وضعیت بازار ارز روز سه شنبه چگونه بود؟



اخبار ,اخبار اقتصادی ,نرخ دلار

 

اخبار اقتصادی - کاهش 2 درصدی دلار در بازار آزاد تیرماه
سه‌شنبه بدون نوسان در بازار ارز

پس از تمدید مذاکرات، بازار روند ثابت و آرامی داشته است و در مجموع واکنش منفی نسبت به تمدید مذاکرات نشان نداده است.

روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد در ساعات ابتدایی معادل 3135 تومان ثبت شد که نسبت به روز پیش از آن تغییری نداشته و ثابت بود. در ادامه کار بازار، قیمت دلار بر سردر صرافی‌هایی که از سیستم الکترونیکی استفاده می‌کردند، با افزایش پلکانی 1یا 2 تومانی به 3137 تومان رسید.

 

پس از این افزایش جزئی قیمت، تعدادی از صرافی‌هایی که به طور سنتی نرخ دلار را با مضربی از 5 ثبت می‌کردند، قیمت تابلوهای خود را 3140 تومان درج کردند. این در شرایطی بود که هم چنان تعدادی از صرافان از روز یکشنبه نرخ 3140 تومان ثبت شده خود را تغییر نداده بودند.


در اواخر بازار، قیمت دلار در تابلوهای اغلب صرافی‌ها دوباره به 3135 تومان بازگشت ودر این نرخ تثبیت شد. به این ترتیب در سه روز ابتدایی هفته و پس از تمدید مذاکرات، نرخ‌ها تقریبا ثابت مانده است. دلار در بین فعالان غیررسمی هم با نرخ 3130 تومان به فروش می‌رسید که 5 تومان کمتر از قیمت فروش فعالان رسمی بازار بود.

 

بر اساس مشاهدات میدانی، تعداد زیادی از فعالان غیررسمی از وضعیت موجود ناراضی هستند، چرا که نوسانات کم بازار به نظر راه را برای کسب سود بیشتر برای آنها که بیشتر از طریق نوسانات حاصل می‌شد، کاهش داده است.

 دلار در ماهی که گذشت
دلار در ماه گذشته در روز اول تیرماه با نرخ 3190 تومان کار خود را آغاز کرد و سطح حمایتی 3200 تومانی خردادماه را شکست و وارد محدوده نوسانی جدید شد. دلار در تاریخ 31 تیرماه نیز با نرخ 3135 تومان به‌کار خود پایان داد که افتی 55 تومانی نسبت به ابتدای ماه داشته است. به این ترتیب نرخ دلار در ماه گذشته 7/1 رشد منفی داشته است.

 

عده‌ای از فعالان و کارشناسان عوامل متعددی را برای کاهش قیمت دلار در ماه گذشته عنوان می‌کنند. این عده به‌طور کلی علت کاهش قیمت بخصوص در 10 روز ابتدای ماه را سه عامل مهم دانسته‌اند. عامل اول: خوش‌بینی و واکنش مثبت بازار نسبت به مذاکرات هسته‌ای وین 5 به علت آغاز نگارش پیش‌نویس متن توافق هسته‌ای و امیدواری به رسیدن توافق جامع در وین6.

 

عامل دوم افت قیمت: به اعتقاد فعالان بازار موافقت با واریز سه قسط آخر توافق ژنو از طریق هند وهمچنین انتقال قسط ششم توافق ژنو به مبلغ 550 میلیون دلار به حساب‌های متعلق به بانک مرکزی بوده است. به این ترتیب دستیابی به دارایی‌های بلوکه شده فضای روانی بازار را تحت تاثیر قرار داد و نویدبخش تقویت ورودی ارز در آینده بازار نیز بود. عامل سوم برای کاهش قیمت دلار در10 روز ابتدای ماه گذشته کاهش تقاضا در بازار بود.


فعالان بازار اصلی‎ترین عامل برای کاهش تقاضا را انتظار برای افت قیمت به واسطه خوش‌بینی به مذاکرات وین 6 عنوان کرده و معتقد بودند این انتظار برای کاهش بیشتر قیمت، باعث به تعویق انداختن معاملات در آن مقطع از تیرماه شد. کاهش نرخ حواله درهم در 3 روز ابتدایی ماه گذشته که به اعتقاد تعدادی از فعالان بازار، به علت عرضه شدن بخشی از منابع آزاد شده ایران در هندوستان صورت گرفت، در ادامه موجب شد قیمت‌های نقدی ارز هم مسیر کاهشی را در پیش بگیرند.


با آغاز مذاکرات وین 6 از 11 تیرماه، قیمت دلار بیشترین تاثیر را از اخبار و گمانه‌زنه‌های پیرامون این مذاکرات دریافت می‌کرد. درمحدوده آغاز و پایان مذاکرات وین 6، فضای بازار بیشتر دارای یک حالت انتظاری و روانی بود.

 

در این بازه زمانی قیمت دلار دارای یک حرکت رفت و برگشتی و رفتار پینگ پنگی بود. نرخ دلار در این مدت در محدوده قیمتی از 3100 تومان (سطح حمایتی) تا 3150 تومان (سطح مقاومتی) در نوسان بوده است. با پایان مذاکرات وین 6 و تمدید مذاکرات تا چهار ماه بعد، در سه روز ابتدایی پس از مذاکرات یعنی سه روز ابتدایی هفته جاری، بازار واکنش منفی نشان نداده و نرخ دلار تقریبا ثابت و با نوسانات بسیار کم همراه بوده است.

 افزایش نرخ رسمی دلار
روز گذشته بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را 26 هزار و 116 ریال اعلام کرد که نسبت به روز قبل از آن، دوشنبه، افزایشی 41 ریالی داشته است و به این ترتیب حدود 38 تومان تا رسیدن به نرخ رسمی مصوب دلار در بودجه فاصله دارد. روز گذشته هر سکه بهار آزادی طرح جدید نیز در بازار آزاد با نرخ 954 هزار تومان معامله شد که کاهشی 2000 تومانی نسبت به روز دوشنبه داشته است.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------