آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

کاهش واگرایی در قیمت‌های ارزی



اخبار ,اخبار اقتصادی ,نرخ دلار

 

اخبار اقتصادی - در هفته مذاکرات، بازار شروع به کاری آرام داشت
کاهش واگرایی در قیمت‌های ارزی

روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد کاهشی جزئی را پشت سر گذاشت تا محدوده نوسان اخیر دلار، همچنان در بازه قبلی پابرجا بماند.

با توجه به روند کاهش جزئی و مستمر نرخ ارز در پنج هفته گذشته و روند طی شده از سوی نرخ رسمی ارز، می‌توان گفت میزان واگرایی در بازار کاهش یافته و سیستم دونرخی کنونی، به‌سوی همگرایی بیشتر در حال حرکت است. علاوه‌بر این، نوسان‌های بازار آزاد بیشتر غیرهم‌جهت بوده است، در حالی که روند تعدیل نرخ رسمی ارز در هفته‌های گذشته، مسیری نسبتا متوازن را طی کرده و نوسان‌ها بیشتر هم‌جهت با هم بوده است.

 

دلار در نخستین روز هفته به روند کاهشی خود که از چهارشنبه هفته گذشته (پس از چند روز افزایش) شروع شده بود، ادامه داد. قیمت دلار در بازار آزاد در اولین ساعات شروع به کار بازار، به نرخ 3105 تومان رسید. ولی در ادامه کار بازار نرخ‌های 3110 تومانی هم بر تابلوها ثبت شد که نسبت به نرخ این ارز در انتهای هفته گذشته شاهد افت تقریبا 10 تومانی بوده است.

 

در یک چشم‌انداز کلی از بازار ارز دیروز، می‌توان گفت محدوده نوسان قیمتی دلار در شروع به کار هفته کاملا محدود و در بازه 3100 تومان تا 3110 تومان بوده است که شرایط آرام بازار در این روز را منعکس می‌کند. ثبت نرخ 3100 تومانی در دقایقی از زمان بازار دیروز، این احتمال را توسط برخی فعالان بازار مطرح می‌کرد که ممکن است قیمت دلار مرز 3100 تومان را بشکند و به زیر این سطح حمایتی برسد؛ هر چند این اتفاق به وقوع نپیوست، ولی نشان‌دهنده خوش‌بینی بعضی از فعالان بازار نسبت به کاهش قیمت‌ها و در نتیجه کاهش تقاضا در بین این گروه از فعالان است.

 

دو دیدگاه نسبتا متفاوت نسبت به کاهش قیمت دلار در بازار آزاد وجود دارد. گروهی از فعالان بازار علت کاهش قیمت دلار را همچنان ناشی از فضای انتظاری و روانی موجود در بازار نسبت به اخبار مذاکرات ژنو می‌دانند؛ اعلام دعوت رسمی کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اروپا از وزرای 6 کشور در پنج‌شنبه گذشته و احتمال پیوستن وزرای امور خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه به مذاکرات و دیدار آنها در روز یکشنبه این هفته با وزیر امور خارجه ایران، به‌نظر می‌رسد فضای بازار را در یک حالت انتظار و صبر نگه داشته است. از آنجا که مهلت زیادی تا پایان ضرب‌الاجل 20 ژوئیه باقی نمانده است، روز یکشنبه روز مهمی در مذاکرات محسوب می‌شود و از آن به عنوان «یکشنبه بزرگ» یاد می‌شود. از نظر این گروه از فعالان این عامل باعث ایجاد یک فظای انتظار و صبر در بین فعالان ارز شده است، اما گروهی دیگر از فعالان بازار ارز موقعیت بازار را به یک چوب که روی سطح آب شناور است و در حالت تعادل قرار دارد، تشبیه می‌کنند که گاهی به‌خاطر فشاری که از بیرون بر آن وارد می‌شود، به درون آب فرو می‌رود. یعنی کاهش قیمت ارز و فرو رفتن چوب را حاصل دخالت‌های بیرونی می‌دانند؛ ولی عمده کارشناسان ارزی همچنان اعتقاد دارند بازار ارز در یک حالت رفت و برگشتی و به‌اصطلاح پینگ‌پنگ ارزی قرار دارد که تحت‌تاثیر اخبار، نوسان‌هایی به سمت بالا و پایین دارد.

 رفتار رسمی بازار ارز
روز گذشته بانک‌مرکزی نرخ رسمی دلار را 25 هزار و 901 ریال اعلام کردکه نسبت به انتهای هفته گذشته 62 ریال افزایش داشته است. بانک‌مرکزی در آغاز هفته گذشته هم نرخ دلار را 25 هزار و 811 ریال اعلام کرد که مشابه این هفته، نسبت به انتهای هفته پیشین، 60 ریال افزایش یافته بود. در هفته گذشته، پس از شنبه افزایشی بازار رسمی، در روز بعدی؛ یعنی یکشنبه با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی، همان نرخ روز شنبه اعلام شد.

 

به همین ترتیب، انتظار می‌رود در این هفته نیز امروز (یکشنبه) نرخ رسمی ارز ثابت بماند؛ ولی با توجه به قیمتی که در روز دوشنبه برای نرخ رسمی دلار اعلام می‌شود، می‌توان تحلیلی از اینکه چه روندی در قیمت‌گذاری رسمی ارز در حال انجام است، داشت. با توجه به روندهای اخیر؛ یعنی کاهش و ثبات نرخ آزاد ارز و افزایش تدریجی نرخ رسمی ارز، می‌توان نتیجه گرفت که میزان واگرایی در بازار ارز کاهش یافته و سیستم دونرخی فعلی، بیشتر به سمت همگرایی در حال حرکت است.

 

روز گذشته قیمت سکه نیز در بازار آزاد به 961000 تومان رسید که کاهشی 2 هزار تومانی را نسبت به انتهای هفته گذشته نشان می‌داد. در واقع با کاهش قیمت ارز، قیمت سکه نیز اندکی افت داشت. این در حالی است که قیمت اونس در بازارهای جهانی افزایش یافته است. کارشناسان کاهش قیمت سکه با وجود افزایش قیمت اونس را به کاهش جزئی قیمت دلار و کاهش تقاضای سکه در بازار نسبت می‌دهند.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------