بازار چشم‌انتظار نیمه دوم سال



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار سرمایه

 

اخبار اقتصادی - بازار چشم‌انتظار نیمه دوم سال

در معاملات روز گذشته بازار، حق‌تقدم‌ها میدان‌داری کردند.

 پیش‌بینی‌ها برای آغاز دوباره دوران رشد بازار سرمایه با اتمام ماه مبارک رمضان و فصل مجامع وهمچنین پایان گزارشات سه ماهه شرکت‌های بورسی، نوید روزهای پر‌رونقی را می‌دهد اما بورس اوراق بهادار تهران در این روزها عمدتا شاهد حجم بالایی در معاملات حق‌تقدم سهام بوده و با پیش‌بینی‌های قبلی در خصوص رشد شتابان شاخص همسو نبوده است.

به تازگی فعالان بازار سرمایه درپیش‌بینی‌های خود اواسط مهر ماه را پایانی بر نوسان گیری در بازار سرمایه عنوان می‌کنند. درواقع این دوره با استناد به تمدید زمان مذاکرات هسته‌ای برای 4 ماه دیگر و حصول توافق احتمالی درآن صورت گرفته است. بنا به باور کارشناسان، پس از موفقیت دولت در مهار تورم، شرایط جدیدی برای افزایش نرخ محصولات تولیدی شرکت‌های بورسی و در عین حال کاهش احتمالی نرخ سود بانکی به وجود خواهد آمد.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار سرمایه

 

مساله‌ای که در نهایت می‌تواند به رشد بازار سرمایه در عرصه اقتصادی کشور کمک شایان توجهی کند. با این حال روز گذشته بازار سرمایه شاهد معامله یک میلیارد و 33 میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش یک‌هزار و 458 میلیارد و 714 میلیون ریال بود.  این حجم از معاملات منجر شد تا پس از کاهش 27صدم درصدی بازدهی شاخص کل بورس تهران، رقم این شاخص به 74 هزار و 637 واحد تنزل یابد، اما یکی از عوامل تاثیر‌گذار بر کاهش تقریبا 203 واحدی شاخص، کاهش قیمت سهام ایران خودرو در پی بازگشایی حق‌تقدم سهام ایران خودرو بود. از سوی دیگر روز گذشته آخرین مهلت استفاده از حق‌تقدم شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی بود که سبب شد معاملات در این نماد معاملاتی، حجم بالایی از معاملات بورس تهران را رقم زند.


اما در بررسی صنایع بورسی یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، معتقد است که اتمام فصل مجامع و آغاز گزارشات سه ماهه سبب انتقال تقاضا از گروه‌هایی با گزارش‌های ضعیف تر از انتظار سرمایه‌گذاران به سوی شرکت‌هایی شده است که انتظارات را برآورده کرده‌اند.


وی به توقف نماد شرکت‌های پالایشگاهی اشاره کرد که پس از اجرای کیفی‌سازی محصولات پالایشی و اعلام تنفس مجامع با تاخیر گزارشات و صورت‌های مالی را به بازار ارائه کردند؛ گزارش‌هایی که نه تنها از پوشش سود اعلامی برخوردار بود؛ حتی تعدیل مثبت را نیز در بر داشت. غلامرضا تقی زادگان در این میان به گروه بانکی اشاره کرد که شایعات کاهش مجدد سود بانکی در 6 ماهه دوم از 22 درصد به 20 درصد اقبال سرمایه‌گذاران در این گروه را کاهش داده و موجب کاهش قیمت اکثر نمادهای گروه مزبور شده است.

