صعود بورس در غیاب بزرگان



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس تهران

 

اخبار اقتصادی - صعود بورس در غیاب بزرگان

رشد 140 واحدی شاخص کل بورس تهران روز گذشته در شرایطی رقم خورد که بسیاری از نمادهای بزرگ این بازار برای برگزاری مجمع متوقف شده بودند.

به این ترتیب روند رو به رشد بازار در شرایط غیبت این شرکت‌ها نشان داد که بازار از منطق مشخصی برای رشد برخوردار است. این در حالی است که یک بررسی علمی از روند بورس تهران نشان می‌دهد که با استناد به متغیرهای اصلی بازار سهام نظیر نسبت قیمت به درآمد و بازدهی بورس، ریزش این بازار کاملا مهار شده است.


دیروز برخي نمادهای بزرگ بورسی برای برگزاری مجامع متوقف شدند
شاخص کل بورس تهران طی معاملات دیروز با صعود 140 واحدی خود به ارتفاع 73890 واحدی رسید. نمادهای «فارس» با 67 واحد، «شفن» با 19 واحد و «وصندوق» با 12 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص كل بر جای گذاشتند و در مقابل نمادهای «پارسان» با 33 واحد، «وغدیر» با 25 واحد و «وساپا» با 6 واحد بیشترین تاثیر منفی را به‌همراه داشتند. ارزش معاملات دیروز در بورس و فرابورس به رقم 205 میلیارد تومان رسید که از این مقدار در حدود 22 میلیارد تومان به‌صورت بلوکی مورد معامله قرار گرفت.


افت ارزش معاملات به‌دلیل بسته شدن 18 نماد طی روز یکشنبه نگران‌کننده به نظر نمی‌رسد؛ نمادهای «شبندر»، «خودرو» و «وتجارت» که از نمادهای پیشرو و پر معامله محسوب می‌شوند از جمله بزرگان غایب طی معاملات دیروز بودند، حال آنکه تعداد نمادهای بسته بیش از این مقدار است و با توجه به قرار داشتن در فصل مجامع غیبت این تعداد نماد بر ارزش و حجم معاملات تاثیر منفی بر جای گذاشته است.


معاملات روز دوشنبه گرچه حجم بالایی نداشت، اما در تداوم روند منطقی و مثبت روز یکشنبه قدم برداشت. اغلب سناریوهایی که پیش از این برای روند حرکتی بازار سرمایه در صورت تمدید مذاکرات در نظر گرفته شده بود، ریزش بازار سرمایه در کوتاه‌مدت را نشان می‌داد. اما مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 به گونه‌ای رقم خورد که امید به انجام توافقی منطقی طی چهار ماه آتی در دل فعالان بازار سرمایه بیش از پیش قوت گرفت. هم تیم مذاکره‌کننده ایرانی هم مسوولان خارجی شرکت‌کننده در مذاکرات با ایران امیدوار به انجام توافق طی مدت باقی مانده هستند.


به گزارش «دنیای اقتصاد»، پس از تمدید توافق، ارز نیز در قیمت‌های معاملاتی اخیر خود ثابت ماند و تنها اندکی کاهش یافت. طلا نیز با پيروي از قیمت‌های جهانی و ثبات دلار روند ثابتی را طی می‌کند.


درخصوص بازار مسکن نیز با توجه به انباشته شدن تقاضا و احتمال افزایش میزان وام تحرکات مثبتی را شاهد هستیم که تماما پیامد‌های مثبتی از حوزه سیاسی به نظر می‌رسد.


طی روزهای اخیر از بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود نیز رو‌نمایی شد‌؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی در این خصوص با مثبت دانستن این طرح در خروج از رکود عنوان کرد: دولت مقابله با تورم را تا جایی ادامه می‌دهد که شاهد تورم تک‌رقمی باشیم.


