مواجه‌اند.

در واقع یک میلیون و 300 هزار خانوار مستاجر در کشور به انتظار تحویل واحدهایشان هستند اما دولت با مشکلات مالی برای تامین بودجه زیرساخت‌ها و حتی تکمیل واحدها روبرو است که این موضوع باعث شده که تحویل واحدهای تمام شده هم انجام نشود.

این در حالی است که در صورت تامین خدمات زیربنایی در سایت‌های مسکن مهر، این پروژه‌ها با کمبودهای جدی در بخش خدمات روبنایی مواجه هستند و اغلب این سایت‌ها نیازهای اولیه مانند فروشگاه و درمانگاه ندارند و ساکنان باید برای تامین نیازهایشان کیلومترها مسافت را طی کنند.

مخالفت بانک مرکزی با ایجاد خط اعتباری مسکن مهر
از سوی دیگر دولت به دنبال افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر در برخی از سایت‌ها است که تحت تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی و هزینه‌های ساخت مسکن قرار گرفته است و نیاز به هزینه بیشتری دارد اما بانک مرکزی با اعطای خط اعتباری به مسکن مهر موافقت نمی‌کند، بنابراین این هم از عواملی است که مانع پیشرفت مسکن مهر می‌شود.

براین اساس بانک مرکزی اعلام کرده که 50 هزار میلیارد تومان خط اعتباری در اختیار مسکن مهر قرار گرفته است و بیش از این نمی‌توان این خط اعتباری را افزایش داد اما وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که ساخت مسکن مهر به رقمی بیشتر از این خط اعتباری نیاز دارد تا به اتمام برسد.

در حال حاضر تامین منابع مالی برای ساخت واحدها و تکمیل خدمات زیربنایی مهمترین علت عقب ماندن ساخت پروژه‌های مسکن مهر است و ساخت این واحدها را به خصوص در شهرهای جدید تهران با مشکل مواجه کرده است بطوریکه خریداران واحدها اعلام می‌کنند در برخی از سایت‌ها پروژه به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده است زیرا پیمانکاران پول کافی برای ادامه ساخت و ساز ندارند.

با این وجود، دولت اعلام کرده است که پروژه های مسکن مهر تا پایان سال 94 به اتمام می‌رسد وعده‌ای که قرار بود تاپایان سال 92 محقق شود و تمام واحدها به متقاضیان تحویل داده شود اما هنوز اتمام مسکن مهر درگیر نیازهای اولیه و پروژه‌های وزارت نیرو است.

اخبار اقتصادی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------