 

وی همچنین گروه پتروشیمی را مورد توجه قرار داد که در آن شایعاتی مبنی بر توافق دولت بر افزایش قیمت اوره داخلی در 6 ماهه دوم امسال، سبب شده تا شرکت‌های تولید‌کننده اوره که از فروش داخلی بالایی برخوردارند مانند پتروشیمی خراسان مورد توجه بازار قرار گیرند. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر وزارت صنایع با افزایش مجدد قیمت پایه محصولات پتروشیمی عرضه شده در بورس کالا در ماه مرداد باعث تاثیر مثبت شده است. این امر به شرط ادامه آن توسط شرکت‌های اولفینی عرضه‌کننده در بورس کالا مانند مارون، جم و برخی از زیر مجموعه‌های هلدینگ خلیج فارس ادامه خواهد یافت.

 

وی ادامه داد: در گروه خودرو گزارشات ضعیف 3 ماهه از یکسو و بحث و بررسی کاهش قیمت خودرو در شورای رقابت از سوی دیگر، باعث ایجاد نوعی ابهام در گروه مزبور شده است و بازار انتظار تشکیل جلسه شورای رقابت در هفته جاری و خروجی آن را می‌کشد که این امر باعث کاهش قیمت سهام خودرویی در بازار سرمایه شد.

 

تقی‌زادگان در ادامه اظهارات خود، به گروه سرمایه‌گذاری‌ها اشاره و اضافه کرد: سرمایه‌گذاری سپه با انتشار گزارش 6 ماهه از پوشش 426 ريالی سود شرکت در دوره 6 ماهه خبر داده و سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز با انتشار صورت‌های مالی 12 ماهه حسابرسی نشده بازار را از پوشش 314 ريالی با سرمایه جدید مطلع کرد.  وی از این گزارش‌ها به‌عنوان نشانه‌ای از ادامه وضعیت مناسب در گروه سرمایه‌گذاری‌ها نام برد و موید این موضوع را تقسیم سود بالا در مجامع توسعه صنایع بهشهر و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی عنوان کرد.


این کارشناس بازار سرمایه یاد‌آور شد: در طول هفته گذشته رشد اقتصادی آمریکا در 3 ماهه دوم در حدود 1/4درصد بود، به طوری که امیدواری به ادامه رشد بالای اقتصاد آمریکا افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی مانند سرب، روی و مس ادامه یافت و این مساله باعث شد که سهام وابسته به این فلزات مانند کالسیمین، ملی مس و توسعه معادن روی با افزایش تقاضا و قیمت روبه‌رو شوند.


وی ادامه داد: هر چند در انتهای هفته با اعلام آمار اشتغال ایالات متحده و کاهش تورم ناحیه اروپا، ترمز افزایش قیمت فلزات کشیده شد و قیمت روی در محدوده 2300 تا 2400 دلار و مس در محدوده 7000 تا 7100 دلار تثبیت شد. این کارشناس بازار سرمایه در این میان به انتشار بسته خروج از رکود توسط دولت اشاره کرد و یکی از نکات برجسته در بسته را اصلاح سود بانکی متناسب با نرح تورم انتظاری، کاهش تدریجی سپرده قانونی بانک‌ها متناسب با نرخ تورم که موثر روی بانکی‌ها است و همچنین کاهش شکاف نرخ ارز رسمی با بازار آزاد که بر شرکت‌های صادرات محور و واردات محور تاثیر‌گذار است، ذکر کرد.


وی اضافه کرد: در بخش مالیاتی بسته مذکور موارد ابهام‌انگیزی مانند معافیت 50 درصدی صادرات مواد خام دارد به گونه‌ای که هنوز تعریف مواد خام روشن نیست. در محیط کسب و کار نیز حذف قیمت‌گذاری دولتی تا پایان سال جاری بسیار موثر بر شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است، الزام بانک‌ها به فروش اموال غیر‌منقول مازاد و همچنین فروش سهام و شرکت‌های وابسته به بانک مازاد بر حدود ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی، فعال شدن صنعت لیزینگ که با شفاف‌سازی از سوی دولت کمک به ایجاد رونق در بازار سرمایه می‌کند و با توجه به امکان تسویه بدهی دولت، تجهیزاتی‌هایی مانند مپنا و شرکت‌های برقی مانند ایران ترانسفو که از دولت طلب دارند با افزایش تقاضا روبه‌رو شدند. تقی‌زادگان در این میان به طرح ایجاد بازار برتر در بازار سرمایه اشاره کرد که به موجب آن قرار است این بازار از شرکت‌هایی که شفافیت بالاتری دارند تشکیل شود.