در این راستا، مدیرعامل کارگزاری بانک پاسارگاد در رابطه با روند حرکت بازار سرمایه به «دنیای اقتصاد» گفت: بازار سرمایه کشور به مذاکرات هسته‌ای گره خورده است؛ در صورت ثبات شرایط داخلی شرایط بورس تهران می‌تواند اوضاع خوبی داشته باشد.


وی ادامه داد: بورس تهران طی ماه‌های اخیر افت زیادی کرده و قیمت سهام شرکت‌ها را جذاب کرده است.


مصطفی حاج حسینی درخصوص گروه‌هایی که توانایی رشد سریع در صورت بهبود شرایط را دارند عنوان کرد: گروه‌هایی که طی مدت اخیر از تحریم‌ها بیشترین آسیب را دیدند؛ در صورت تغییر شرایط می‌توانند زودتر از بقیه گروه‌ها به قیمت‌های ذاتی خود بازگردند.


این کارشناس بازار سرمایه درخصوص معیارهای انتخاب سهام در این شرایط عنوان کرد: در چنین شرایطی سهم‌هایی که P/E پایین‌تر دارند و نقد‌شونده‌ترند با توجه به صنعت سهام می‌توانند برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر باشند.


دیروز اغلب گروه‌ها معاملات روانی داشتند؛ بازار سرمایه در حالی روز دوشنبه را پشت سر گذاشت که بسیاری از نمادهای پر‌معامله و تاثیرگذار بورس تهران بسته بودند. دلیل غیبت اکثر این نمادها انجام مجمع عمومی پایان سال است. از جمله نمادهای مهم و تاثیرگذار که متوقف شده‌اند «وتجارت»، «خودرو»، «شبندر»، «وبملت» و «مپنا» هستند.


طی روزهای اخیر تسهیلات خرید مسکن سبز‌پوش بودند و قیمت خود را به بیش از 98 هزار تومان نیز رساندند. از جمله دلایلی که کارشناسان برای افزایش قیمت «تسه»‌ها به آن اشاره می‌کنند؛ احتمال رونق معاملات در خرید و فروش مسکن و خبرهایی از افزایش میزان وام خرید مسکن است. شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمال افزایش میزان وام خرید مسکن به 60 تا 80 میلیون تومان وجود دارد. در همین راستا در گروه انبوه‌سازی مسکن، تمامی نمادها به‌جز «وتوس» با صف خرید به‌کار خود پایان دادند؛ این گروه نمادهای با P/Eهای پایین را در خود جای داده‌اند. ساختمان‌سازان در طول افت شاخص از جمله گروه‌هایی بودند که افت زیادی کردند. در صورت ادامه روند مثبت شاخص کل، این گروه می‌تواند از جمله پیشتازان بازار سرمایه لقب گیرد.


در گروه خدمات مهندسی، «مپنا» 283 ریال سود نقدی به ازای هر سهم تقسیم کرد.
در گروه انفورماتیک قیمت آخرین معامله در تمامی نمادها مثبت بود. «مفاخر» روز معاملاتی دوشنبه را با صف خرید به پایان رساند.


در گروه خودروسازان هم هر روز خبری درخصوص قیمت خودروها از زبان مسوولی مطرح می‌شود. طرح تحقیق و تفحص از خودرو‌سازان که بیش از دو سال از مطرح شدن آن در مجلس می‌گذرد گویا به مرحله پایانی و مرحله نتیجه‌گیری رسیده است.


در این خصوص رئیس‌ شورای رقابت با حضور در مجلس غلط بودن فرمول این شورا و در نتیجه قیمت‌های حاصل از این فرمول را قبول کرد و مقرر شد تا کارگروهی متشکل از علیلو رئیس‌ هیات تحقیق و تفحص و قاضی‌پور و فولادگر به‌عنوان نمایندگان ناظر مجلس در شورای رقابت تشکیل شود و بازنگری‌ها انجام و قیمت واقعی خودرو تعیین شود.


