رده‌بندی کیفی خودروها تغییر کرد(+جدول)



اخبار ,اخبار اقتصادی ,خودروهای بهمن‌ما

 

اخبار اقتصادی -  اعلام گزارش کیفی خودروها در بهمن‌ماه
رده‌بندی کیفی خودروها تغییر کرد

گزارش کیفی خودروهای داخلی در بهمن‌ماه در حالی اعلام شد که سوزوکی گرندویتارا برای اولین بار در صدر جدول کیفی قرار گرفت، شاسی‌بلندی که در ایران خودرو خراسان مونتاژ می‌شود.

در این گزارش که به بهمن‌ماه مربوط می‌شود، 19 خودرو داخلی مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته‌اند و معیارهای ارزیابی نیز کماکان همان قبلی‌ها هستند؛ یعنی «سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان»، «سیستم موتور و انتقال قدرت»، «ترمز»، «نفوذ آب»، «صداهای غیرعادی»، «رنگ»، «بدنه»، «تزئینات داخلی و خارجی» و «تجهیزات الکتریکی».


آن طور که در گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (تهیه‌کننده گزارش کیفی خودروهای داخلی) آمده، در بخش عيوب فني و عملكردي، پرایدهای X131 و X132 بيشترين نمرات منفي را كسب کرده اند، هرچند در کل میانگین نمره منفی خودروها در این بخش، 3/22 درصد نسبت به گزارش قبلی رشد کرده است.


بيشترين تاثير در ايجاد اين روند مثبت را باید به پژو 405 و MVM110 مربوط بدانیم. در بخش تزئينات و مونتاژ نیز MVM110 و پراید X131 پارس‌خودرو بيشترين نمرات منفي را به دست آورده‌اند و این در شرایطی است که میانگین نمره منفی خودروها در بخش تزئینات و مونتاژ، 5/2 درصد نسبت به گزارش ماه قبل کاهش یافته است.


بيشترين تاثیر را در این روند، MVM530 و تندر-90 پارس‌خودرو داشته‌اند؛ اما در بخش بدنه نیز MVM110 و پراید X131 پارس‌خودرو بيشترين نمرات منفي را كسب کرده‌اند و در مجموع نیز نسبت سطح کیفی بدنه خودروهای داخلی 8/2 درصد نسبت به گزارش قبلی ارتقا پیدا کرده است.


بيشترين تاثير در ایجاد اين روند صعودي به پژو 405 خراسان و سمند مربوط می‌شود. همچنین در بخش رنگ نیز میانگین سطح کیفی خودروها نسبت به گزارش قبلی 9/8 درصد افت کرد که این موضوع بیشتر با افزايش نمره منفی خودروهای MVM530 و تندر-90 پارس‌خودرو در ارتباط است. لیفان X60 و لیفان 620 هم بيشترين نمرات منفي را در بخش رنگ كسب کرده‌اند.


اما آن طور که شرکت بازرسی اعلام کرده، تعداد ايرادات مهم و اساسي خودروهای داخلی در مقایسه با گزارش قبلی 3/14 درصد افزايش يافته كه دلیل اصلی آن، افزايش تعداد این ایرادات در پراید X131 است. در نهايت نیز ميانگين کیفی خودروهاي تولید داخل، بهبودی 5 درصدي را تجربه کرده که پژو 405 و پژو پارس خراسان بیشترین تاثیر را در این روند مثبت داشته‌اند. به عبارت بهتر، کاهش نمرات منفی این دو محصول سبب شده میانگین نمرات منفی خودروها در مقایسه با گزارش قبلی کم شود.


در ارزیابی بهمن‌ماه، اما خودروهایی مانند مزدا3، پژو 206 و نیسان تیانا غایب هستند و در این بین، عجیب‌تر از همه، تداوم غیبت 206 است، خودرویی که با وجود تولید در ایران خودرو، ماه هاست جایی در جدول رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی ندارد.