به گفته وی مزیت تعریف شده ابتدایی جهت این بازار، کمک به رونق و نقدشوندگی بیشتر سهام عضو این بازار با توجه به افزایش دامنه نوسان بازار مزبور است.  این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این ایده کمک خواهد کرد سهامی که شفافیت بالایی دارند ولی از سهام شناور آزاد پایین و گردش و نقد‌شوندگی پایینی برخوردارند، باعث اقبال سرمایه‌گذاری و ایجاد رونق معاملاتی در سهام مزبور شوند. 

 

وی ابراز کرد: بر‌اساس شنیده‌ها یکی از راهکار‌های افزایش جذابیت و رونق در بازار برتر، افزایش دامنه نوسان به دوبرابر است که در آغاز امکان دارد که باعث ایجاد نوسانات شدید روزانه از‌سوی سفته‌بازان در بازار شود؛ اما با گذشت زمان و عرضه از‌سوی سهامداران عمده این نوسانات هیجانی حذف خواهد شد و کمکی به رونق بازار سرمایه از راه افزایش نقدشوندگی سهام خواهد بود.


 فرصت نوسان تا اواسط مهرماه
همچنین معاون سرمایه‌گذاری شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه «دنیای اقتصاد»، اظهار کرد: افت قابل‌توجه نسبت P/E موزون بر‌اساس سود هر سهم بازار از نقطه اوج شاخص در سال قبل یعنی دهم دی‌ماه 1392 از 6/8واحد به کمتر از 9/5واحد در یازدهم مرداد‌ماه، خروج نقدینگی فعالان بازار سرمایه را رقم زده است.  وی ادامه داد: اما شواهد مذکور بر جذاب بودن و برتری ارزش ذاتی سهام برخی از شرکت‌ها نسبت به قیمت تابلوی آنها دلالت دارد.  عباس کریم زاده بر این اساس پیش‌بینی کرد که وضعیت پیش روی بازار تا ارائه گزارش‌های 6 ماهه به‌واسطه جذابیت قیمت‌ها، وضعیت تعادلی و دور از نوسانات منفی باشد و افت و خیزهای بازار تا اواسط مهرماه تنها فرصت‌های نوسان را به سرمایه‌گذاران ارائه کند.

وی در این میان از کاهش نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه سالانه به 8/14درصد به‌عنوان یک پیامد مثبت برای بازار سرمایه نام برد و عنوان کرد که با کاهش نرخ تورم، شاهد افزایش نسبت P/E کل بازار سهام در نیمه دوم سال خواهیم بود.


 معاون سرمایه‌گذاری شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی از سیاست‌های انقباضی و ضد تورمی دولت به‌عنوان دلایل مخالفت دولت با افزایش قیمت محصولات نام برد و تاکید کرد: برنامه کنترل قیمت‌ها توسط دولت با مکانیزم دخالت در عرضه و تقاضای بازار همگام نیست، بر این‌ اساس دولت درصدد است که با اجرا کردن اقتصاد آزاد رقابتی در فضای سالم، محیط سرمایه‌گذاری شرکت‌ها را وسعت ببخشد. 

