وضعیت قیمت سبزی و میوه در بازار



اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت سبزی

 

اخبار اقتصادی - افزایش قیمت سبزی، کاهش قیمت میوه

آخرین گزارش بانک‌مرکزی در هفته منتهی به 13 تیرماه نشان می‌دهد که قیمت در چهار گروه «سبزی‌های تازه، گوشت مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات» افزایش یافته است. همچنین در این هفته از سطح قیمت‌های دو گروه «میوه‌های تازه و گوشت» نیز کاسته شده است.

بانک‌مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به 13 تیر‌ماه سال‌جاری ارائه داد. این گزارش‌ها، تصویری از روند قیمتی 11 گروه کالایی مواد خوراکی را در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه ارائه می‌دهد. این گروه کالاها شامل لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی می‌شود.

 بیشترین تورم هفتگی در «سبزی‌ها»
بر اساس آمار منتشر شده در گزارش خرده‌فروشی بانک‌مرکزی، در هفته مورد بررسی، افزایش قیمت در چهار گروه خوراکی بوده است. این گروه‌ها شامل «سبزی‌های تازه»، «لبنیات»، «تخم‌مرغ» و «گوشت مرغ» است. در بین این گروه‌ها، سبزی‌های تازه با تورم هفتگی 4/5 درصد، بیشترین «تورم هفتگی بین اقلام غذایی» را به نام خود ثبت کرده است. علاوه‌بر این، «تورم ماهانه» گروه سبزی‌ها نیز معادل 9/5 درصد گزارش شده است که تقریبا با تورم هفتگی برابری می‌کند؛ اما نکته قابل‌توجه این موضوع است که در این گروه «تورم سالانه» نسبت به تورم ماهانه و هفتگی، رقم کمتری گزارش شده است. این آمار می‌گوید طی یک‌سال گذشته تنها 3 درصد به قیمت‌های این گروه افزوده شده است.

 

این موضوع نشان می‌دهد که تا یک ماه پیش، قیمت‌های سبزی‌های تازه در مجموع برای حدود 11 ماه با کاهشی جزئی مواجه بوده است. به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل افزایش قیمت هفتگی این گروه رشد 4/15 درصدی قیمت «خیار» و 2/13 درصدی قیمت «کدو سبز» طی هفته بوده است.

هر کیلو خیار طی هفت روز با 300 تومان افزایش، حدود 2 هزار تومان در هر کیلو به فروش رفت. همچنین قیمت کدو سبز نیز با افزایش 200تومانی در هفته به 1900 تومان در هر کیلو رسیده است. علاوه‌بر این، با نگاهی به کالاهای این گروه می‌توان دریافت که قیمت برخی کالاهای این گروه طی یک‌سال گذشته کاهش یافته است. به‌عنوان مثال، قیمت هر کیلو «گوجه فرنگی» در سال گذشته 2 هزار تومان گزارش شده بود، حال آنکه قیمت این کالا در این هفته به 1700 تومان در هر کیلو کاهش یافته است. همچنین در این گروه، قیمت برخی کالاها طی یک‌سال گذشته افزایش یافته است.

 

بر این اساس قیمت هر کیلو «پیاز» در سال گذشته 1200 تومان گزارش شده بود، در حالی که هر کیلو پیاز در هفته مورد بررسی به قیمت 1500 تومان عرضه شد. «سیب‌زمینی» که یکی از کالاهای پرمصرف در سبد خانوار محسوب می‌شود، طی یک‌سال گذشته ثبات قیمت داشته است. بر این اساس قیمت این کالا در این هفته به 2200 تومان رسید که نسبت به سال گذشته تغییر قابل‌توجهی نداشته است.

    رشد بهای هفتگی در مرغ و تخم‌مرغ
 بر اساس آمار بانک‌مرکزی، در این هفته قیمت «گوشت مرغ» نیز معادل 2 درصد افزایش یافته است. این رشد قیمتی هفتگی در حالی است که در بازه ماهانه تغییر قیمت این کالا معادل صفر گزارش شده است. همچنین طی یک‌سال گذشته، 1/6 درصد به قیمت گوشت مرغ افزوده شده است. این موضوع نشان می‌دهد که مانند سبزی‌ها، تورم سالانه گوشت مرغ نیز یک رقمی شده است. هر کیلو گوشت مرغ در این هفته حدود 6 هزار و 900 تومان به فروش رسید. سال گذشته نیز قیمت این ماده پروتئینی حدود 6 هزار و 500 تومان در هر کیلو گزارش شده بود.

