بازگشت دلار به محدوده نوسانی پیشین



اخبار ,اخبار اقتصاد ی,دلار

 

اخبار اقتصادی -  بازگشت دلار به محدوده نوسانی پیشین

قیمت دلار روز گذشته مجددا به کانال بالای 3100 تومانی منتقل شد تا نشان دهد در شرایط فعلی، قیمت‌های زیر این سطح حمایتی بیشتر از یک روز دوام نخواهد داشت. روز گذشته ششمین روز از دور جدید مذاکرات وین6 بود و به خاطر اینکه خبر جدیدی از نتایج اخیر این مذاکرات مخابره نشد، بازار بدون وجود محرک جدید به کار خود ادامه داد.

به این ترتیب،‌ به‌نظر می‌رسد افزایش 20 تومانی نرخ دلار در روز گذشته و بازگشت نرخ ارز به دامنه تغییرات قبلی، بیش از هر چیز در نتیجه عوامل «فنی» بوده است. همان‌طور که «دنیای اقتصاد» پیش از این اشاره کرده بود، به‌نظر می‌رسد نرخ دلار برای رسیدن به سطوح زیر 3100 تومان و رها کردن سطح نوسانی فعلی (3100 تا 3150 تومان) نیاز به محرک‌های قوی‌تری در مقایسه با عوامل اثرگذار فعلی دارد. در شرایط فعلی، نتایج مذاکرات در روزهای پیش‌رو همچنان مهم‌ترین عامل تعیین سطوح قیمتی و نوسانی ارز خواهد بود. روز گذشته بانک مرکزی نیز نرخ رسمی ارز خود را در ادامه مسیر افزایشی پیشین، بالا برد.

در بررسی بازارها، معمولا بین دو دسته عوامل یعنی عوامل «واقعی» (بنیادی یا اقتصادی) و عوامل «انتظاری» (ذهنی، روانی یا فنی) تمایزی در نظر گرفته می‌شود. در این دسته‌بندی، گفته می‌شود عواملی که ریشه در تحولات واقعی و اقتصادی (مثل تغییرات شاخص‌های اقتصادی یا سیاست‌های اقتصادی جدید) دارد، عوامل واقعی است و مواردی که بیشتر به فضای ذهنی معامله‌گران و موضع‌گیری آنها نسبت به سطوح قیمتی بستگی دارد، عوامل انتظاری است.

تحلیل‌هایی که با توجه به سطوح قیمتی و روندهای عددی شاخص‌ها صورت می‌گیرد به تحلیل‌های فنی یا تکنیکال معروف است. این نوع تحلیل‌ها نیز با وجود اینکه ریشه در عوامل واقعی و اقتصادی ندارد، به دلیل اینکه فضای انتظارات فعالان بازار نسبت به آینده قیمت‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، در دسته عوامل انتظاری قرار می‌گیرد. بر این اساس، می‌توان گفت موضع‌گیری بازار نسبت به سطح قیمتی 3100 تومان و ناتوانی قیمت برای عبور از این سطح به قیمت‌های پایین‌تر، تحت‌تاثیر عوامل «فنی» بوده است.

 

در تحلیل‌های فنی، به سطحی که قیمت در بازه‌ زمانی قابل‌توجهی، نمی‌تواند از آن کمتر شود، سطح «حمایتی» گفته می‌شود. به همین ترتیب، به سطحی که قیمت از آن بالاتر نمی‌رود و در واقع بازار در مقابل قیمت‌های بالاتر از آن مقاومت می‌کند، سطح «مقاومتی» گفته می‌شود. با توجه به نوسان‌های چند هفته اخیر که عمدتا قیمت دلار بین دو سطح 3100 تومان و 3150 تومان به‌صورت رفت‌وبرگشتی نوسان می‌کرد و رفتار «پینگ‌پنگی» در بازار ارز دیده می‌شد، می‌توان گفت سطح حمایتی فعلی دلار، 3100 تومان و سطح مقاومتی فعلی دلار، 3150 تومان است.

اما گذشته از این موضوع، در حال حاضر عامل «مذاکرات» مهم‌ترین عامل اثرگذار بر تغییرات بهای ارز است و در نتیجه، بازار بیش از هر چیز تحت‌تاثیر عوامل انتظاری حرکت می‌کند و حتی برخی از گزارش‌ها پیرامون تغییرات صادرات و واردات کشور یا شاخص‌های اقتصادی نیز، توان اثرگذاری بر بازار ارز را از دست داده‌اند. به‌عنوان مثال، آمارهای مربوط به جزئیات مقادیر «تجارت خارجی گمرکی در بهار» که در هفته گذشته منتشر شد، بیانگر صادرات 9/11 میلیارد دلاری و واردات 4/12 میلیارد دلاری در این فصل بود که می‌توان آن را حامل این پیام دانست که قیمت تعادلی ارز برای تراز تجارت خارجی غیرنفتی، کمی بیشتر از نرخ متوسط دلار در بهار (3205 تومان) خواهد بود. اما به دلیل وجود صادرات نفتی، تراز ارزی کشور حول این سطح قیمتی برقرار شده است. این موضوع می‌تواند حامل این پیام باشد که سطح تعادلی دلار بالاتر از مقادیر فعلی است.

 یکی از نکات قابل‌توجه دیگر در روند بازار دیروز ارز، ادامه افزایش نرخ رسمی ارز از سوی بانک مرکزی بوده است و نرخ رسمی دلار، 31 ریال دیگر افزایش یافت تا به حدود 2584 تومان برسد. بانک مرکزی در چند روز گذشته (به جز روز جمعه که به دلیل تعطیلی داخلی و روزهای شنبه و یکشنبه که به دلیل تعطیلی بازارهای خارجی، نرخ رسمی خود را تغییر نداد)، عمدتا نرخ رسمی خود را به‌صورت روزانه افزایش داده است. این موضوع موجب شده که در حدود یک هفته، نرخ رسمی ارز بیش از 20 تومان افزایش پیدا کند. به‌نظر می‌رسد که در صورت تداوم ثبات بازار غیررسمی و نرخ‌های آزاد، تعدیل نرخ رسمی ارز در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد تا ارز رسمی نیز به قیمت هدف‌گذاری شده 2650 تومانی برسد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------