ارز يك گام عقب آمد



اخبار ,اخبار اقتصادی ,كاهش قیمت ها در بازار

 

اخبار اقتصادی - قيمت‌ها در بازار كاهش يافت
ارز يك گام عقب آمد

قیمت ارز که در روز دوشنبه با شیب زیادی در بازار تهران افزایش یافته بود، دیروز قدری کاهش یافت.

صرافان راسته بازار علت عمده این امر را کاهش تقاضا به دلیل افزایش قیمت عنوان می‌کنند. نزول قیمت‌ها در بازار تهران به ارز محدود نشد و دیروز قیمت انواع سکه و طلای 18 عیار نیز پایین آمد. سکه طرح جدید که دوشنبه برای ساعاتی قیمت‌ بالای یک میلیون تومان را تجربه کرده بود با متحمل شدن کاهش قیمتی نسبتا شدید از این سطح فاصله گرفت و نرخ هر گرم طلای 18 عیار نیز به زیر 100 هزار تومان بازگشت.


کاهش قیمت‌های شدیدتر بازار طلای داخلی نیز به‌طور عمده از تضعیف طلا در بازارهای جهانی ناشی شده بود.

 

علت عمده کاهش قیمت اونس در بازارهای جهانی نیز افزایش شاخص سهام در اروپا، تقویت دلار در مقابل عمده ارزهای اروپایی و آمارهایی که در روز دوشنبه از اقتصاد آمریکا منتشر شد، عنوان می‌شود. روز دوشنبه شاخص بهای تولیدکننده در آمریکا منتشر شد که نسبت به دوره قبلی رشد کرده بود. بر این اساس یکی از علل تقویت دلار و تضعیف طلا نیز انتشار همین شاخص عنوان می‌شود.


بازار ارز
دلار و یورو، دیروز کار خود را با کاهش قیمت شروع کردند. این کاهش قیمت به اندازه‌ای نبود که افزایش شدید قیمت‌ها در روز دوشنبه را جبران کند، با وجود این نرخ دلار آمریکا را به زیر 3 هزار و 100 تومان بازگرداند.

 

بانک مرکزی نیز نرخ رسمی یورو و پوند را به مقدار قابل توجهی کاهش و قیمت دلار آمریکا را قدری افزایش داد. این اقدام بانک مرکزی با کاهش نرخ برابری یورو و پوند در مقابل دلار در بازارهای جهانی تناسب داشت. کاهش نسبی قیمت ارز نیز با تفسیری که صرافان بازار درخصوص نوسانات این روزهای قیمت‌ها در بازار ارائه‌ می‌دهند، انطباق داشت.

 

بر این اساس نرخ انواع ارز به دلیل تقاضای زیاد روزهای آخر سال تمایل به افزایش دارد؛ اما افزایش بیش از اندازه قیمت‌ها باعث می‌شود که سطح تقاضا پایین آید و نرخ ارز را نیز همراه خود پایین بیاورد. به اعتقاد فعالان بازار، این امر به دلیل اینکه دیدگاه‌ها به‌طور کلی درخصوص نرخ ارز در کشور تغییر نکرده است، رخ می‌دهد.

 

از آنجا که مردم درخصوص عدم صعود جدی نرخ ارز تقریبا مطمئن هستند، با افزایش قیمت در خرید تعلل کرده و وقتی که قیمت‌ها پایین آمد به خرید اقدام می‌کنند. البته برخی کارشناسان اقتصادی ناآرامی‌های سیاسی که در اوکراین به‌وجود‌آمده را نیز با نوسانات شدید این روزها در بازار ارز مرتبط می‌دانند؛ ولی علت اصلی که صرافان برای نوسانات این روزها عنوان می‌کنند، افزایش تقاضای نوروزی است.


اما درخصوص برابری‌های جهانی، تقویت دلار در مقابل یورو و پوند انگلیس جلب توجه می‌کرد. در حالی که پیش از این آمارهای ضعیفی که از اقتصاد آمریکا منتشر می‌شد، باعث شده بود که این ارز در مقابل ارزهای اروپایی مسیر تضعیف را در پیش بگیرد، در این روزها احتمالاتی که به افزایش نرخ بهره در آمریکا داده می‌شود و افزایش امیدواری‌ها درخصوص اوضاع اقتصادی این کشور باعث تقویت دلار در مقابل یورو و پوند شده است.

 

در روز دوشنبه نیز شاخص بهای تولیدکننده در آمریکا منتشر شد که نسبت به دوره قبلی رشد کرده بود. حتی عده‌ای از کارشناسان اقتصادی احتمال می‌دهند که ناآرامی‌های سیاسی که در اوکراین به‌وجود‌آمده به سود دلار تمام شود و تقویت این ارز را به دنبال داشته باشد. به هر روی نرخ‌های رسمی ارز در داخل کشور متناسب با برابری‌های جهانی تغییر کرده و روند تقویتی که دلار در پیش گرفته است، افزایش نرخ رسمی این ارز و کاهش نرخ رسمی یورو و پوند در داخل کشور را به همراه داشت.


