فرمان بورس در دست خودرو



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس

 

اخبار اقتصادی - افت 157 واحدی شاخص در اولین روز هفته رقم خورد
فرمان بورس در دست خودرو

اولین روز کاری بورس اوراق بهادار تهران پس از تعطیلات اخیر، با افت 157 واحدی شاخص کل همراه بود و به این ترتیب بعد از دوره‌ای افزایش شاخص روند نزولی این بازار دیروز به ثبت رسید.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند روند دو هفته پیش‌رو در این بازار تعیین‌کننده مسیر 3 ماه آینده و حتی تا پایان سال بورس است. این کاهش که پس از پشت سر گذاشتن روزهای سبز شاخص در هفته‌های اخیر رخ می‌دهد از منظر برخی فعالان به دلیل کاهش حضور سرمایه‌گذاران در اولین روز معاملاتی پس از تعطیلات اتفاق افتاده است، با این حال روز گذشته بازار تا اواسط ساعات معاملاتی با روند رو به رشد اما محدود شاخص کل همراه بود اما با آغاز عرضه‌های گروه خودرویی افت شاخص آغاز شد.

 

در بازار دیروز با احتساب معاملات بلوکی و توافقی 663 میلیون سهم به ارزش 1891 میلیارد ریال در بیش از 41 هزار دفعه معامله دادوستد شد که نسبت به روز دوشنبه هفته قبل از نظر حجم 18درصد و از نظر ارزش 19 درصد کاهش نشان می‌دهد. با این حال بازار دیروز شاهد تغییر مالکیت 423 هزار سهم به ارزش 1179 میلیارد ریال بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و توافقی بود که نسبت به روز دوشنبه از نظر حجمی 4 درصد کاهش داشت؛ اما از نظر ارزشی 16 درصد افزایش ثبت کرده است. منحنی معاملات دیروز پس از یک افزایش ابتدایی، با یک شیب تقریبا ملایم به سطح 74 هزار و 841 واحد رسید که در این سطح از ابتدای سال 3/5 درصد افت ثبت کرده است.  

 

برخی البته همچنان سهم خودرویی‌ها را در بازار سهام قابل توجه می‌دانند و خبرهای مبهم در‌خصوص قیمت‌گذاری این گروه را در این امر دخیل می‌دانند. در بازار سرمایه افت قیمت سهام برخی شرکت‌های ساختمانی نیز در راستای بخشنامه اخیر بانک مرکزی در‌خصوص راه‌اندازی لیزینگ مسکن توسط اغلب بانک‌ها مورد توجه است که انحصار تحرکات بخش مسکن را کاهش می‌دهد. در بازار دیروز برخی از حقیقی‌ها اقبال دوباره‌ای به برخی سهم‌ها نشان دادند که در این روزها نقش بسزایی در روند حرکتی شاخص داشته اند.

 

تقابل دیدگاه‌های نمایندگان مجلس و شورای رقابت بر سر قیمت خودرو و برخی ادعاها مبنی بر اینکه مبنای قیمت‌گذاری شورای رقابت برخی اطلاعات اشتباه بوده که در آینده موجب افت قیمت خودرو می‌شود، باعث شده تا سهام خودرویی که در هفته‌های اخیر لیدر بازار بوده‌اند، با نگرانی‌هایی روبه‌رو شود.

 

برخی قیمت 2600 ریالی سهام ایران خودرو را کف قیمت می‌دانند. از سوی دیگر مقرر کردن 20 مرداد‌ماه برای اعلام نتیجه نهایی قیمت‌گذاری جدید خودرو، بازار را دچار برخی رفتارها و عکس‌العمل‌ها در‌خصوص سهام خودرو کرده است.  در برخی گروه‌های مالی همگرایی با بازار موجب افت قیمت سهام این گروه‌ها شده است.

 

ریزش قیمت اغلب سهام بانک‌ها و لیزینگ‌ها و البته بیمه‌ها در این راستا تفسیر شده است. بانک مرکزی هفته گذشته طی بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسات لیزینگ فرم‌های یکسانی را برای فروش اقساطی مسکن، وسایل تولید و مواد اولیه ابلاغ کرد.

 کشتیرانی، سوار بر موج مثبت
در میان نمادهای تاثیر‌گذار دیروز نماد حکشتی با 37 واحد رشد به کمک شاخص کل بازار آمد و در راس ایستاد.


مرتضی هلاکویی، مدیر امور سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص به «دنیای اقتصاد» گفت: اقبال سهامداران حقیقی به سهم حکشتی به دلایل متعددی بوده که نشان از نوعی مطالعه بیشتر است. روز گذشته 80 درصد خریداران سهام این شرکت حقیقی‌ها بوده‌اند. در آینده نزدیک تقسیم سود نقدی به همراه تعدیل مثبت قابل ملاحظه در راه است که این امر نقش مهمی در اقبال به سهام شرکت دارد.