 در این گروه بیش از نیمی از نمادها قرمز‌رنگ بودند. برخی از کاهش 15 تا 20 درصدی قیمت خودرو صحبت به میان می‌آورند. این در حالی است که وزیر صنعت از قیمت خودرو‌ها حمایت کرده است و افزایش قیمت خودرو‌ها را رسمی دانسته و این افزایش قیمت را ناشی از مالیات بر ارزش افزوده، نرخ بیمه شخص ثالث، تورم و هزینه‌های مربوط به نصب کیسه هوا و یورو 4 دانسته است.


«ورنا» که در قیمت‌های بالاتر از 130 تومان دارای صف‌های خرید چند ده میلیونی بود، حال صف‌های فروش آنچنانی را به خود می‌بیند. این نماد در گزارش 9 ماهه خود بیش از 273درصد از سود پیش‌بینی‌شده سال مالی منتهی به 31 شهریور سال 93 را محقق کرده است.


«خپارس» نیز که دیروز پس از افزایش سرمایه 239 درصدی‌اش با افزایش 9‌درصدی همراه شد، امروز در حدود 5/2درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. این نماد با حدود 3 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات در این گروه را به خود اختصاص داد.


در گروه پالایشگاهی که تعداد نمادهای متوقف شده در آن به 9 نماد رسیده است «شنفت» دیروز شاهد تشکیل صف خرید بود. این نماد روز یکشنبه پس از قرار گرفتن در گروه معاملاتی 12 درصد افزایش قیمت یافته بود. فاصله قیمتی 260 تومانی بین حق‌تقدم نفت پارس و قیمت سهم این شرکت جالب به نظر می‌رسد. سوالی که درخصوص مجامع این گروه در اذهان فعالان بازار مطرح است. چگونگی برگزاری این مجامع و تصویب صورت‌های مالی است در‌صورتی‌که هنوز بحث‌ها درخصوص درآمد پالایشگاه‌ها باقی است. در گروه ماشین‌آلات برقی، ایران‌ترانسفو پس از برگزاری مجمع عمومی و تقسیم سود نقدی 25تومانی به ازای هر سهم بازگشایی شد و 5 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. در این گروه طی معاملات دوشنبه تمامی نمادها مثبت معامله شدند.


در گروه محصولات دارویی که طی ماه‌های اخیر افت زیادی را تجربه کردند شاهد مثبت شدن اغلب نمادها بودیم و بسیاری از نمادها با صف خرید کار خود را به پایان رساندند.


در گروه محصولات شیمیایی که اخبار مناسبی در هفته‌های اخیر از لغو تحریم‌ها تا کاهش نرخ گاز مصرفی به گوش می‌رسید حدود نیمی از نمادها مثبت معامله شدند. در این گروه تعدیل منفی شپدیس می‌تواند خبر بدی برای سهامداران عمده آن مانند «پارسان» باشد؛ در این راستا «پارسان» مانند روز یکشنبه امروز هم در دامنه منفی معامله شد و حدود 5/1درصد افت قیمتی را تجربه کرد. گروه کم‌نماد بانکی امروز بسیار جالب به نظر می‌رسید؛ گروهی که جز نمادهای «وگردش» و «وپارس» میزبان نماد دیگری نبود. این دو نماد طی معاملات روز دوشنبه در درصدهای منفی معامله شدند. در این گروه «وبملت» به ازای هر سهم 33 تومان سود نقدی تقسیم کرد.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس تهران


روزهای خوب معاملات توافقی فرابورس
گروه بورس- مسعود‌رضا طاهری: افزایش هر‌چند اندک شاخص فرابورس در روز گذشته همچنان جهت‌گیری بازار را برای تطابق بیشتر بورس با متغیرهای واقعی اقتصاد تایید می‌کند. 


بازار سهام با پشت سر گذاشتن برخی عوامل منطقه‌ای و بین‌المللی همچنان به تصفیه محرک‌های غیر‌عملیاتی می‌پردازد، ضمن اینکه چشم‌انداز تداوم سودآوری با احتیاط‌، قطعی‌ترین سرنوشت بازدهی سهام در سال جاری خواهد بود. دیروز 2 واحد دیگر بر شاخص بازار فرابورس افزوده شد و رقم آن از 802 واحد بالاتر رفت. در بیش از 13 هزار دفعه معامله‌، بیش از 58 میلیون اوراق بهادار به ارزش 555میلیارد ریال مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت که این رقم بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی «مارون» بوده است. در این روز 376 میلیون سهم مارون به ارزش 406 میلیارد ریال دادوستد شد.