 

وی اضافه کرد: در این راستا شاهد اجازه اعمال افزایش قیمت در برخی از محصولات از‌جمله سیمان، فروش محصولات پتروشیمی و پلیمری در بورس کالا بر مبنای دلار بازار آزاد به‌جای دلار مبادلاتی بودیم. برنامه‌های بورس در‌جهت حذف سقف قیمت عرضه در بورس کالا و حذف هر گونه محدودیت صادراتی بالاخص در محصولات پتروشیمی می‌تواند زمینه رشد صنایع مربوط را فراهم سازد.  کریم‌زاده در این میان به اخبار مربوط به وضع مالیات بر سود تقسیمی شرکت‌ها اشاره کرد که این مساله می‌تواند اثر دوگانه‌ای بر بازار سرمایه داشته باشد و روند بلندمدت و کوتاه مدت بازار را در دو جهت متفاوت تحت‌تأثیر قرار دهد.  به گفته وی این تصمیم از یکسو وضع مالیات بر سود تقسیمی شرکت‌ها، جذابیت سرمایه‌گذاری کوتاه در بازار را کاهش داده و در این میان به طور خاص هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری را با کمبود نقدینگی مواجه خواهد ساخت.


معاون سرمایه‌گذاری شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی ادامه داد: اما در بلندمدت به دلیل حفظ نقدینگی در درون شرکت‌ها، امکان افزایش سرمایه و اجرای طرح‌های توسعه‌های در گروه‌های مختلف فراهم آمده و چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها را بهبود خواهد بخشید.  وی همچنین از راه‌اندازی تابلوی سهام برتر به‌منظور جذابیت سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت به‌عنوان اقدامی جهت تزریق نقدینگی به بازار و افزایش نقدشوندگی آن نام برد.
کریم‌زاده در این میان از افزایش نرخ بهره بدون ریسک به‌عنوان مساله‌ای نام برد که سبب شده است که بازار پول به‌عنوان یکی از مهم‌ترین‌ رقبای بازار سرمایه ظاهر شده است.
بر این اساس وی پیش‌بینی کرد که با توجه به روند کاهشی نرخ تورم و لزوم بازنگری در نرخ سود بانکی و همچنین اصلاح نظام بانکداری، تحولاتی به نفع بازار سرمایه در آینده نزدیک به وقوع بپیوندد.


معاون سرمایه‌گذاری شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی یادآور شد: قیمت جهانی برخی از محصولات از‌جمله متانول و اوره در کف قیمتی خود طی یک سال اخیر است، بر این اساس با ورود به نیمه دوم سال و افزایش تقاضای جهانی محصولات مربوطه، شاهد رشد قیمتی آنها در نیمه دوم سال و به تبع آن رشد شرکت‌های فعال در این بخش خواهیم بود.  وی ادامه داد: علاوه بر این رشد قیمتی محصولات پلیمری در بورس کالا به‌واسطه افزایش دامنه نوسانات قیمتی تا سقف 10 درصد و مبادلات بر اساس 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس با معیار نرخ تسعیر ارز آزاد، زمینه رشد شرکت‌های حاضر در این بخش را بیش از پیش فراهم می‌سازد.


علاوه بر این کریم زاده در صورت رفع تحریم‌ها پیش‌بینی می‌کرد که طرح‌های پتروشیمی پایین‌دستی شرکت‌های بورسی سریع‌تر به مرحله بهره‌برداری رسیده و ظرفیت عملی شرکت‌ها بهبود یافته است، که در حال حاضر زیر ظرفیت اسمی خود به فعالیت می‌پردازند.
وی در‌نهایت اینگونه جمع‌بندی کرد: با توجه به گزارش‌های دوره‌ای ارائه شده و چشم‌انداز عملیاتی شرکت‌ها می‌توان روند رو‌به رشدی را در گروه‌هایی مانند صنایع پتروشیمی، حمل‌و‌نقل، انفورماتیک و هلدینگ‌های سرمایه‌ای به واسطه تعدیل مثبت سود زیرمجموعه‌ها قائل بود.  معاون سرمایه‌گذاری شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی تصریح کرد: اما باید توجه کرد که روند مذکور تا حد قابل‌توجهی منوط به اصول توافق در عرصه سیاسی و دیپلماسی و بهبود فضای تجاری کشور است.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------