آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

اختلاف قیمت ارز در راسته بازار



اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت ارز

 

اخبار اقتصادی -  اختلاف قیمت ارز در راسته بازار

در حالی که روز شنبه یورو صحنه‌گردان اصلی بازار بود، روز گذشته هیچ کدام از ارزها برای معامله‌گران جذابیت نداشت و بازار دارای یک حالت آرام و بدون خرید و فروش بود.

با وجود اینکه قیمت پوند و یورو روز یکشنبه در بازار آزاد 10 تومان افزایش پیدا کرد، فعالان بازار عنوان می‌کردند که خرید و فروش خاصی در بازار وجود نداشته است. این دسته از فعالان علت افزایش قیمت اخیر یورو و پوند را بیشتر ناشی از نوسانات طبیعی بازار و از سوی دیگر مقاوت عده‌ای از فعالان در برابر کاهش قیمت عنوان کرده‌اند.

آنها تغییرات نرخ جهانی برابری ارزها را در روندهای اخیر برابری یورو با دلار در بازار داخلی، به‌دلیل تعطیلی بازارهای جهانی در افزایش قیمت یورو در بازار دیروز دخیل نمی‌دانند. از سویی به‌نظر می‌رسد پس از تمدید مذاکرات هسته‌ای، بازار ارز دارای یک ثبات و حالت ایستا شده است. از پایان تمدید مذاکرات تا روز گذشته بازه قیمت نوسانی دلار محدودتر شده و در کمترین حالت به 3125 تومان و در بیشترین حالت به 3145 تومان رسیده است. به‌گفته فعالان، این مساله به نوعی می‌تواند موجب یک نوع ثبات در بازارهای دیگر ارز شده باشد و تنها در روزهای معدودی مانند شنبه این هفته، قیمت سایر ارز‌ها تحت‌تاثیر نوسانات خاصی قرار گرفت. این افزایش قیمت و نوسان را هم بیشتر می‌توان در چارچوب تغییرات نرخ برابری ارزها در بازارهای جهانی تحلیل کرد.

    دلار در بازار آزاد
روز گذشته در آغاز فعالیت بازار قیمت دلار بر تابلوی اکثر صرافی‌ها 3135 تومان ثبت شد که افزایش 10 تومانی نسبت به روز شنبه نشان می‌داد. در ادامه بازار قیمت‌ها دچار نوسانات جزئی و پلکانی شد، اما در نهایت قیمت غالب در آخرین ساعات کاری بازار همان 3135 تومان باقی ماند. این در حالی است که دلار بین فعالان غیر‌رسمی بازار با نرخ 3130 تومان به فروش می‌رسید. به گفته این گروه از معامله‌گران، فعالان رسمی بازار معمولا دلار را 5 الی 10 تومان بالاتر از قیمت آنها به فروش می‌رسانند.

 

نکته دیگر در مورد بازار دلار دیروز این بود که در حالی که در ساعات انتهایی بازار تعدادی از صرافی‌هایی که نزدیک چهارراه استامبول قرار داشتند، اقدام به کاهش پلکانی قیمت‌ها بر تابلوی خود می‌کردند و قیمت‌های نسبتا پایین‌تری را در مقایسه با صرافی‌های مناطق بالایی خیابان فردوسی اعلام می‌کردند، اما تعدادی از صرافان نزدیک به میدان فردوسی، قیمت دلار بر تابلوی خود را 3140 تومان ثبت کردند که نسبت به روز پیشین با قدری افزایش همراه بود.

 نکته دیگر راجع به این دسته از صرافی‌ها این بود که نرخ خرید آنها از نرخ خرید صرافی‌هایی که دلار را با کاهش ثبت کرده بودند، بیشتر بود؛ یعنی هم نرخ فروش آنها بالاتر از صرافی‌های دیگر بود و هم نرخ خرید آنها در مقایسه با گروه گفته شده، در سطح پایین‌تری قرار داشت. این دسته از فعالان نرخ خرید خود را 3120 تومان و نرخ فروش خود را 3140 تومان درج کردند.

    عوامل افزایش قیمت دلار
عده‌ای از فعالان غیر‌رسمی بازار علت افزایش قیمت دلار در روز گذشته را افزایش تقاضا نسبت به روز شنبه و برگشت بازار به حالت عادی پس از تعطیلات عنوان می‌کنند. این دسته از فعالان عامل دیگر برای افزایش قیمت دلار را این می‌دانستند که مقدار زیادی ارز در بازار وجود نداشته است، اما عده‌ای دیگر از فعالان، افزایش 10 الی 20 تومانی نرخ را حاصل نوسانات طبیعی بازار می‌دانند و عامل خاصی را برای این افزایش قیمت عنوان نمی‌کنند.

گروهی هم در بازار اعتقاد دارند عده‌ای از دیگر فعالان در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کنند. به عقیده این گروه، آنها به علت اینکه دلار را بالاتر از 3130 تومان خریداری کرده‌اند، از راه‌های مختلف تلاش می‌کنند قیمت کاهش بیشتری پیدا نکند.

    ثبات نرخ رسمی
روز گذشته بانک‌مرکزی نرخ رسمی دلار را مشابه روز شنبه (به‌دلیل تعطیلی بازارهای جهانی) 26 هزار و302 ریال اعلام کرد. اگر بانک‌مرکزی امروز نیز مشابه هفته گذشته، قیمت رسمی دلار را 5 تومان افزایش دهد، احتمال دارد که تا انتهای هفته جاری یا اوایل هفته آینده نرخ رسمی دلار با نرخ مصوب دلار در بودجه یکسان شود. هر سکه بهار آزادی طرح جدید روز یکشنبه با قیمت 950 هزار تومان معامله شد که تغییری نسبت به روز قبل‌تر نداشته است. این در حالی است که قیمت نیم‌سکه و ربع سکه در بازار کاهش یافت.
اخبار اقتصادی -  دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------