دومین روز معامله در بازار فرابورس این هفته در حالی انجام شد که اغلب بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری داخلی واکنش منفی به تمدید توافق هسته‌ای ایران و غرب نشان ندادند و درعین حال تعدیل مثبت پیش‌بینی‌های سود سهام پس از مجامع و تقسیم سود‌های بیش از انتظار در برخی شرکت‌های بورسی در این روزها نشان از تاثیر‌پذیری شرکت‌ها از شرایط جدید اقتصادی دارد. پتروشیمی‌ها به‌عنوان لیدرهای سنتی بازار فرابورس بازهم تاثیرگذار شده‌اند.


بررسی روند حرکت منحنی شاخص کل در بازار فرابورس نشان می‌دهد که در نیم‌ساعت اول معاملات‌، این شاخص تقریبا 6 واحد افزایش ثبت کرده که البته کاهش تدریجی میزان آن در‌نهایت شاخص را بر 802 واحد متوقف کرد. دیروز نماد‌های مارون‌، زاگرس و سبحان با تاثیر مثبت و نمادهای شپاس، میدکو، وخاور و حسینا با تاثیر منفی شاخص را تحت تاثیر قرار دادند.


در جریان معاملات دیروز نماد شرکت داروسازی سبحان با 5 درصد افزایش‌، عنوان اول بیشترین افزایش قیمت را از آن خود کرد. نماد ثتران نیز رتبه دوم را در این میان از آن خود کرد. نماد اوراق مشارکت 20 درصدی 3 ماهه گل‌گهر دیروز هم بیشترین تقاضا را به خود اختصاص داده بود. 


اما در بخش بیشترین ارزش و حجم معاملات همچنان اوراق مشارکت و اوراق اجاره نقش محوری خود را حفظ کرده‌اند. دیروز اوراق اجاره 20 درصدی ماهانه رایتل به صورت بلوک 50 هزاری به ارزش 65 میلیارد ریال معامله شد و در راس بیشترین ارزش معاملات قرارگرفت. معامله توافقی نفت ایرانول و اوراق اجاره 3 ماهه 20درصدی مپنا دررده‌های بعدی قرار گرفتند.
در میان بیشترین حجم معاملات‌، معاملات توافقی وخاور و شرانل به‌ترتیب رده‌های اول و دوم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.


آنچه در این میان جالب توجه است‌ اینکه معاملات توافقي در این روزها از رونق به مراتب بیشتری نسبت به سایر معاملات برخوردار است. اقبال به این نوع معاملات موجب شده فرابورس مقررات تازه‌ای را برای اولویت دادن به آنها تعیین کند.


در این راستا اعلام شده در سامانه معاملات بازار پايه توافقي در صورت انتخاب گزينه يکجا در خصوص ورود سفارش‌هاي فروش يکجا يا خريد يکجا‌، اولويت اين سفارش‌ها در صف مانند سفارش‌هاي قابل مذاکره‌، کاهش مي‌يابد.


به عبارت ديگر، در سامانه معاملات بازار پايه توافقي، اولويت با سفارش‌هاي خريد و فروش وارد شده به‌صورت صرفا مقطوع است. بديهي است اولويت سفارش‌هاي مقطوع يکجا و سفارش‌هاي قابل مذاکره در صف به ترتيب در درجه‌های بعدي قرار خواهد گرفت.
دیروز ناظر بازار از تداوم معاملات توافقی در نمادهای شرکت کابل‌سازی تک، شرکت تولید سموم علف‌کش‌، شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو، شرکت ورزیران، شرکت داروسازی تهران و شرکت کارخانه‌های مخابراتی ایران خبر داد.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس تهران

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------