آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

مردم مراقب خرید مسکن در حاشیه تهران باشند



اخبار ,اخبار اقتصادی ,خرید مسکن در حاشیه تهران

 

اخبار اقتصادی - مردم مراقب خرید مسکن در حاشیه تهران باشند

به گفته حسام عقبایی: عموما واحدهایی که در حاشیه تهران ساخته می‌شوند دارای بدهی‌های بانکی بوده و لازم است که خریداران برای حفظ سرمایه‌شان، پیش از خرید با مراجعه به بانک مربوطه از رقم دقیق معوقات اطلاع یابند.

 اگر برای اطلاع از قیمت واحدهای فروش و یا حتی رهن و اجاره سری به اطراف تهران زده باشید، به وضوح مشاهده خواهید کرد که قیمت‌ها به‌کلی با پایتخت تفاوت دارد.

به‌طوری‌که برخی از مشاوران املاک در پردیس، هشتگرد و پرند به بازار مسکن این محدوده صفت "حراجی" داده‌اند.

داده‌ها حاکی از آن است که میانگین اجاره‌بها و قیمت مسکن در این محدوده‌ها با توجه به تفاسیر بالا و اختصاص صفت اکازیون به ترتیب معادل یک‌سوم و یک‌چهارم نرخ‌ها در پایتخت است.

در همین زمینه حسام عقبایی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با انتقاد از به کار بردن لفظ اکازیون به خبرنگار بازارخبر گفت: هرچند به کار بردن این لفظ چندان قانون‌مند و کارشناسی‌شده نیست، با این حال شاهدیم که برخی از فروشندگان با به‌کارگیری چنین عبارتی سعی در فروش املاک خود به بیش از قیمت معمولاً دارند.

وی افزود: زمانی که یک ملک به‌صورت عرضه و در قالب فروش قرار می‌گیرد، معیارهایی برای آن تعریف خواهد شد که این شاخص‌ها از جمله مکان هم به‌صورت  منفی و هم به‌صورت مثبت تعیین‌کننده قیمت واقعی ملک خواهند بود. از سوی دیگر عرف بازار هم در کنار این شاخص‌ها تعیین‌کننده قیمت واقعی خواهد بود.

رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور در توصیه به خریداران چنین واحدهای مسکونی با تأکید بر رعایت دقیق قواعد حقوقی و مالکیت بیان کرد: از آنجایی که بافت‌های نوساز و طرح‌های دولتی به‌ویژه مسکن مهر در این مناطق بیش از سایر مناطق مسکونی دیگر وجود دارد، لذا به خریداران واحد مسکونی در این محدوده‌ها پیشنهاد می‌کنم که املاک مدنظر برای خرید را حتماً از نظر موقعیت مکانی رؤیت کرده و خصوصاً در خرید املاک دولتی اسنادی که مبین مالکیت اصلی است رصد کرده و ملک را حتماً  بدون واسطه و با امضای صاحب اصلی خریداری کنند.

وی همچنین تصریح کرد: افراد توجه داشته باشند تا ثبت سند همراه با کد ره‌گیری در نزد مشاوران املاک دارای پروانه کسب صورت بگیرد.

عقبایی خاطرنشان کرد: عموماً واحدهایی که در این محدوده‌ها ساخته می‌شوند دارای بدهی‌های بانکی بوده و لازم است که خریداران برای حفظ سرمایه‌شان، پیش از خرید با مراجعه به بانک مربوطه  از رقم دقیق معوقات اطلاع یابند.

وی با بیان اینکه ساخت واحدهای مسکن مهر در این محدوده‌ها موجب تعادل در بازار مسکن خواهد شد، گفت: توجه داشته باشید که تولید مسکن در هر منطقه‌ای از موجبات رقابت بوده و متعاقباً همین امر سبب کاهش و تعادل قیمت‌ها در بازار مسکن خواهد شد.

در این مناطق به‌رغم انتقاداتی که بر ساخت واحدهای دولتی وارد است، توزیع این واحدها در مناطق کوچک بر روند قیمت‌ها تأثیرگذار بود ه و موجب شده است تا تعادلی بین عرضه و تقاضا و رقابت بین آزاد سازها ایجاد شود.

عقبایی خاطرنشان کرد: در صورت رقابت درست و نظارت صحیح، شاهد کنترل قیمت مسکن و حتی کاهش قیمت مسکن در درازمدت خواهیم بود.

چرا کیفیت ساخت در حاشیه تهران پایین است؟
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک در پاسخ به سؤال خبرنگار بازارخبر مبنی کیفیت پایین ساخت‌وسازها در حاشیه تهران گفت: در نظر داشته باشید که کیفیت بر قیمت تمام‌شده تأثیرگذار خواهد بود، خصوصاً در این مناطق که قدرت خرید مردم نسبت به بافت‌های مرکزی و شمال ضعیف‌تر است، به‌کارگیری مواد عالی برای سازنده اصلاً مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.

وی با انتقاد از کسانی که می‌گویند استاندارهای ساخت‌وساز در این مناطق به‌هیچ‌وجه رعایت نمی‌شود، افزود: با  توجه به نظارت سازمان نظام‌مهندسی کشور در پروژه‌های انبوه‌سازی و مسکن مهر، شاهد درجه‌ای از استاندارد اما نه با ضرایب قابل‌قبول و ایدئال مدنظر هستیم.

وی با تأکید بر این موضوع که نباید کیفیت را فدای کمیت کرد تصریح کرد: مسئله‌ای که همواره باید به آن توجه داشت کیفیت سازه‌ها در ساخت واحد موردنظر و حرکت به سمت ساخت‌وساز پایدار است.

عقبایی  در پایان خاطرنشان کرد: یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی که بازار مسکن با آن مواجه است، کلنگی شدن زودرس واحدها بعد از گذشت 10 تا 15 سال  از ساخت مسکن است.  از آنجایی که امنیت و سلامت مردم در گرو مسکن پایدار است خواهان توجه و نظارت بیشتری از سوی دولت و نهادهای ناظر هستیم.

اخبار اقتصادی - بازار خبر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------