كاهش قدرت خريد بازار ضيافت را راكد كرد



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار کالاهای اساسی

اخبار اقتصادی - كاهش قدرت خريد بازار ضيافت را راكد كرد

وضعیت بازار کالاهای اساسی حاكي از آن است؛ در حاليكه دهه اول ماه مبارک رمضان سپری شد، رکود ناشي از كاهش قدرت خريد مردم بسیاری از بازارها را فرا گرفته است

بازار مایحتاج عمومی مردم همچنان با نوسان همراه است. برخی نوسانات قیمت را خود دولت رقم زده‌ و برخی دیگر را تولیدکنندگان در سایه غفلت بازرسان به بار آورده‌اند.

يك دهه از ماه رمضان در حالي سپري شد كه به رغم همه ساله نوعي ركود در بازار كالا‌هاي اساسي مشاهده مي‌شود، ركودي كه فعالين بازار دليل آن را افزايش عرضه و كاهش قدرت خريد مردم عنوان‌ مي‌كنند.

بر اساس گزارش ميداني خبرنگار «نسيم»، قيمت كالا‌هاي اساسي در بازار از نوعي ثبات برخوردار هستند و بعضا در برخي موارد نرخ‌ها نه‌تنها افزايشي نسبت به ماه‌هاي گذشته نداشته، بلكه موارد كاهشي نيز بوده است. در اين بين مي‌توان به بهاي مرغ اشاره كرد كه پيش از ماه رمضان در برخي از روزها قيمتش به 7 هزار تومان هم رسيده بود ميانگين قيمتي آن در امروز 6400 تومان است.

كاهش 10 درصدي تقاضا در بازار
در اين باره رئيس انجمن صنفي مرغ تهران در گفتگو با «نسيم» از نوعي ركود در بازار سخن گفته و معتقد است كه ميزان تقاضا در بازار با افت 10 درصدي مواجه بوده كه مهم‌ترين دليل آن كاهش قدرت خريد مردم است.

محمد يوسفي بهاي هر كيلو مرغ زنده درب مرغداري را 4 هزار و 300 تومان اعلام كرد و افزود: همچنين هر كيلو مرغ كشته شده در مراكز عمده فروشي به قيمت 6 هزار 100 تومان و در واحدهاي صنفي به قيمت 6 هزار 300 تومان تا 6 هزار و 700 تومان به فروش مي‌رسد.

كاهش صادرات به عراق
وي با اشاره به ذخيره‌سازي 130 هزار تني مرغ از سوي شركت پشتيباني امور دام، افزود: در حاليكه همه ساله به دليل افزايش تقاضا 40 الي 50 هزار تن از اين ميزان به مضرف مي‌رسيد كه امسال ميزان استقبال از مرغ‌هاي منجد كه به قيمت 5 هزار و 500 تومان در سطح بازار و نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم كالا به فروش مي‌رسيد، بسيار پايين بوده است.

رئيس انجمن صنفي مرغ تهران كه قيمت واقعي و منطقي مرغ را 7 هزار و 500 تن مي‌داند، مي‌گويد: البته يكي ديگر از عوامل روند كاهشي را مي‌توان كاهش صادرات به عراق دانست.

در اين بين بر اساس گزارش بانک مرکزی قیمت گوشت قرمز گوسفند و گوساله در هفته‌ گذشته با كاهش مواجه بوده به طوري كه رئيس اتحاديه گوشت قرمز نيز در گفتگو با «نسيم» با بيان اينكه توليد داخلي جوابگوي نياز كشور است، مي‌افزايد: چنانچه خروج مجاز يا غير مجاز دام به خارج از كشور نداشته باشيم مي‌توان نسبت به تدوام وضعيت اين بازار اميد داشت.

مقدم‌نيا بهاي هر كيلو گوشت شقه‌اي بدون دنبه را در سطح بازار 27 هزار تومان اعلام كرد و اظهار داشت: همواره ميزان مصرف اين محصول در نيمه اول سال در مقايسه با نيمه دوم از يك روند كاهشي برخوردار بوده و تقاضا كاهش مي‌يابد.

وي بر اين باور است كه با توجه به كاهش قيمت دلار ديگر قاچاق همچون گذشته از جذابيت بالايي برخوردار نيست همين امر موجب شده تا مشكلي در تامين نياز كشور نداشته باشيم.

قندو شكر گران شد
بازار قند و شکر به عنوان یکی دیگر از اقلام مصرفی در سبد خانوار که البته در ایام ماه رمضان مصرفشان بیشتر می‌شود با  كمي افزایش قیمت مواجه شد به گونه‌ای در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم قند در بازار 2700 تا 3500 تومان و قیمت هر کیلوگرم شکر از 2200 تا حدود 3000 هزار تومان است.

همچنين روغن نباتی و روغن مایع به صورت مستقیم و غیر مستقیم در سبدغذایی مردم تأثیر دارد اين روزها بدون هيچ تغيير قيمتي در بازار عرضه مي‌شود و هيچ مشكلي از جهت از تامين و توزيع آن وجود ندارد. در عین حال، قیمت هر بطری شیر کم چرب 2200 تومان، قیمت هر بطری شیر پرچرب 2300 تومان، شیر کیسه‌ای یک لیتری 1500 تومان، خامه 1200 تومان، پنیر یو اف 4300 تومان و ماست دبه ای 7500 تومان است.
اخبار اقتصادی - نسیم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------