نعمت‌زاده: لایحه حمایت از تولید تقدیم مجلس شد



اخبار ,اخبار اقتصادی ,لایحه حمایت از تولید

اخبار اقتصادی - نعمت‌زاده: لایحه حمایت از تولید تقدیم مجلس شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه دولت برای مبارزه با فساد مصمم است، گفت: مبارزه با فساد از شعارهای دولت یازدهم بوده و برای برخورد و مقابله با این موضوع جدی و مصمم هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا نعمت‌زاده صبح چهارشنبه در سومین گردهمایی مسئولان سازمان صنعت و تجارت و معدن استان‌های سراسر کشور در هتل طرقبه مشهد اظهار کرد: شفاف‌سازی یکی از راه‌های مبارزه با فساد است و این در حالی است که دولت سابق در حوزه وزارت صنعت و معدن تخلفات بسیار گسترده ای را انجام داده و طی سال گذشته 2.5 میلیارد تومان شکر وارد کشور شد و این امر بیانگر رونق فساد در جامعه است و ما می‌توانستیم با ندادن ارز به آن‌ها به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام دست بزنیم.

نزدیک به 50 درصد واحد‌های تولیدی متوقف و یا با رکود مواجه شدند
وی تاکید کرد: یکی از وظایف اصلی صداوسیما فرهنگ‌سازی است و ارائه الگوی صحیح مصرف باید در میان خانواده‌ها فرهنگسازی شود چرا که اصلاح الگوی مصرف یکی دیگر از برنامه های دولت است.

وی با اعلام اینکه طی سال گذشته نزدیک به 50 درصد واحد‌های تولیدی متوقف و یا با رکود مواجه شدند، افزود: وزارت صنعت و معدن در این دولت به دنبال آبادسازی بخش خصوصی است و در این راستا مذاکرات بسیار زیادی با گروه‌های خارجی در حال انجام است البته بدون فعال‌سازی بانک‌ها نمی‌توان بخش خصوصی را به کار گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: بیشترین رقم وارداتی ما برنج است طوری که بیش از 9 میلیارد تومان برنج وارد کشور شده و بعد از آن دومین کالای وارداتی کشورطی سال گذشته، روغن نباتی با هزینه 16 میلیاردی بوده و این امر نشانگرعدم درک صحیح از فعالیت‌های اقتصادی و بی‌توجهی به سیاست گذاری صحیح در دولت گذشته بوده است.

انجام تغییرات با روحیات من همخوانی و سازگاری ندارد
وی افزود: انجام تغییرات با روحیات من همخوانی و سازگاری ندارد اما 60 نفر از مدیران رده بالا در سطح وزارتخانه را به دلیل شرایطی که در دولت گذشته وجود داشت از سر اجبار کنار گذاشتم و تغییر دادم.

نعمت‌زاده از تقدیم لایحه حمایت از تولید به مجلس خبر داد و افزود: این لایحه در حال حاضر تقدیم مجلس شده و وزیر اقتصاد این موضوع را پیگیری می‌کند و درحال حاضر نیز این لایحه در جلسات دولت، تحلیل و بررسی می شود.

خودکفا شدن در حوزه‌های اقتصادی و عدم وابستگی به نفت
وی با اشاره به نوسانات ارزی بیان کرد: نوسانات ارزی موجب رکود اقتصادی و سوق دادن سرمایه‌گذاران به خارج از کشور می شود بنابراین ضرورت دارد تا نیروهای جدید به این زمینه ورود کنند و در این مسیر مقررات بسیاری در حوزه واردات و صادرات تغییر داده شده و تمام تلاش ما این است که این موضوع ساماندهی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: خودکفا شدن در حوزه‌های اقتصادی و عدم وابستگی به نفت از تاکیدات مقام معظم رهبری است و ما سعی می‌کنیم سیاست‌های دولت و این وزارتخانه را بر همین اساس تبیین کنیم و از اوایل آغاز به کار دولت تاکید کرده‌ایم که ماموریتمان  راه انداختن کار است و درصدد جواب نه دادن به مردم نیستیم و نمی‌خواهیم کارخانه را تعطیل کنیم اما تمامی مجموعه این وزارتخانه باید هر گونه تخلف جزئی را گزارش دهند چرا که اجازه هیچ گونه کج روی را نمی‌دهم.

کشور برای صادرات خفت و خواری‌ بسیار را تحمل می‌کند
نعمت زاده بیان کرد: ایران در مذاکرات هسته‌ای پیشرفت بسیاری بدست آورده و باید با مذاکره اختلافات را کنار گذاشت زیرا در غیر این صورت کشور در مسیر اصلی توسعه خود قرار نمی گیرد و وزیر امور خارجه نیز در این زمینه زحمات بسیار زیادی را انجام داده است. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر برخی از فروشندگان به دلیل تحریم نمی‌توانند از نام‌های تجاری خود استفاده کنند و محصولات را در کیسه‌های دیگر می‌ریزند و این امر برای یک کشور ذلیلانه است و کشور ما برای صادرات محصولات خود خفت و خواریهای بسیار زیادی را تحمل می کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: مشکلاتی که در مسیر صادرات برای فروشندگان و تولید کنندگان ما وجود دارد نشان می‌دهد تحریم تاثیر منفی داشته است.

افزایش قیمت نان باید با تدبیری مناسب به سرانجام برسد
وی در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه افزایش قیمت نان باید با تدبیری مناسب به سرانجام برسد، افزود: طی جلساتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که یارانه فعلی را حفظ و قیمت را نان را افزایش دهیم اما یکی دیگر از طرح‌ها این است که یارانه به صورت کلی برداشته شود و این یارانه به صورت مستقیم به مردم ارائه شود.

نعمت زاده با تاکید بر اینکه گرفتن تسهیلات از بانک‌ها باید متوقف شود، اظهار کرد: ما از هنگامی که روی کار آمده‌ایم تلاش کردیم تمامی روند منفی گذشته را متوقف سازیم و سعی کرده ایم بنا به درخواست رئیس جمهور کشور را صنعتی کنیم اما این صنعتی شدن باید از استان‌ها آغاز شود و استانداران در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند.

توقف نزول صادرات در دولت جدید
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نزول صادرات بیان کرد: نزول صادرات حتی در دولت جدید به دلیل برخی از مصوبات خاص وجود دارد و این روند در اواخر سال گذشته متوقف شده است.

به گفته وی صادرات سیب‌زمینی متوقف شده و صدور مواد خام نیز دوباره به چرخه تولید بازگردانده می شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت برای مبارزه با فساد مصمم است، گفت: مبارزه با فساد از شعارهای دولت یازدهم بوده و برای برخورد و مقابله با این موضوع جدی و مصمم هستیم.

نعمت‌زاده عنوان کرد: شفاف‌سازی یکی از راه‌های مبارزه با فساد است و این در حالی است که دولت سابق در حوزه وزارت صنعت و معدن تخلفات بسیار گسترده‌ای را انجام داده و طی سال گذشته 2.5 میلیارد تومان شکر وارد  کشور شد و این امر بیانگر رونق فساد در جامعه است و ما می‌توانستیم با ندادن ارز به آن‌ها به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام دست بزنیم.

اخبار اقتصادی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------