 بعضی کارشناسان، غیبت دنباله دار 206 را به‌دلیل کیفیت این خودرو می‌دانند.
همچنین غیبت نیسان تیانا و مزدا3 نیز به احتمال زیاد با افت تولید آنها در بهمن‌ماه در ارتباط است و این در شرایطی است که این دو محصول هر گاه در آمارهای کیفی حضور داشته باشند، جزو صدرنشین‌ها هستند.


یک شاسی‌بلند در صدر
اما سراغ جزئیات جدول رده‌بندی کیفی خودروها در بهمن‌ماه برویم، جدولی که حالا یک شاسی‌بلند مونتاژی را در صدر خود می‌بیند. سوزوکی گرندویتارا که در ایران خودرو خراسان مونتاژ می‌شود، توانسته با کسب 7/16 نمره منفی لقب باکیفیت‌ترین خودرو تولید داخل را نصیب خود کند و جای نیسان تیانای غایب را بگیرد. ویتارا که تنها در دو معیار بدنه و رنگ نمره منفی به دست آورده، اولین بار است صدرنشینی جدول کیفی خودروهای داخلی را تجربه می‌کند.


پس از ویتارا به چهار میهمان رنویی در رده‌های دوم تا پنجم برمی‌خوریم، میهمانانی که بهترین شان مگان است. این خودرو در چهار معیار بدنه، رنگ، تزئینات داخلی و خارجی و صداهای غیرعادی نمره منفی به دست آورده و بیشترین آن به بدنه مربوط می‌شود. پارس‌تندر هم که پشت سر مگان قرار گرفته، در معیارهای تزئینات و بدنه و رنگ نمره منفی به دست آورده و بیشترین آن به بدنه مربوط می‌شود.


پارس‌تندر در سه معیار رنگ و پس از این خودرو، به دو تندر-90 دیگر در رده‌های چهارم و پنجم جدول می‌رسیم که البته هر دو توانسته‌اند مشترکا امتیاز 21 را کسب کنند. هر دو تندر-90 در چهار معیار تزئینات داخلی و خارجی، بدنه، رنگ و صداهای غیرعادی، نمره منفی دارند و اتفاقا هر دو آنها بیشترین نمره منفی خود را در بخش رنگ به دست آورده‌اند.


این دو خودرو با وجود آنکه از یک منبع تغذیه می‌شوند و هر دوشان تحت نظارت رنو به تولید می‌رسند، اما در معیارهای مختلف نمرات متفاوتی کسب می‌کنند و این موضوع در گزارش کیفی بهمن‌ماه هم به چشم می‌آید. به عنوان مثال، تندر ایران خودرو بدنه بهتری نسبت به همتای پارس‌خودرویی‌اش دارد و تندر پارس‌خودرو هم صداهای غیرعادی کمتری را به خود می‌بیند.


از تندرها که بگذریم، در رده‌های ششم و هفتم با دو خودرو چینی جک و لیفان 60 X برمی‌خوریم که اولی فقط در سیستم تعلیق و تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب نمره منفی ندارد و دومی نیز به جز سیستم تعلیق و نفوذ آب، در سایر معیارها حائز امتیاز منفی شده است.


هر دو خودرو بیشترین نمرات منفی را در معیار رنگ به دست آورده‌اند. جدول کیفی بهمن‌ماه، البته چهار چینی دیگر را نیز به خود می‌بیند که در این بین، لیفان 620 در رده دوازدهم قرار دارد، ام‌وی‌ام مدل 530 در رده سیزدهم است و مدل‌های X33 و 110 هم رده‌های پانزدهم و نوزدهم را در اختیار دارند.


طبق گزارش کیفی بهمن‌ماه، لیفان مدل 620 به جز سیستم تعلیق و تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب در باقی معیارها نمره منفی دارد که بیشترین آنها مشترکا به بدنه و رنگ مربوط می‌شود. MVM مدل 530 نیز فقط در نفوذ آب نمره منفی به خود نمی‌بیند و بیشترین امتیاز منفی که این خودرو به دست آورده، به بدنه آن مربوط است.