در این هفته قیمت «تخم‌مرغ» نیز معادل 6/1 درصد افزایش یافت، این در حالی است که رشد قیمتی در بازه زمانی ماهانه به مراتب رقم بیشتری و معادل 7/17 درصد گزارش شده است. در بین 11 گروه مواد خوراکی، تخم‌مرغ بیشترین تورم ماهانه را به نام خود ثبت کرده است. در ماه گذشته یک شانه تخم‌مرغ دو کیلویی به قیمت 7 هزار و 600 تومان به فروش می‌رسید. این در حالی است که قیمت یک شانه تخم‌مرغ در این هفته به 8 هزار و 800 تومان رسیده است.

در این گروه مقدار تورم ماهانه، از تورم سالانه بیشتر گزارش شده است. تورم سالانه تخم‌مرغ در این گزارش معادل 9/13 درصد گزارش شده است که 8/3 واحد درصد از تورم ماهانه کمتر است. در هفته مورد بررسی گروه لبنیات، چهارمین گروهی است که تورم هفتگی آن مثبت گزارش شده است. در این هفته 1/0 درصد به قیمت این گروه افزوده شده است که می‌توان گفت تقریبا قیمت‌های لبنیات در هفته پیش، بدون تغییر بوده است. رشد هفتگی بهای متوسط این گروه به دلیل افزایش 4/1 درصدی در قیمت «ماست غیر‌پاستوریزه» و 3/0 درصدی در قیمت «ماست پاستوریزه» بوده است.

 

در هفته گذشته برخی از خبرگزاری‌ها اخباری را مبنی بر افزایش 15 درصدی قیمت لبنیات منتشر کردند، اما به نظر می‌رسد در صورت صحت این تغییرات، تحولات قیمتی رخ‌داده در هفته مورد بررسی (هفته منتهی به 13 تیرماه) اعمال نشده است و در گزارش بعدی خرده‌فروشی شاهد افزایش قیمت هفتگی بیشتری در این گروه خواهیم بود.

    کاهش قیمت در میوه و گوشت
در این هفته، تورم هفتگی دو گروه میوه‌های تازه و گوشت کاهشی گزارش شده است. بر این اساس طی هفته 9/2 درصد از قیمت میوه‌های تازه کاسته شده است. این کاهش در یک ماه گذشته نیز رقم قابل‌توجهی بوده است، به نحوی که در این بازه زمانی 4/22 درصد از سطح قیمت این گروه کاسته شده است.

در بین کالاهای این گروه، میوه انگور بیشترین کاهش هفتگی را به نام خود ثبت کرده است. قیمت هر کیلو انگور با کاهش هزار تومانی طی هفته به 7 هزار و 200 تومان رسید. قیمت این میوه نسبت به ماه گذشته نیز کاهش قابل‌توجهی داشته است، بر اساس آمار منتشر شده، قیمت هر کیلو انگور در ماه گذشته 12 هزار تومان گزارش شده بود که نشان می‌دهد قیمت این میوه حدود 4 هزار و 800 تومان در هر کیلو کاهش یافته است. در این گروه از قیمت اکثر میوه‌ها طی یک ماه اخیر کاسته شده است و میوه‌های «نوبرانه» بیشترین کاهش را به نام خود ثبت کرده است. به‌عنوان مثال طی یک ماه اخیر 5/56 درصد از قیمت «سیب گلاب» کاسته شده است. قیمت هر کیلو از این میوه به 6 هزار و 300 تومان رسیده است.

 

در هفته مورد بررسی قیمت در گروه گوشت قرمز 6/0 درصد کاهش یافته است. قیمت هر کیلو گوشت گوسفند در این هفته به 31 هزار و 700 تومان رسیده است. در هفته منتهی به 13 تیرماه، به‌رغم نوسان قیمتی در 6 گروه مواد خوراکی، قیمت در پنج گروه طی هفته بدون تغییر بوده است. این گروه‌ها شامل «برنج»، «حبوب»، «قندوشکر»، «چای» و «روغن نباتی» می‌شوند.
اخباراقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------