آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

لوازم خانگی گران خواهد شد؟

محمود سیجانی اظهار داشت: برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت ارائه کرده‌اند که در دست بررسی است و هنوز تایید…

کاهش محدود دلار در واکنش به اخبار مذاکرات



اخبار ,اخبار اقتصادی ,دلار

 

اخبار اقتصادی - کاهش محدود دلار در واکنش به اخبار مذاکرات

روز گذشته قیمت دلار در ساعات ابتدایی روز افزایشی جزئی داشت؛ اما در ادامه روز با افت بیشتری مواجه شد تا در مجموع در مقایسه با روز یکشنبه، کاهش قیمتی 5 تومانی ثبت شود. گفته می‌شود این افت قیمت، تحت‌تاثیر دیدارهای دوجانبه اخیر در وین و برخی از برداشت‌های مثبت از این دیدارها بوده است.

هرچند به گفته کارشناسان، به دلیل تداوم ابهام درخصوص زمان و چگونگی رسیدن به توافق، واکنش بازار به این اخبار مثبت، «محدود» بوده و این افت قیمت شدید نبوده است. قیمت 3125 تومانی دیروز نشانه تداوم روند قیمتی در حد فاصل سطوح حمایتی (3100 تومان) و مقاومتی (3150 تومان) اخیر بوده است.

تغییر جهت نوسان طی روز
بر اساس مشاهدات میدانی قیمت دلار در ساعات اولیه روز گذشته کار خود را با نرخ 3135 تومان شروع کرد که افزایشی 5 تومانی نسبت به روز یکشنبه را نشان می‌داد؛ ولی در اواخر ساعات کاری بازار به 3125 تومان کاهش یافت که نسبت به آغاز کار بازار افتی 10 تومانی داشت و نسبت به روز قبل از خود (یکشنبه) 5 تومان کاهش داشته است. در هفته‌های اخیر قیمت دلار عمدتا نوسان‌هایی روزانه را تجربه کرده است؛ به این معنا که یک روز قیمت به‌صورت جزئی افزایش و روز دیگر تا حدودی کاهش می‌یافت، اما شدت نوسان‌ها کوچک بود و محدوده نوسان نیز عمدتا بین 3100 تا 3150 تومان قرار داشت که سطحی کنترل شده را نشان می‌داد؛ اما در برخی از روزها مثل روز گذشته، نوسان‌ها در یک روز نیز مختلف‌الجهت بوده است: یعنی قیمت در ساعاتی بالاتر از سطح تعادلی روز و در ساعاتی نیز، پایین‌تر از این سطح قرار داشت. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده این نکته باشد که شدت حرکات رفت و برگشتی و پینگ پنگی در بازار بیشتر شده است؛ موضوعی که با داغ شدن مذاکرات هسته‌ای وین با حضور وزرای خارجه، تا حدودی قابل پیش‌بینی بوده است.

 نگاه مثبت فعالان به مذاکرات
عده‌ای از فعالان بازار نوسانات مداوم روزهای اخیر را که در بعضی اوقات در طول یک روز هم مشاهده می‌شود، تحت‌تاثیر تداوم فضای روانی و انتظاری که در هفته‌های اخیر وجود داشته است، می‌دانند. با این تفاوت که به گفته آنها، اخباری که از مذاکرات وین در حال حاضر منتشر می‌شود، خیلی سریع‌تر وضعیت بازار را دچار تغییر می‌کند. این دسته از فعالان، مذاکرات 5 ساعته جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در روز یکشنبه و گفته‌های دو طرف پس از آن و همچنین، توافق برای ادامه مذاکرات بین این دو مقام عالی‌رتبه در ساعت 14 روز گذشته (دوشنبه) را عاملی برای خوش‌بینی بازار و کاهش قیمت دلار دانسته‌اند.

 

آنها افزایش نرخ دلار در ابتدای روز را بیشتر حاصل از فضای طبیعی بازار تلقی کرده و در ادامه، افت 10 تومانی آن را واکنشی مثبت نسبت به  مذاکرات وین دانسته‌اند. البته گفته می‌شود به دلیل تداوم برخی از ابهامات در خصوص چگونگی توافق روی موارد محل اختلاف، این افت قیمت شدید نبوده است. مذاکرات وین که از پنج‌شنبه دو هفته پیش آغاز شد، با ورود وزرای خارجه غربی وارد فاز جدیدی شده است و به‌نظر می‌رسد اخبار منتشر شده در یک هفته باقی مانده از مذاکرات همچنان مهم‌ترین تاثیر را بر نرخ دلار طی روزهای آینده داشته باشد. 

 همگرایی در نظام دو نرخی
روز گذشته بانک‌مرکزی نرخ رسمی دلار را 25هزار و 937 ریال اعلام کرد که نسبت به روز شنبه 36 ریال افزایش یافته است (روزهای یکشنبه به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی، بانک‌مرکزی نرخ رسمی ارزهای خود را تغییر نمی‌دهد). بانک‌مرکزی در دوشنبه هفته گذشته نیز نرخ رسمی دلار را 31 ریال نسبت به روز شنبه هفته گذشته افزایش یافته بود. در نتیجه این تغییرات، در سیستم دو نرخی فعلی میزان «واگرایی بین نرخ‌های رسمی و آزاد» به روندی کاهشی رسیده است و بیشتر به سمت یک نوع «همگرایی» در حال حرکت است. در حال حاضر بین نرخ رسمی بانک‌مرکزی با نرخ رسمی بودجه (2650 تومان) اختلافی حدودا 56 تومانی وجود دارد. روز گذشته قیمت سکه بهار آزادی نیز به 963 هزار تومان رسید که کاهشی دو هزار تومانی نسبت به روز پیشین را نشان می‌داد. فعالان بازار ارز و سکه علت این کاهش قیمت سکه را تحت‌تاثیر 3 عامل مهم دانسته‌اند: «کاهش قیمت دلار»، «کاهش تقاضا به‌ویژه تحت‌تاثیر ماه رمضان»، «تغییرات قیمتی اونس طلا در بازارهای جهانی».
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------