قانون منع اشتغال اتباع بیگانه را اجرا کنید لطفا!



اخبار ,اخبار اقتصادی ,اشتغال اتباع بیگانه

اخبار اقتصادی - قانون منع اشتغال اتباع بیگانه را اجرا کنید لطفا!

یک فعال کارگری گفت: به جای صدور بخشنامه، قانون منع اشتغال اتباع بیگانه را اجرا کنیم چرا که با اجرای آن بازار کار از دست اتباع خارجی گرفته و به نیروهای کار ایرانی سپرده خواهد شد.

عبدالله مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره بخشنامه صیانت از نیروی کار معاون اول رییس جمهوری اظهار کرد: قبل از پرداختن به مقوله بخشنامه و اثرات آن باید بدانیم که قانون کار جمهوری اسلامی ایران به کارگیری اتباع بیگانه را ممنوع کرده است مگر با رعایت شرایطی و وقتی قانونش را داریم باید اجرا کنیم چون عدم اجرای آن به منزله قانون شکنی و هنجاز شکنی است.

وی ادامه داد: مبحث سوم قانون کار به اشتغال اتباع بیگانه اشاره دارد و در ماده 120 قانون به صراحت قید شده است که اتباع بیگانه نمی توانند مشغول کار شوند مگر آنکه دارای روادید و حق کار مشخص باشند و مطابق قوانین و آیین نامه‌های مربوطه پروانه کار گرفته باشند.

مختاری افزود: بالاتر از بخشنامه قانون را داریم و وقتی قانون را اجرا نمی کنیم عذر بدتر از گناه است که تخلف و خیانت به حیثیت ملی و اجتماعی محسوب می شود.

این فعال کارگری با اشاره به افزایش حضور اتباع خارجی در کشور اظهار کرد: متاسفانه امروز با آمار بالای اتباع بیگانه در کشور مواجهیم و اگر سری به بازار تهران بزنید درصد بسیاری از غرفه‌ داران را اتباع بیگانه و مهاجر تشکیل می دهند.

وی گفت: نظافت شهر و باغبانی پارک‌ها در اختیار اتباع بیگانه است و اخیر سرایداری‌ها هم به اتباع خارجی سپرده شده است چون این کارها به تخصص نیاز ندارد.

مختاری افزود: اگر کارفرمایی نیروی کار ایرانی را به خدمت بگیرد باید قانون را در مورد او رعایت و بیمه اش را پرداخت کند ولی اگر نیروی غیرمجاز خارجی را به کار بگیرد می تواند بیمه‌اش را ندهد در حالی که با این کار تخلف کرده و نقض حقوق بشر و تظلم انسانی صورت گرفته است به عبارتی قانون کشور را نقض می‌کند و کارگر غیرقانونی به خدمت می گیرد تا هم حقوق و بیمه نیروی کار خارجی را ندهد و هم بازار کار را از نیروی کار ایرانی بگیرد و یک خانواده ایرانی را غیر قانونی بیکار کند.

وی در پایان با بیان اینکه مخالف اشتغال اتباع بیگانه در کشور نیستیم، افزود: بحث ما بر سر رعایت قانون است و طبعا اتباع بیگانه مجاز مشروط بر آنکه روادید و پروانه کار گرفته باشند منعی برای کار در کشور ندارند ولی اگر قانون نقض و نیروی غیرمجاز خارجی به خدمت گرفته شود در آن صورت باید با آن مقابله کرد. 

اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------