مسكن از«خواب زمستاني» بيدار مي‌شود



اخبار ,اخبار اقتصادی ,افزایش قیمت خانه

 

اخبار اقتصادی -  گزارش ميداني «قانون» از بازار مسكن در آخرين روزهاي سال
مسكن از«خواب زمستاني» بيدار مي‌شود

هر چند در آخرين روزهاي سال رونق بازار مسكن كمي دور از ذهن است اما گزارش‌هاي رسيده از دفاتر مشاورين املاك نشان مي‌دهد تعداد مراجعان براي خريد خانه طي روزهاي اخير افزايش يافته است. 

به گزارش «قانون»، يكي از مشاوران املاك در منطقه ميدان سپاه در‌اين خصوص به خبرنگار ما گفت:‌اين روزها تعداد مشتريان ما افزايش يافته است و برخي براي اطلاع از مظنه به ما و همكارانمان مراجعه مي‌كنند.

 

  هر چند تمام ديد و بازديدها به خريد منتهي نمي‌شود اما همين كه حجم متقاضيان خريد افزايش يافته است، نشان دهنده رونق گرفتن بازار مسكن در ماه‌هاي پيش روست.   وي با تاكيد بر‌اينكه بيشتر مشتريان خواهان خانه‌هاي كوچك ، زير پنجاه متر يا كمي بالاتر هستند و وام‌دار بودن خانه‌ها نيز براي خريداران اولويت دارد، گفت: البته در‌اين ميان برخي نيز هستند كه مي‌خواهند واحد مسكوني خود را با واحدهاي بزرگ‌تر و بهتر معاوضه كنند و در حقيقت خانه‌هايشان را تبديل به احسن كنند و براي همين وارد بازار مي‌شوند.  

 

وي گفت: بالاخره همه بازارهاي كشور طي سال‌هاي اخير راكد بوده‌اند و به نظر مي‌رسد با توجه به ثباتي كه در اقتصاد‌ايجاد شده كم كم بازارها راه بيفتند از‌اين رو ما منتظر هستيم كه رونق بازار مسكن از راه برسد.  وي در پاسخ به‌اين سوالي كه در ماه‌هاي اخير چند معامله در دفتر شما انجام شده است، گفت: ما با‌اينكه در منطقه خوبي قرار داريم و در‌اين منطقه تعداد واحدهاي نوساز و حجم ساخت و ساز بالاست اما در ماه‌هاي گذشته چندان نتوانستيم كار كنيم و شايد در طول يك ماه دو يا سه معامله انجام داده باشيم. 

 

در كل وضعيت بازار اصلا خوب نبود و برخي از مشاوران املاك نيز به دليل كسادي بازار از‌اين شغل بيرون رفته‌اند.  گزارش ميداني خبرنگار قانون نشان مي‌دهد بيشتر مشتريان مسكن را‌اين روزها كساني تشكيل مي‌دهند كه اندوخته‌اي دارند و نگران هستند با اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها و افزايش نرخ تورم نتوانند واحد مسكوني خريداري كنند. 

 

يكي از كساني كه براي خريد به يكي از مشاورين املاك در خيابان سرباز مراجعه كرده بود به خبرنگار ما گفت: ما از مدت‌ها قبل در صدد خريد يك واحد مسكوني بوديم.  حالا نوبت دريافت وام ما شده و سعي داريم‌اين طرف سال واحدي را خريداري كنيم چون نمي‌دانيم سال آينده قيمت‌ها چه مي‌شود.   وي گفت: من تعجب مي‌كنم كه دائم روزنامه‌ها مي‌نويسند بازار مسكن راكد است. 

 

ما كه دست روي هر واحدي گذاشتيم قيمت‌ها بالا بود و طرف حاضر بود واحدش را نفروشد.  در‌اين بازار اتفاقا مشتري هست اما مالكان ترجيح مي‌دهند به قيمت‌هاي بالا واحدهايشان رابفروشند در حالي كه ركود بازار بدان معناست كه مشتري وجود نداشته باشد. 
وي همچنين در پاسخ به‌اين سوال كه براي خريد چه متراژي را مد نظر قرار داده است، گفت: من نقدينگي زيادي ندارم. 

 

مي‌خواهم واحدي 50 متري بخرم اما متاسفانه هر واحدي كه مي‌شود خريد يا زير زمين است يا طبقات بالا و بدون آسانسور هستند كه اصلا گزينه مناسبي نيست.  همچنين يكي از مشاوران املاك در منطقه صادقيه به خبرنگار ما گفت: بازار مسكن طي روزهاي اخير كمي گرم شده است اما نمي‌شود پيش‌بيني خاصي را در مورد آينده آن داشت. 


 حيدرپور گفت: قيمت خانه واقعا‌اين روزها به كف رسيده است.  هزينه‌هاي ساخت افزايش قابل توجهي داشته اما هنوز‌اين افزايش قيمت خود را در واحدهاي مسكوني ساخته شده نشان نداده است از‌اين رو برخي كه پول نقد دارند راغب به خريد هستند. 

 

  وي گفت: از آن طرف مالكان مي‌ترسند خانه‌هايشان را بفروشند و با انفجار قيمت روبه‌رو شوند.   وي در پاسخ به‌اين سوال كه آيا اعلام اطمينان مقامات دولتي نسبت به افزايش نيافتن قيمت خانه در تسهيل خريد و فروش موثر بوده است يا خير، گفت: متاسفانه مردم چندان به حرف مقامات توجهي ندارند. 

 

مثلا مقامات مي‌گويند دلار اصلا گران نمي‌شود اما مي‌بينيم يك دفعه در عرض يك هفته دلار گران مي‌شود.  روي‌اين حرف‌ها نمي‌شود حساب چنداني باز كرد اما خود من به عنوان كسي كه در ساخت و ساز دستي دارم فكر مي‌كنم بازار مسكن به زودي داغ مي‌شود خصوصا اگر وضعيت بورس به همين منوال ادامه پيدا كند. 

 

وي نيز بيشتر مشتريان حاضردر بازار مسكن را طرفدار واحدهاي كوچك و حتي سوئيت اعلام كرد.  بر اساس‌اين گزارش بسياري از كارشناسان نيز معتقدند در سال آينده يكي از بازارهاي مهم براي جذب سرمايه‌هاي خرد و كلان فعال خواهد شد.  

 

با توجه به افول بورس طي روزهاي اخير ، برخي بازار ارز و طلا و سكه  مسكن را گزينه‌هاي احتمالي جايگزين مي‌دانند.   با روي كار آمدن دولت يازدهم بورس واكنش بسيار مثبتي از خود نشان داد و شاخص آن صعودي شد به طوري كه طي دو ماه اخير سرمايه‌ها ميل فراواني به حضور در بورس يافتند اما اعلام سياست‌هاي دولت يازدهم در سال آينده براي تعيين قيمت خوراك پتروشيمي از يك سو و بروز شايعاتي در خصوص خرد سهام توسط برخي از مفسدان اقتصادي از سوي ديگر سبب شد بورس از رونق بيفتد و روند شاخص نزولي شود.  

 

با‌اين وضعيت ، با توجه به سياست‌هاي دولت يازدهم و افزايش نرخ وام مسكن، برخي از فعالان‌اين بازار ،بالا رفتن حرارت در بازار واحدهاي كوچك و تغيير نيافتن وضعيت در بازار خانه‌هاي بزرگ و متوسط را طي ماه‌هاي آينده محتمل مي‌دانند.
اخبار اقتصادی - قانون

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------