آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

قانون منع اشتغال اتباع بیگانه را اجرا کنید لطفا!



اخبار ,اخبار اقتصادی ,اشتغال اتباع بیگانه

اخبار اقتصادی - قانون منع اشتغال اتباع بیگانه را اجرا کنید لطفا!

یک فعال کارگری گفت: به جای صدور بخشنامه، قانون منع اشتغال اتباع بیگانه را اجرا کنیم چرا که با اجرای آن بازار کار از دست اتباع خارجی گرفته و به نیروهای کار ایرانی سپرده خواهد شد.

عبدالله مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره بخشنامه صیانت از نیروی کار معاون اول رییس جمهوری اظهار کرد: قبل از پرداختن به مقوله بخشنامه و اثرات آن باید بدانیم که قانون کار جمهوری اسلامی ایران به کارگیری اتباع بیگانه را ممنوع کرده است مگر با رعایت شرایطی و وقتی قانونش را داریم باید اجرا کنیم چون عدم اجرای آن به منزله قانون شکنی و هنجاز شکنی است.

وی ادامه داد: مبحث سوم قانون کار به اشتغال اتباع بیگانه اشاره دارد و در ماده 120 قانون به صراحت قید شده است که اتباع بیگانه نمی توانند مشغول کار شوند مگر آنکه دارای روادید و حق کار مشخص باشند و مطابق قوانین و آیین نامه‌های مربوطه پروانه کار گرفته باشند.

مختاری افزود: بالاتر از بخشنامه قانون را داریم و وقتی قانون را اجرا نمی کنیم عذر بدتر از گناه است که تخلف و خیانت به حیثیت ملی و اجتماعی محسوب می شود.

این فعال کارگری با اشاره به افزایش حضور اتباع خارجی در کشور اظهار کرد: متاسفانه امروز با آمار بالای اتباع بیگانه در کشور مواجهیم و اگر سری به بازار تهران بزنید درصد بسیاری از غرفه‌ داران را اتباع بیگانه و مهاجر تشکیل می دهند.

وی گفت: نظافت شهر و باغبانی پارک‌ها در اختیار اتباع بیگانه است و اخیر سرایداری‌ها هم به اتباع خارجی سپرده شده است چون این کارها به تخصص نیاز ندارد.

مختاری افزود: اگر کارفرمایی نیروی کار ایرانی را به خدمت بگیرد باید قانون را در مورد او رعایت و بیمه اش را پرداخت کند ولی اگر نیروی غیرمجاز خارجی را به کار بگیرد می تواند بیمه‌اش را ندهد در حالی که با این کار تخلف کرده و نقض حقوق بشر و تظلم انسانی صورت گرفته است به عبارتی قانون کشور را نقض می‌کند و کارگر غیرقانونی به خدمت می گیرد تا هم حقوق و بیمه نیروی کار خارجی را ندهد و هم بازار کار را از نیروی کار ایرانی بگیرد و یک خانواده ایرانی را غیر قانونی بیکار کند.

وی در پایان با بیان اینکه مخالف اشتغال اتباع بیگانه در کشور نیستیم، افزود: بحث ما بر سر رعایت قانون است و طبعا اتباع بیگانه مجاز مشروط بر آنکه روادید و پروانه کار گرفته باشند منعی برای کار در کشور ندارند ولی اگر قانون نقض و نیروی غیرمجاز خارجی به خدمت گرفته شود در آن صورت باید با آن مقابله کرد. 

اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------