به هر روی کارشناسان اقتصادی امیدوارند که گسترش روابط اقتصادی ایران و تدابیر کارشناسانه مسوولان آینده‌ای پویا را برای بازار ارز ایران رقم بزند. نوسانات این روزها نیز هم از سوی کارشناسان و هم از سوی فعالان بازار مقطعی عنوان شده و آنها بر این باورند که ثبات به بازار باز خواهدگشت.


بازار طلای داخلی
همراه با کاهش جزئی نرخ ارز در بازار تهران، قیمت انواع سکه و طلای 18 عیار نیز پایین آمد. سکه طرح جدید که دوشنبه برای ساعاتی قیمت بالای یک میلیون تومان را نیز تجربه کرده بود، عمده تقویت آن روز را جبران کرد و قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز دوباره به زیر 100 هزارتومان بازگشت.

 

مشاهده شد که کاهش قیمت‌ها در بازار طلای داخل، نسبت به کاهش قیمت‌هایی که در بازار ارز رخ داد، قدری شدیدتر بود. علت این امر نیز از سوی سکه‌فروشان تضعیف طلا در بازارهای جهانی عنوان می‌شود. به‌طور کلی برای کاهش نرخ سکه و طلای 18 عیار که دیروز رخ داد، سه دلیل عمده عنوان می‌شود. روند نزولی قیمت ارز، کاهش نرخ اونس و کاهش تقاضای طلا به دلیل افزایش قیمت آن مهم‌ترین عواملی هستند که به اعتقاد فعالان بازار، دیروز پایین آمدن نرخ طلا را در بازار داخل موجب شدند.


طلای جهانی
قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی، در اولین ساعات مبادلات دیروز قدری کاهش یافت. برخی از کارشناسان اقتصادی تضعیف طلا را با افزایش شاخص سهام در اروپا مرتبط می‌دانند و برخی دیگر نیز افزایش امیدواری‌ها درخصوص بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا را علت افت دیروز قیمت طلا عنوان می‌کنند.

 

به هر روی اونس که در سال 2013 بدترین عملکرد سه دهه اخیر را ثبت کرده بود، از ابتدای سال 2014 تا کنون بیش از 10 درصد افزایش قیمت داشته است. تحلیلگران بر این باورند که عمده این تقویت تحت تاثیر نگرانی نسبت به وضعیت اقتصادی آمریکا و ناآرامی‌های سیاسی در اوکراین رخ داده است و این روزها را زمان مناسبی برای فروش طلا عنوان می‌کنند.

 

آنها بر این باورند که قیمت طلا احتمالا با افت مواجه خواهد شد؛ چرا که ناآرامی‌های سیاسی اوکراین احتمال دارد به‌گونه‌ای متفاوت بر عملکرد سرمایه‌گذاران اثر گذاشته و افزایش ارزش دلار را موجب شود. بر این اساس، این افراد که وضعیت اقتصادی آمریکا را رو به بهبود تصور می‌کنند، معتقدند که عدم اطمینان‌هایی که در اوکراین به‌وجود‌آمده احتمالا سرمایه‌گذاران این کشور را به سوی بازارهای سهام آمریکا خواهد کشاند.

 

نهایتا این تحلیلگران اظهار می‌کنند احتمالاتی که درخصوص افزایش نرخ بهره در ایالات‌متحده وجود دارد به همراه استقبال بیشتر از بازارهای سهام در این کشور، احتمالا تقویت دلار و افت ارزش طلا را به دنبال دارد و بر این اساس به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند که دارایی‌های طلایی خود را فروخته تا سود 10 درصدی را که از ابتدای امسال تاکنون کسب کرده‌اند به زیان تبدیل نشود.


در حالی که عمده پیش‌بینی‌ها درخصوص روند روزهای آتی طلا منفی بوده و کارشناسان «کیتکو نیوز» و «سی ان بی سی» نیز به افت قیمت طلا در روزهای آتی نظر داده‌اند، برخی از تحلیل‌های تکنیکال آینده روشن‌تری را برای طلا پیش‌بینی کرده‌اند.

 

این تحلیل‌ها حاکی از آن است که در شرایطی که تشدید بحران اوکراین توانسته سطح مقاومتی قبلی برای طلا یعنی 1338 تا 1341 دلاری را بشکند، به نظر می‌رسد سطح مقاومتی بعدی برای هر اونس طلا 1377 دلار خواهد بود که احتمال زیادی دارد به واسطه ناآرامی‌های سیاسی به‌وجودآمده در اروپا شکسته شود.

 

به گزارش کیتکو سیاست‌های مربوط به واردات طلا در هندوستان نیز در حال تسهیل شدن هستند و این امر می‌تواند به تقویت طلا در ماه‌های آتی کمک کند.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------