تلاقی ترافیک مجامع و گزارش‌ها در بورس



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس

 

اخبار اقتصادی  - یک هفته با تپیکس
تلاقی ترافیک مجامع و گزارش‌ها در بورس

بازار سهام پس از دریافت خبر مربوط به تمدید مذاکرات هسته‌ای واکنش متعادلی را از خود به نمایش گذاشت و همگام با اوج‌گیری برگزاری مجامع سالانه شرکت‌ها و دریافت گزارش‌های سه ماهه رشد 5/1درصدی را ثبت کرد.

 به این ترتیب با نزدیک شدن شاخص کل به سطح 75 هزار واحد، سهامداران نسبت به بازگشت شاخص 79 هزار واحدی امیدوارتر شده‌اند تا در صورت تحقق این سناریو، بازار سهام در سال 93 در نقطه صفر (معادل ابتدای سال) قرار گیرد.

 

در همین حال در این هفته پس از پایان فصل مجامع و بازگشایی نمادها با افت قیمت طبیعی ناشی از تقسیم سود، شاخص ارزش گذاری با همان میانگین نسبت قیمت بر درآمد سهام در محدوده 5/8 واحد ایستاد که با توجه به روند تاریخی بورس تهران یک ارزش‌گذاری متعادل محسوب می‌شود و نشان از منطقی بودن قیمت‌های سهام نسبت به سودآوری شرکت‌ها دارد.

 

با این حال، با فرض ثبات نرخ فعلی ارز، تغییر نکردن نرخ سود بانکی و نیز فقدان تحول جدید در پرونده هسته‌ای به نظر می‌رسد انگیزه‌های روانی و اقتصادی رشد بازار در کوتاه‌مدت کافی نباشد و از همین منظر حفظ فضای تعادل حول نرخ‌های کنونی سناریویی محتمل برای بورس تهران در کوتاه‌مدت خواهد بود.

 گزارش‌های پرشمار، شگفتی‌های اندک
مطابق ضوابط رسمی سازمان بورس، شرکت‌های پذیرفته شده تا پایان اولین ماه پس از هر فصل فرصت دارند تا گزارش عملکرد فصل قبل به همراه جدیدترین پیش‌بینی بودجه سالانه خود را به صورت عمومی منتشر سازند.

 

در این هفته مقارن با اتمام مهلت قانونی مزبور، سیل گزارش‌های عملکرد فصل بهار به همراه پیش‌بینی‌های جدید از بودجه سالانه شرکت‌های بورسی به سایت اطلاع‌رسانی بورس (کدال) سرازیر شد که هر چند از لحاظ تعداد بسیار چشمگیر بود، اما به لحاظ محتوا شگفتی زیادی در بر نداشت؛ به این معنا که مفاد اکثر گزارش‌های انتشار یافته با انتظارات سهامداران مطابق بود و نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی خود شرکت‌ها نیز تفاوت فاحشی نشان نمی‌داد.

 

از بین گزارش‌های متفاوت، وضعیت برخی شرکت‌های بزرگ و مهم نظیر پتروشیمی مارون و پردیس به علت تعمیرات فصلی و نیز مشکلات تامین خوراک (در فصل زمستان برای پردیس) جلب توجه می‌کرد که منجر به اعلام پوشش ضعیف سودآوری نسبت به بودجه و حتی کاهش پیش‌بینی سود (در مورد «شپدیس») شد.

 

برخی فولادسازان نیز به علت تعمیق رکود اقتصادی حال و روز خوشی نداشته‌اند و در بارزترین رویداد، فولاد خوزستان 16 درصد پیش‌بینی سود خود را کم کرد تا مهر تاییدی بر حساسیت بسیار بالای سودآوری شرکت به نرخ فروش محصولات (و به تبع آن نرخ ارز) بزند. از سوی دیگر، داروسازان غالبا عملکردی بهتر از حد انتظارداشتند و در برخی موارد تعدیلات مثبت و عموما پوشش‌های سودآوری مناسب را گزارش کردند که با توجه به رکود فصلی فعالیت این صنعت در فصل بهار قابل اعتنا است.

