آخرین اخبار اقتصادی

بیت‌کوین ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید

هاوینگ مورد انتظار بیت‌کوین رخ داد و ارتفاع بلوک بیت‌کوین به ۸۴۰هزار رسید. به گزارش ایسنا، این رویداد که تعداد سکه‌های جدید…

زمان آزادسازی سهام عدالت



اخبار ,اخبار اقتصادی ,سهام عدالت

اخبار اقتصادی - آزادسازی ۱۵ درصد سهام عدالت تا اواسط امسال

معاون وزیر تعاون با بیان اینکه ۴۰.۵ میلیون نفر سهامدار نهایی سهام عدالتند، افزود: پیش‌بینی می‌شود تا اواسط امسال حدود ۱۵ درصد سهام عدالت در وجه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی آزاد شده و در اختیار مردم قرار گیرد

غلامحسین حسینی‌نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره فعالیت شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در کشور اظهار داشت: توزیع متعادل ثروت ملی و گسترش مالکیت در سطح عموم به منظور تأمین عدالت اجتماعی و ایجاد درآمد دراز مدت برای خانواده‌های کم‌درآمد از جمله مزایای سهام عدالت بود.

وی کاهش اندازه بخش دولتی و افزایش سهم بخش خصوصی و تعاونی در اقتصاد کشور از طریق واگذاری سهام شرکت های دولتی، ارتقاء کارایی بنگاه‌های اقتصادی و بهره وری منابع اقتصادی، انسانی و فناوری و افزایش رقابت پذیری در اقتصاد ملی را از دیگر مزایای عرضه سهام عدالت برشمرد و افزود: بند ج سیاست های ابلاغی اصل 44  مقام معظم رهبری (سیاست‌های کلی توسعه بخش های غیر دولتی از طریق واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی) پشتوانه اجرای این طرح بود.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: از 45.3 میلیون نفر مشمول شناسایی شده، حدود 42 میلیون نفر برای دریافت سهام عدالت در طول سال‌های گذشته ثبت نام شده‌اند و آخرین مرحله نیز که مربوط به شناسایی و ثبت نام کارگران فصلی و ساختمانی است، در حال انجام است.

وی با بیان اینکه از سال 1385 تاکنون درصدی از سهام 62 شرکت مشمول واگذاری در 8 صـنعت مهـم و راهبـردی کشـور، از جملـه پتروشیمی، پالایشگاهی، نیروگاهی، کانی‌های فلزی، خودرو، بانک‌ها، سیمان، فلزات اساسی به سبد سـهام عـدالت تخصـیص یافته است، ادامه داد: البته رشد بازار سهام موجب افزایش قیمت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شده است.

* 15درصد سهام عدالت آزاد می‌شود
حسینی‌نیا در پاسخ به سوالی درباره زمان معاملاتی شدن سهام عدالت گفت: نظر به اینکه جمعیت 41 میلیونی دریافت کننده سهام عدالت، تاکنون پولی بابت این سهام نپرداخته اند؛ بنابر این مصوبه مجلس برای تملک کامل سهام عدالت باید تا زمان اتمام اقساط سهام دریافتی از محل سود آن، منتظر بمانند با این حال، چون در قانون بودجه امسال دولت مکلف است، متناسب با مقدار اقساط تسویه شده مشمولان طرح از محل سود، سهام عدالت را آزاد کند؛ پیش‌بینی می‌شود تا اواسط سال 93 و با احتساب 50 درصد تخفیف اعمال شده برای خانواده های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، حدود 15درصد سهام عدالت در وجه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی آزاد شده و در اختیار مردم قرار گیرد که با این اتفاق مشمولان می‌توانند تا سقف سهام آزاد شده، آن را تملک یا خرید و فروش کنند.

وی، تغییر شخصیت حقوقی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، ثبت نزد سازمان بورس اوراق بهادار، تکمیل شناسائی مشمولان، نهائی شدن سبد سهام هر شرکت سرمایه گذاری استانی، افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه گذاری استانی و پذیرش در فرابورس را مراحل ورود سهام عدالت به بورس دانست و اضافه کرد:‌ سیاست‌ها در رابطه با سهام عدالت و تعاونی‌های شهرستانی آن به صورت شفاف مشخص و عملیاتی شود.

* 40.5 میلیون سهامدار نهایی سهام عدالت در کشور
وی بیان داشت: تاکنون 42 میلیون نفر در شـرکت‌هـای تعاونی شهرستانی سهام عدالت ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 40.5 میلیون نفر سهامدار نهائی شناخته شده‌اند و با نهایی شدن مشمولان طرح سهام عدالت، تخصیص نهایی سبد و اصـلاحات لازم در قرادادها و سامانه بورس اوراق بهادار نیز انجام خواهد شد و پس از تخصیص نهایی سبد سهام، شرکتهای سرمایه گذاری استانی بـا اخذ مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار و مطابق اصلاحیه قانون تجارت اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد مشکلات تعاونی‌های سهام عدالت گفت: عدم حمایت‌های قانونی و بلاتکلیفی، تاخیر در معاملاتی شدن و عدم امکان نقل و انتقال سهام عدالت، فقدان سرمایه لازم در تعاونی‌ها جهت انجام فعالیت‌های اقتصادی و عدم آشنایی برخی از مدیران شرکت‌های تعاونی با ضوابط و مقررات از مهمترین مشکلات این بخش است.

وی گفت: برای خودکفا شدن تعاونی‌ها، باید بانک توسعه تعاون، صندوق توسعه ملی و سایر بانک‌ها نسبت به تخصیص اعتبار کافی برای پرداخت تسهیلات به تعاونی‌هایی که قصد اجرای طرح‌های دارای توجیه اقتصادی هستند، اقدام کنند.

*تشکیل کمیته رفع مشکلات سهام عدالت
حسینی‌نیا خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و راهبردهای دولت تدبیر و امید مصمم به رفع مسایل و مشکلات تعاونی‌های سهام عدالت و بازتعریف نقش آنها در توسعه اقتصاد مولد مردمی است و برای این کار کمیته‌ای تخصصی زیر نظر قائم‌مقام وزیر تشکیل شده و مشغول فعالیت است. 

اخبار اقتصادی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------