واکنش خودروسازان به قیمت های جدید خودرو



اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت جدید خودروهای داخلی

 

اخبار اقتصادی - خودروسازان: کم گران کردیم

شورای رقابت در شرایطی قیمت جدید خودروهای داخلی را در ابتدای هفته جاری با افزایشی - به طور میانگین- 5/5 درصدی اعلام کرد که گویا این رشد قیمت نیز نتوانسته خودروسازان را راضی کند و آنها انتظاری بیش از اینها از شورا داشته‌اند.

آن‌طور که عبدالله بابایی مدیرفروش و بازاریابی ایران خودرو در گفت‌وگو با فارس عنوان کرده، خودروسازان به دنبال افزایش قیمتی حداقل 20 درصدی بوده‌اند اما شورای رقابت بین سه تا شش درصد به قیمت خودروهای تولید داخل افزود. انتظار خودروسازان برای افزایش قیمت حداقل 20 درصدی در حالی است که مردم و کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با همین گرانی سه تا شش درصدی نیز موافق نبوده و نسبت به آن معترض‌اند.

 

احتمالا خودروسازان نیز برای کاستن از اعتراض‌ها و تبرئه خود، می‌خواهند این‌طور القا کنند که شورای رقابت قیمت خودروها را کمتر از آنچه مورد نظر آنها (خودروسازان) بوده، افزایش داده‌اند. حالا ببینیم اگر قیمت خودرو حداقل 20 درصد گران می‌شد، نرخ جدید خودروهای داخلی به چه میزان بود. با توجه به روش محاسبه‌ای که شورای رقابت برای تعیین قیمت خودروهای داخلی در نظر گرفته و با احتساب 20 درصد افزایش قیمت فرضی، پژو 405 مدل SLX، قیمتی بیش از 33 میلیون تومان (2 میلیون و 750 هزار تومان بیش از نرخ فعلی) پیدا می‌کرد. همچنین قیمت پژو 206 تیپ 5 نیز با سه میلیون و 200 هزار تومان جهش، به 37 میلیون و 300 هزار تومان می‌رسید و رانا هم رشدی شش میلیون و 600 هزار تومانی را به خود می‌دید.

 

محاسبات نشان می‌دهد افزایش قیمت مدنظر خودروسازان، از پارس مدل ELX نیز خودرویی 44 میلیون و 300 هزار تومانی می‌ساخت، یعنی چهار میلیون و 300 هزار تومان بیش از قیمت فعلی. هرچند بحث افزایش قیمت 20 درصدی را ایران خودرویی‌ها مطرح کرده اند، اما اگر سایپا نیز چنین نظری داشت و شورای رقابت با آن موافقت می‌کرد، حالا پراید خودرویی 21 میلیون و 900 هزار تومانی بود (یک میلیون و 450 هزار تومان بیش از نرخ فعلی) و تیبا نیز با قیمتی برابر با 26 میلیون و 550 هزار تومان به دست مشتریان می‌رسید، یعنی دو میلیون و 350 هزار تومان بیش از قیمت فعلی آن.

اخبار اقتصادی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------