توافق نفتی ایران و روسیه امضا شد



اخبار ,اخبار اقتصادی , توافق نفتی ایران و روسیه

 

اخبار اقتصادی -  توافق نفتی ایران و روسیه امضا شد

ایران و روسیه توافق همکاری تجاری و نفتی امضا کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از ایتارتاس، وزارت انرژی روسیه اعلام کرد: ایران و روسیه یادداشت تفاهمی را امضا کردند که به توسعه همکاریهای تجاری و اقتصادی در تعدادی از بخش‌ها خواهد انجامید.

این سند همکاری در مراسمی با حضور الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه و بیژن زنگنه وزیر نفت ایران به امضا رسید.

وزرای انرژی دو کشور ریاست کمیسیون بین دولتی در زمینه همکاری‌های تجاری و اقتصادی را بر عهده دارند.

بر اساس این قرارداد دو کشور همکاری نزدیکی در بخشهای احداث و نگهداری تاسیسات تولیدی، توسعه زیرساخت‌های شبکه برق، بخش نفت و گاز و تجارت ماشین‌آلات، تجهیزات، کالاهای مصرفی و محصولات کشاورزی خواهند داشت.

انتظار می‌رود کمیسیون بین دولتی ایران و روسیه نشست دیگری را در روزهای نهم و دهم سپتامبر در تهران برای بررسی اقدامات ملموس‌ برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ی تجاری برگزار کند.

ایتارتاس پیشتر گزارش داده بود شرکت نفت گازپروم روسیه در فوریه 2014 برای حضور در بازار ایران ابراز تمایل کرده بود. همچنین این شرکت پیشتر به عنوان مجری میادین نفتی آذر و شنگوله برای حضور در پروژه نفتی اناران ابراز تمایل کرده بود.

گازپروم نفت و شرکت ملی نفت ایران یادداشت تفاهمی را در زمینه این پروژه در نوامبر 2009 امضا کردند اما شرکت نفت ایران در سال 2011 آن را لغو کرد.

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در فوریه 2013 درباره تمایل شرکت‌های روسی برای حضور در تعدادی از میادین نفتی ایران خبر داد.

وی در آن زمان گفت: شرکت‌های روسی خواستار حضور در پروژه‌های نفت و گاز ایران هستند. ایران نیز اعلام کرد که آماده اصلاح قوانین برای حضور شرکتهای روسی و در اختیار گرفتن سهام در پروژه‌های نفت و گاز ایران است.

در سپتامبر 2013 شرکت زاروبژنفت اولین شرکت نفتی روسی بود که مجوز فعالیت در ایران را دریافت کرد.

زاروبژنفت و شرکت ملی نفت ایران در ماه آوریل قراردادی را در خصوص پروژه خیام در ایران امضا کردند. شرکت روسی اما از ارائه جزییات حضور خود در ایران خودداری کرده است.

به جز گازپروم شرکت‌های روسی دیگری نظیر لوک‌اویل برای حضور در پروژه‌های انرژی ایران ابراز تمایل کرده‌اند. لوک اویل از سال 2003 روی بلوک نفتی اناران کار کرده است اما پس از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران مجبور به خروج از این پروژه شد. 

اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------