 

سیمانی‌ها به‌رغم عدم افزایش نرخ فروش در فصل بهار و رشد قیمت انرژی، گزارش‌های جالب توجهی را از عملکرد خود منتشر ساختند تا به این ترتیب در صورت جدی‌تر نشدن بحران عراق سهامداران خود را نسبت به اعلام تعدیلات مثبت پیش‌بینی سود در گزارش‌های 6ماهه امیدوار سازند. ساختمانی‌ها هم که در این هفته پس از دریافت خبر احتمال افزایش وام مسکن به 80 میلیون تومان، به عنوان گروه پیشتاز نزد معامله‌گران شناخته شدند، وضعیت ضعیفی را در عملکرد فصل خود منعکس ساختند و به نظر می‌رسد اگر رکود فعلی بازار املاک تداوم یابد و روش‌های معمول در زمینه جابه‌جا‌یی درون مجموعه‌ای املاک به‌منظور پوشش سود در شرکت‌های این گروه اجرا نشود، در اغلب موارد به‌منظور تحقق پیش‌بینی سالانه با دشواری روبه رو خواهند بود.

 آخرین برگ از پرونده مجامع سالانه
با برگزاری تعداد زیادی از مجامع سالانه در دقیقه 90، سرانجام پرونده بررسی عملکرد مالی سالانه بخش عمده‌ای از شرکت‌های بورسی به‌طور رسمی بسته شد. در همین راستا، در مجمع نفت بهران 500 تومان سود نقدی بین سهامداران توزیع شد. در این جلسه، همچنین به ارائه‌ درخواست افزایش نرخ 20 درصدی فروش به سازمان حمایت اشاره شد که در ازای محاسبه نرخ ماده اولیه با ارز آزاد در بورس کالا انجام خواهد شد و در صورت تحقق اثر سود و زیان مثبتی بر بودجه «شبهرن» دارد.

 

در مجمع کاشی‌سازان بر ورود بازار مصرف به رکود تاکید شد، هر چند برخی شرکت‌های این گروه (نظیر کاشی و سرامیک سینا) به لحاظ دارا بودن کیفیت بهتر در محصولات تاثیر کمتری از رکود فروش پذیرفته‌اند. در مجمع پتروشیمی جم، امکان افزایش تولید در افق کوتاه‌مدت به علت مشکلات تامین خوراک و عدم راه‌اندازی به موقع فازهای پارس جنوبی و نیز زمانبر بودن راه‌اندازی واحدهای استحصال خوراک اتان، منتفی اعلام شد.

 

به این ترتیب، پتروشیمی جم احتمالا با همین ظرفیت کنونی 70 درصدی به فعالیت خود در سال 93 ادامه می‌دهد. جم با تقسیم 310 تومان سود نقدی، صد درصد افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران را اجرا کرد تا منابع آن را در در طرح 1200 میلیارد تومانی تولید ABS به‌کار گیرد؛ طرحی که تا‌کنون 200 میلیارد برای آن سرمایه‌گذاری شده و انتظار می‌رود با نرخ بازدهی سالانه 30 درصد در سال 1395 به بهره‌برداری برسد. در مجمع شرکت سایپا هم بر رشد 28 درصدی تیراژ تولید در روزهای سپری شده از سال 93 تاکید شد که کماکان فاصله قابل توجهی با ارقام سه رقمی درصد رشد تولید در رقیب سنتی یعنی ایران خودرو نشان می‌دهد.

 

در این راستا، اظهار امیدواری شد که با استفاده از منابع نقدی حاصل از پیش‌فروش خودرو، وضعیت تولید در چند ماه آتی بهبود یابد. علاوه‌بر این، در خصوص سودآوری شرکت اشاره شد که خروج از زیان‌دهی در سایپا نیازمند افزایش 20 درصدی تولید نسبت به سطوح فعلی است که نسبت به تحقق آن در افق کوتاه‌مدت ابراز امیدواری شد. همچنین، در این مجمع بر فروش خودرو با نرخ‌های جدید شورای رقابت و عدم کاهش آن تاکید شد.

 

در مجامع بانکی نیز دو نکته مشترک به چشم می‌خورد: نخست؛ پیش‌بینی اکثر مدیران ارشد بانکی بر عدم کاهش نرخ سود سپرده‌ها تا پایان سال جاری و دوم؛ مخالفت صاحبان سهام با الزام بانک مرکزی مبنی بر معرفی شخصیت حقیقی به جای حقوقی در هیات‌مدیره بانک که در اکثر موارد منجر به تنفس مجامع فوق‌العاده بانک‌ها با موضوع اصلاح اساسنامه شد. به اين ترتیب پرونده مجامع پرشمار شرکت‌های بورسی در چهار ماه نخست سال 93 بسته شد تا به‌دلیل نیاز بخش عمده‌ای از مالکان دولتی و شبه دولتی، سهامداران خرد شاهد مجامعی پربار و استثنایی به لحاظ تقسیم سودهای نقدی باشند.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------