MVM مدل 33 X نیز به جز سیستم تعلیق و تجهیزات الکتریکی، در سایر معیارها حائز نمره منفی شده و بیشترین امتیاز منفی آن به تزئینات داخلی و خارجی‌اش مربوط می‌شود؛ اما مدل 110 خودرو MVM نیز به جز سیستم تعلیق و ترمز در باقی معیارها نمره منفی به خود می‌بیند و بیشترین آن نیز به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود. MVM مدل 110 کم‌کیفیت‌ترین تزئینات داخلی و خارجی و بدنه را بین 19 خودرو تحت ارزیابی بهمن‌ماه به خود اختصاص داده است.


اما به میانه‌های جدول برویم، جایی که پژو پارس، پژو 405‌ و سمند رده‌های هشتم تا یازدهم را به خود اختصاص داده‌اند.


در این بین، پژو پارس تولید خراسان توانسته بهترین کیفیت را به دست بیاورد و در خانه هشتم جدول بنشیند. پارس در بخش ترمز و نفوذ آب نمره منفی ندارد و بیشترین امتیاز منفی‌اش نیز در بخش تزئینات داخلی و خارجی به دست آمده است.


 اما سمند نیز که رده نهم جدول کیفی بهمن‌ماه را به خود اختصاص داده، در تمام معیارها نمره منفی به خود می‌بیند و بیشترین آن نیز به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود.
سمند بالاتر از پژو 405 تولید تهران ایستاده، خودرویی که تنها در نفوذ آب نمره منفی به خود نمی‌بیند. بیشترین امتیاز منفی پژو 405 تهران نیز به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود.


پژو 405 تولید خراسان نیز پشت سر همتای تهرانی‌اش ایستاده، در ترمز، تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب نمره منفی به خود نمی‌بیند و بیشترین امتیاز منفی‌اش نیز به تزئینات داخلی و خارجی ارتباط دارد.


اما سری هم به تیبا و پراید بزنیم، خودروهایی که در سایپا و پارس‌خودرو به تولید می‌رسند. تیبا که چهاردهمین عضو جدول به حساب می‌آید، توانسته کیفیت بهتری در مقایسه با انواع مدل‌های پراید و همچنین ام‌وی‌ام 110 و X33 کسب کند. طبق گزارش اعلامی، تیبا در تمامی معیارها نمره منفی به دست آورده و بیشترین امتیاز منفی‌اش نیز به بخش بدنه مربوط می‌شود.


از تیبا بگذریم و به سراغ پرایدها برویم که رده‌های شانزدهم تا هجدهم جدول رده‌بندی کیفی را به خود اختصاص داده‌اند. در این بین، پراید 131 تولید سایپا که در رده شانزدهم جدول جای گرفته، در تمام معیارها نمره منفی به دست آورده است. این خودرو بیشترین نمره منفی خود را در معیار تزئینات داخلی و خارجی به خود می‌بیند.


پراید 131 سایپا همچنین صاحب بیشترین نمره منفی در معیارهای سیستم موتور و تجهیزات الکتریکی در بین تمام خودروهای ارزیابی شده بهمن‌ماه است. پراید 131 تولید پارس‌خودرو نیز که در رده هفدهم و پشت سر همتای سایپایی‌اش در جدول جا خوش کرده، در تمام معیارها نمره منفی به دست آورده است. این خودرو کم‌کیفیت‌ترین سیستم تعلیق را بین 19 خودرو تحت ارزیابی دارا است و همچنین بیشترین صداهای غیرعادی نیز در آن می‌پیچد.


بیشترین امتیاز منفی پراید 131 تولید پارس‌خودرو به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود.


دیگر پرایدی که در بهمن‌ماه تحت ارزیابی کیفی قرار گرفته، پراید مدل 132 پارس‌خودرو نام دارد که در تمامی معیارها حائز نمره منفی شده است. این محصول بیشترین امتیاز منفی‌اش را در تزئینات داخلی و خارجی به خود می‌بیند و همچنین بیشترین آب نیز بین 19 خودرو تحت ارزیابی، در آن نفوذ می‌کند.

 

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,خودروهای بهمن‌ما

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------