بورس به روزهای خوش برگشت



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس

 

اخبار اقتصادی  - بورس به روزهای خوش برگشت/ ثبت بهترین بازدهی برای بازار سرمایه در هفت ماه گذشته

بالاخره « خوشی» روی خودش را به بازار سرمایه نشان داد و بیشترین بازدهی در بازه زمانی هفت ماه گذشته را بورس تهران ثبت کرد.

بالاخره « خوشی» روی خودش را به بازار سرمایه نشان داد و بیشترین بازدهی در بازه زمانی هفت ماه گذشته را بورس تهران در هفته ای که سپری شد به ثبت رساند. بر این اساس بورس تهران رقم 6.3 درصدی را به عنوان بازدهی در هفته ای که سپری شد در صفحه های تاریخ حک کرد تا در کنار ورود دوباره  شاخص به کانال 73 هزار واحدی خبر خوشی از خود باقی گذاشته باشد.

برخی تحلیل گران بازار سرمایه بر این باور هستند که افزایش معاملات در کنار فعالیت مثبت گروه‌های پیشرو بازار سبب شد شاخص بازار سرمایه روند نزولی خود را تغییر مسیر دهد و بورس به سمت روزهای خوب گذشته گام بر دارد.

 

تغییر مسیری که با رشد 391 واحد شاخص بازار سرمایه اتفاق افتاد تا این شاخص خبر ساز در قله 7341 واحدی آرام گرفته باشد. قله ای که شاخص در پایان هفته جاری روی آن خبرسازی کرد به باور بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه مدیون تغییراتی است که برای تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی اتفاق افتاد و به دنبال آن ارز مبادله ای جای خود را به ارز آزاد سپرد تا بار دیگر رونق رخت بسته از این بخش بار دیگر به آن باز گردد. بر این اساس فروش محصولات پتروشیمی با ارز آزاد تاثیر مثبت بر روند معاملات بازار سرمایه دارد چرا که صنعت پتروشیمی وزن قابل توجهی در معاملات را به خود اختصاص می دهد.

گفتنی است در کنار تغییر مبنای قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی از ارز مبادله‌ای به ارز آزاد می توان به  ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهوری در رابطه با کاهش قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی نیز اشاره کرد که دست یاری به سوی بازار سرمایه دراز کرد و زمینه ساز روزهای خوب برای بورس شد.

اگرچه به روایت تحلیل گران بازار سرمایه می توان رد پای عوامل دیگر نظیر مثبت شدن فضای مذاکرات هسته ای را در روند رو به رشد بازار سرمایه مشاهده کرد اما بی تردید بیشترین عامل تاثیر گذار در صعودی شدن شاخص و بهبود وضعیت بورس به درخشش گروه های پتروشیمی ارتباط پیدا می کند. به طوریکه در روز پایانی معاملات بازار سرمایه درخشش گروههای پتروشیمی بر اثر تصمیماتی که دولت و مجلس توامان در راستای حمایت از بورس اتخاذ کردند از یک سو زمینه ساز جلوگیری از ریزش شاخص شود و از سویی دیگر رنگ سبز اکثر معاملات بازار را فراگیرد.

در بازارروز چهارشنبه بار دیگر پتروشیمی‌ها صدر نشین بودند و بیشتر تاثیر مثبت را بر روند رشد شاخص گذاشتند. به‌طوریکه نماد «تاپیکو» با 103 واحد رشد بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را گذاشت.

همچنین خودرویی ها  نیز دیگر شرکت هایی بودند که در هفته ای که گذشت در جلوگیری از ریزش شاخص نقش بسیزایی ایفا کردند. آنها نیز در معاملات روز چهارشنبه یک بار دیگر نقش آ،رینی خود را تکرار کردند به طوریکه با اعلام قیمت‌های جدید خودرو به معاملات این گروه برگشت و در روز چهارشنبه در همان ساعت های نخست آغاز معاملات روند صعودی داشت و حتی با صف خرید سنگین نیز مواجه شدند.
اخبار اقتصادی - خبرآنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------