 

وی افزود: همچنین تقریبا تمامی سهام ترجیحی در دست کارکنان در بازار سهام به جریان افتاده که ازاین نظر اتفاق مثبتی به شمار می‌آید. افزایش سرمایه شرکت نیز از نظر سهامداران دور نمانده است. در عین حال حمایت شرکت به صورت پر کردن حجم مبنا نقش مهم دیگری را در این میان بر عهده داشته است. هلاکویی از تاثیر‌پذیری رشد سهام شرکتی همچون کشتیرانی دریای خزر نیز در افزایش اقبال سهامداران به «حکشتی» سخن گفت. به گفته وی این سهم در بدو ورود به بازار سهام از ابتدای سال جاری تا کنون حداقل 20 درصد سود داده که از سود نظام بانکی کمتر نبوده است.

 

او در خصوص صنعت حمل و نقل در بازار سهام نیز گفت: این صنعت به مرور مقبولیت خود را در بازار باز خواهد یافت؛ اگرچه ارزش جایگزینی و ذاتی شرکت‌های موجود در آن به مراتب بیشتر از ارقامی است که اعلام می‌شود و ازاین نظر در آینده نیز باید منتظر خبرهای خوش بیشتری از این صنعت بود. او به ورود دوباره کشتی‌های خارجی در بندر شهید رجایی، بهبود شرایط بیمه کشتی‌ها توسط بیمه‌های خارجی و خروج مدیران تحریم شده از لیست تحریم‌ها اشاره کرد وهمچنین روند مثبت رسیدگی به پرونده‌های حقوقی برداشتن تحریم‌های کشتیرانی را مورد تاکید قرار داد و آینده این صنعت را روشن تر ارزیابی کرد.
وی در‌خصوص اغلب سهم‌های موجود در بازار نیز حمایت شرکت‌ها از سهام خود و بالا بردن زمان نگهداری سهام از کوتاه‌مدت به میان مدت را خواستار شد.

 

او تاکید کرد که خرید سهم در شرایط فعلی کار عاقلانه‌ای است. هلاکویی در‌خصوص لیزینگ‌ها نیز گفت: لیزینگ‌هایی که وابسته به بانک‌ها باشند، اغلب ممکن است شاهد نوسان‌های موقتی در کاهش قیمت سهم باشند اما در بلند مدت روند مثبت خود را حفظ خواهند کرد.

  قیمت خوراک پتروشیمی برای 15 سال آینده تعیین می‌شود
در بازار دیروز خبرهای دقیق تری از روند تعیین قیمت‌گذاری قیمت خوراک پتروشیمی‌ها مطرح بود. این روند می‌تواند شرکت‌های پتروشیمی را بار دیگر به صدر بهترین‌های بازار برگرداند. علی محمد بساق‌زاده، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با یادآوری افزایش قیمت خوراک مجتمع‌های پتروشیمی از 3 به ١٣ سنت نسبت به سال گذشته، گفت: تغییر قیمت خوراک باید با در نظر گرفتن همه مسائل و مرحله به مرحله باشد، تا این افزایش قیمت، شوک به بورس وارد نکند.

 

بساق‌زاده تاکید کرد: تغییر سالانه قیمت خوراک پتروشیمی‌ها سبب ایجاد بی‌ثباتی در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی می‌شود، از این رو فرمول قیمت خوراک حداقل باید برای مدت ١٥ سال مشخص باشد. به گزارش «شانا»، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به اینکه مبنای کار مجتمع‌های پتروشیمی در حال حاضر و آینده بر اساس زنجیره تولید است، اظهار کرد: در گذشته بیشتر تولید ایران در این بخش متانول بود، اما هم اکنون باهدف ارزش افزوده بیشتر، تولید پروپیلن، پلی پروپیلن، اتیلن، پلی استایرن، اولفین و انواع گریدهای با ارزش در دستور کار قرار دارد.

 

وی یادآور شد: طی چهار سال گذشته تاکنون قیمت خوراک مجتمع‌های پتروشیمی سه بار تغییر یافته است، هم‌اکنون قیمت خوراک ١٣ سنت با نرخ بازگشت سرمایه ٣٠ درصد آخرین فرمول طراحی شده در حال تصویب در دولت است، در صورتی که این فرمول قابل رقابت با کشورهای همسایه باشد می‌توان به ورود سرمایه گذاران امیدوار باشیم.


مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: طی سال‌های اخیر قیمت نفت و گاز با یکدیگر رابطه مشخصی داشتند، اما با ورود شیل گس‌ها به بازارهای جهانی شاهد آن هستیم که قیمت گاز هر روز کاهش و قیمت نفت افزایش می‌یابد و در نتیجه فرمول خوراک مجتمع‌های پتروشیمی باید با توجه به مسائل این چنینی روز دنیا تعیین شود.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------